Oaza pod pustynią Atacama

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2012 21:15
Pod powierzchnią pustyni Atacama, jednego z najbardziej niegościnnych miejsc na Ziemi, odkryto prawdziwą oazę mikroorganizmów.
Oaza pod pustynią Atacama

Gdyby na innych planetach Układu Słonecznego istniało życie, musiałoby przetrwać w równie trudnych warunkach.

Zaledwie dwa metry pod powierzchnią pustyni Atacama w Chile istnieje "oaza" mikrobów. Naukowcy z Centrum Astrobiologii w Hiszpanii i Katolickiego Uniwersytetu Północnego w Chile odkryli ją dzięki urządzeniu, które może być zastosowane do podobnych zadań na innych planetach, takich jak Mars – informują naukowcy w piśmie "Astrobiology".

Naukowcy odkryli bakterie i archeony - bezjądrowe jednokomórkowce, lubiące ekstremalne środowisko życia. - Nazwaliśmy to oazą mikrobów, ponieważ odkryliśmy mikroorganizmy żyjące w środowisku bogatym w minerał halit (tworzący sól kamienną), który bardzo silnie absorbuje wodę – opisuje Victor Parro z Centrum Astrobiologii.

Dzięki strukturze kryształów na mikrobach osiadają nawet śladowe ilości wilgoci. Formują się cieniutkie warstewki wody, grubości kilku mikronów. Naukowcy podkreślają, że w tym środowisku nie ma ani dostępu tlenu, ani światła słonecznego.

Do badań użyto urządzenia SOLID (Signs of Life Detector – Czujnik Śladów Życia), który zaprojektowano z myślą o przyszłej misji na Marsa. Jego sercem jest biochip, zawierający ok. 450 antyciał, dzięki którym można zidentyfikować materiał biologiczny, taki jak cukier, DNA czy białka, a następnie pobrać go, przechować i zbadać. Parro: - Jeśli na Marsie żyją podobne mikroby lub ich pozostałości, w podobnych warunkach jak te na Atacamie, oznacza to, że możemy je namierzyć za pomocą takiego urządzenia jak SOLID.

Jak wyjaśnia Parro, na Marsie stwierdzono występowanie podobnych warunków geologicznych. - Duża koncentracja soli ma podwójny efekt: absorbuje wodę pomiędzy kryształami oraz obniża temperaturę zamarzania wody. Cienkie warstewki wody mogą zamarzać w temperaturze poniżej zera, aż do minus 20 – mówi.

Zobacz więcej na temat: białko Chile DNA Hiszpania

Materiał prebiotyczny w kosmosie?

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2009 13:06
Czy w przestrzeni międzygwiezdnej unoszą się aminokwasy?

Brazylijczycy znaleźli „nasiona życia”

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2010 08:10
Brazylijscy naukowcy odkryli najprostsze mikroby, które prawdopodobnie były źródłami życia biologicznego na Ziemi i, być może, w całym Wszechświecie.

Skąd wzięło się życie? 7 teorii

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2011 15:20
Czy zastanawialiście się, Państwo, skąd w ogóle w materii nieożywionej pojawiło się życie? Spór toczy się od setek lat. Współczesna nauka zna wiele możliwych odpowiedzi. Oto siedem najbardziej popularnych.