Używaliśmy ognia już milion lat temu

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2012 12:30
Niektórzy sądzą, że palimy ogniska od 2 lub 1,5 mln lat. Ale dowody na to pochodziły dotąd zaledwie sprzed 700 tys. lat. Teraz możemy przesunąć tę datę na milion lat.
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Glow Images/East News

Gatunek Homo sapiens jeszcze wtedy nie istniał, ale płomienie opanował jego przodek, Homo erectus. Milion lat to o 300 lat wcześniej niż dotąd sądziliśmy.

Mikroskopijne ślady popiołu drzewnego pośród kości zwierzęcych i narzędzi krzemiennych znaleźli naukowcy izraelscy i kanadyjscy na stanowisku Wonderwerk w Południowej Afryce. Warstwę archeologiczną, z której pochodzi znalezisko, datowano na milion lat, chociaż ludzie bywali tam i wcześniej.

Od dawna antropolodzy i archeolodzy dyskutują na temat tego, kiedy człowiek opanował ogień. To bardzo ważna zdobycz: pozwala odstraszyć drapieżniki, ogrzać się (a zatem ekspandować na chłodniejsze tereny) i ugotować jedzenie, co z kolei zmienia wygląd żuchwy, która odtąd ma łatwiejsze zadanie: gryzie miękki pokarm.

Afryka to kolebka ludzkości. To tutaj wszystkie zjawiska pojawiały się najpierw: ewoluowały nowe gatunki, które następnie zdobywały nowe umiejętności. - Wyniki badań przesuwają o 300 tys. lat datę korzystania z ognia przez ludzi. Można przypuszczać, że przodkowie człowieka już na etapie Homo erectus zaczęli wykorzystywać ogień i że stało się to częścią ich sposobu życia - opisuje antropolog z University of Toronto, Michael Chazan.

Wonderwerk to obszerna grota zlokalizowana na skraju Kalahari. Wcześniejsze badania zidentyfikowały tu ślady bytności przodków człowieka, przede wszystkim gatunku Homo erectus. O takiej przynależności gatunkowej świadczą znalezione w jaskini narzędzia kamienne. Wykopaliska prowadził Peter Beaumont z McGregor Museum w Kimberley (RPA). Najnowsza praca polegała na dokładnej analizie materiału odkopanego przez zespół Beaumonta wraz z dodatkowymi pracami terenowymi.

Nasi przodkowie z Wonderwerk zapewne przynosili do groty płonący materiał, w jaskini nie ma bowiem dowodów na rozpalanie ognia. Milion lat temu człowiek korzystał z naturalnych płomieni, ale być może nie potrafił ich jeszcze "krzesać" sam. Możliwość kontrolowania ognia to jednak ważna umiejętność. - Musiała być punktem zwrotnym w ewolucji człowieka - wyjaśnia Chazan. Jak dodaje, zapewne wpłynęło to na wszystkie aspekty ludzkiego życia, w tym społeczny. - Socjalizacja wokół obozowego ogniska mogła stać się istotnym elementem tego wszystkiego, co sprawia, że jesteśmy ludźmi - dodaje.

Artykuł z wynikami badań opublikowano na łamach najnowszego numeru tygodnika "Proceedings of the National Academy of Sciences".

(ew/pap/artdaily.com)

Homo erectus spod Cieszyna

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2010 12:00
Człowiek przybył na ziemie polskie 300 000 wcześniej niż sądzono.

Setki tysięcy lat wśród śniegów. Bez ognia

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2011 05:00
Praludzie dotarli na "zimne" szerokości geograficzne jeszcze przed opanowaniem ognia. To oznacza setki tysiący lat dojmującego chłodu!

Wędkujemy od 42 tysięcy lat

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2011 07:22
Praczłowiek, żyjący przed 42 tys. lat był wytrawnym rybakiem, czego dowodzi najnowsze odkrycie w jednej z grot Timoru Wschodniego.

Nowy gatunek człowieka w Chinach

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2012 00:01
Tajemnicze szczątki ludzkie z południowych Chin mogły należeć do nieznanego gatunku człowieka. Żył całkiem niedawno. Jego pozostałości wydatowano zaledwie na 12-14 tysięcy lat.