Elektrony nie są najmniejsze. Właśnie je rozbito

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2012 03:00
Na ogół sądzi się, że elektrony to najmniejsze elementy składowe atomów. Szwajcarscy i niemieccy badacze udowodnili, że tak nie jest. Po raz pierwszy zarejestrowali rozpad elektronu na mniejsze quasi-cząstki. Każda z nich przejęła tylko część właściwości elektronu.
Elektrony nie są najmniejsze. Właśnie je rozbito
Foto: sxc.hu

Podstawą doświadczenia były składniki miedziowca Sr2CuO3. Naukowcy pobudzili niektóre z elektronów miedzi w tym związku, bombardując je promieniami X.

Elektrony "podniosły się", krążąc po wyższych orbitach. Ponieważ krążyły tam szybciej, rozpadły się na dwie nowe cząstki - spinon, który "zabrał" ze sobą spin elektronu, oraz orbitron, który zachował moment orbity elektronu.

Spin i orbita, po jakiej krąży to - przynajmniej w podstawowym rozumieniu - główne cechy każdego elektronu, a zatem fakt ich rodzielenia jest bardzo ważny. Badacze przewidywali teoretycznie, że da się je oddzielić, ale w praktyce udało się to zrobić dopiero teraz. To kolejny dowód na to, że poziom kwantowy ciągle może nas czymś zaskoczyć.

Odkrycie badaczy ma implikacje technologiczne, zwłaszcza w zakresie superprzewodników. Znając proces rozpadu elektronu, będziemy mogli dokładniej zrozumieć, jak się porusza. A zatem prąd popłynie w sposób bardziej dla nas przewidywalny, co z kolei sprawi, że straty energii będą niższe

(ew/PhysOrg)

Antymateria: to dlatego Wszechświat się rozszerza

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2011 15:20
W 1998 roku naukowcy ustalili, że Wszechświat ciągle sie rozszerza – i to coraz szybciej. Nie można tego wyjaśnić prostą inercją po Wielkim Wybuchu. Teorii było wiele. Najnowsza uważa, że to z powodu antymaterii.

Polacy wyjaśniają światu oddziaływania atomowe

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2011 11:30
Polscy naukowcy z Torunia dokonali odkrycia dotyczącego oddziaływania fotonu z elektronami atomu. Fizycy na całym świecie będą teraz musieli skorygować swoje bazy danych o niektóre właściwości atomów.

Z ilu atomów składa się placek ziemniaczany?

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2011 14:41
Okazało się, że można to bardzo dokładnie policzyć. O odpowiedź na to ciekawe, choć niecodzienne pytanie poprosiliśmy pracowników Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

W zderzaczu hadronów odkryto nową cząstkę!

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2011 14:40
Fizycy znaleźli nowy rodzaj cząstek, z których zbudowany jest wszechświat. Odkrycia dokonano w Wielkim Zderzaczu Hadronów na granicy szwajcarsko-francuskiej.