X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

W Polsce odkryto paleontologiczne eldorado!

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2012 00:01
Unikatowy w skali światowej zespół skamieniałości morskich i lądowych sprzed 148 mln lat odkrył paleontolog dr Adrian Kin. Cudo znajduje się niedaleko Opoczna.
W Polsce odkryto paleontologiczne eldorado
Foto: PAP/Jacek Turczyk

Badania niezwykle bogatego stanowiska prowadzi międzynarodowy zespół naukowców w ścisłej współpracy z Państwowym Instytutem Geologicznym.

Gdzie można znaleźć najpiękniejsze skamieniałości na świecie? Każdy miłośnik paleontologii odpowie bez namysłu, że w Solnhofen, w Bawarii. W drobnoziarnistych wapieniach tego kamieniołomu odkryto m.in. kompletny szkielet archaeopteryksa – ewolucyjnego ogniwa przejściowego między gadami i ptakami. Nawet osoby mniej zainteresowane historią Ziemi przypomną sobie zapewne fotografie z National Geographic pokazujące odciśnięte z zadziwiającą precyzją skrzydła jurajskich ważek, zębate szczęki ryb drapieżnych, delikatne pancerzyki krewetek i setki innych wspaniale zachowanych skamieniałości.

fot.
fot. PAP/Jacek Turczyk

Do niedawna uważano, że Solnhofen nie ma swojego odpowiednika na świecie, ale tak już nie jest. Mamy w Polsce eldorado palentologiczne – takie samo, jak w słynnym bawarskim kamieniołomie!

Dr Adrian Kin ze Stowarzyszenia Przyjaciół Nauk o Ziemi „Phacops” oraz Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UJ wyjaśnia: – Podczas rekonesansu terenowego w czynnym kamieniołomie wapieni koło Sławna (pow. Opoczno, woj. łódzkie) odkryłem istne archiwum świata pierwotnego sprzed 148 milionów lat. Jest to najbliższy znany odpowiednik wiekowy słynnego południowoniemieckiego Solnhofen. W umiarkowanie chłodnym i niezbyt głębokim morzu późnojurajskim bujnie rozwijały się tutaj organizmy zasiedlające strefę dna i toni wodnej. Wśród skamieniałości są skrzypłocze, krewetki, ryby, gady morskie, misternie ornamentowane muszle małżów, spiralnie zwinięte amonity o pięknie zdobionych drobnymi żeberkami muszlach, a także ważki, żuki oraz latające gady – pterozaury.

Dr
Dr Adrian Kin z UJ fot. PAP/Jacek Turczyk

Stanowisko okazało się na tyle bogate, że do jego badania niezbędne było stworzenie międzynarodowego zespołu. Efektem prac naukowców jest publikacja w prestiżowym periodyku „Lethaia”.

(ew/IPG/IAR/gs)