MEDYCYNA: Alzheimer rozwija się szybko

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2008 10:55
Cechujące chorobę Alzheimera zmiany w mózgu mogą pojawić się z dnia na dzień.

Jak donosi najnowsze Nature, cechujące chorobę Alzheimera zmiany w mózgu mogą pojawić się z dnia na dzień. Choroba może również rozwinąć się w ciągu tygodnia. Amerykańskim badaczom udało się prześledzić na żywo powstawanie złogów białka, których obecność jest typowa dla tej choroby.

Objawami choroby Alzheimera są problemy z pamięcią, otępienie, wreszcie niezdolność do samodzielnego funkcjonowania. Jej istotą jest degeneracja neuronów – komórek mózgu. Gromadząca się w mózgu substancja białkowa tworzy tzw. płytki starcze, wokół których dochodzi do zwyrodnienia oraz obumierania komórek mózgu. Chociaż choroba ta dotyka niemal 15 proc. ludzi po 65. roku życia, lekarze wciąż bezradnie rozkładają ręce.
Jak dotąd, naukowcy sądzili, że tworzenie się płytek starczych jest procesem powolnym i trwającym lata. Najnowsze badania, opublikowane w ostatnim numerze Nature przez zespół uczonych z Washington University School of Medicine, przeczą temu poglądowi. Okazuje się, że blaszki starcze tworzą się błyskawicznie.

W badaniach uczeni wykorzystali tzw. mikroskopię multifotonową oraz genetycznie zmodyfikowane myszy, u których wywołano pojawienie się objawów choroby Alzheimera. Amerykańscy naukowcy liczą, że ich praca pomoże w opracowaniu skutecznego leku na to schorzenie.

Zobacz więcej na temat: białko medycyna

Bitwa o ludzkie geny. Patenty będą zniesione?

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 20:18
Amerykański sąd okręgowy unieważnił siedem patentów na ludzkie geny. Dotyczą one testów na raka piersi i jajników. Od wyroku zapewne będzie odwołanie.

Plaster pomoże w leczeniu raka skóry

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2010 21:59
Elektroniczne urządzenie ma ulżyć cierpieniom chorych na raka skóry. Plaster nie może być jednak stosowany w przypadku złośliwych odmian nowotworu. Urządzenie Ambulight PDT poprzez naświetlanie wywołuje reakcję chemiczną, która zabija zmienione patologicznie komórki.

Genialny wynalazek studentki ratuje życie na Haiti

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2010 13:50
Studentka słynnej uczelni MIT (Massachusetts Institute of Technology) skonstruowała pompę, która pomaga w gojeniu rozległych ran ofiar trzęsienia ziemi na Haiti.