X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Teleskop Keplera ma kłopoty techniczne. Odpoczywa

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2013 05:00
Teleskop, który odkrył olbrzymią liczbę planet pozasłonecznych, przerwał badania. Wszystko z powodu nadwerężonego koła reakcyjnego.
Teleskop Keplera ma kłopoty techniczne. Odpoczywa
Teleskop, który odkrył olbrzymią ilość planet pozasłonecznych, przerwał badania. Wszystko z powodu nadwerężonego koła reakcyjnego.
Koło reakcyjne zwykle pomaga kontrolować orientację teleskopu, pilnując tego, aby Kepler patrzył w wybrany punkt i nie zmieniał pozycji. Oryginalnie Kepler miał do dyspozycji cztery koła reakcyjne, trzy działające i jedno zapasowe. Pierwsze przestało działać latem 2012, do akcji wkroczyło zatem zapasowe. Jeśli teraz któreś się zepsuje, Kepler stanie się bezużyteczny.
Właśnie dlatego, kiedy 7 stycznia pojawiły się sygnały, że tarcie na jednym z kół reakcyjnych jest zbyt duże,  NASA podjęła decyzję o wstrzymaniu badań. Na razie mowa jest o 10 dniach przerwy, aby olej, który zmniejsza tarcie mógł ponownie bez przeszkód rozprowadzić się po kole.
Jak dotąd, od momentu swojego startu w 2009 roku, teleskop wskazał aż 3000 potencjalnych egzoplanet, zmieniając radykalnie nasze pojęcia na temat wszechświata. Jeśli wszystko będzie działało, teleskop ma łowić planety do 2016 roku.
Specjaliści NASA na razie się nie martwią. - Każde z tych kół jest inne, to nadwerężone ma w sobie coś z wolnego ducha - mówi Charlie Sobeck z NASA. Już wcześniej w jego pracy zdarzały się nieregularności, an które jednak nie zwracano uwagi, kiedy w odwodzie było koło zapasowe. Teraz trzeba już dmuchać na zimne.
Oczywiście, Agencja już myśli o następcy Keplera. Projektowane są różne misje, np. TESS (Terrestrial Exoplanet Survey Satellite), który będzie badał tranzyty planet na tle gwiazd położonych niedaleko Słońca, czy FINESSE (Fast Infrared Exoplanet Spectroscopy Survey Explorer), który z kolei będzie miał za zadanie analizę atmosfery odległych planet. Nie wiadomo, która z nich zostanie wysłana w kosmos, wiadomo tylko, że ma to nastąpić już w 2017 roku.

Koło reakcyjne pomaga kontrolować orientację teleskopu, pilnując tego, aby Kepler patrzył w wybrany punkt i nie zmieniał pozycji. Oryginalnie Kepler miał do dyspozycji cztery koła reakcyjne, trzy działające i jedno zapasowe. Pierwsze przestało działać latem 2012, do akcji wkroczyło zatem zapasowe. Jeśli teraz któreś się zepsuje, Kepler stanie się bezużyteczny.

Właśnie dlatego, kiedy 7 stycznia pojawiły się sygnały, że tarcie na jednym z kół reakcyjnych jest zbyt duże, NASA podjęła decyzję o wstrzymaniu badań. Na razie mowa jest o 10 dniach przerwy, aby olej, który zmniejsza tarcie mógł ponownie bez przeszkód rozprowadzić się po kole.

Specjaliści NASA na razie się nie martwią. - Każde z tych kół jest inne, to nadwerężone ma w sobie coś z wolnego ducha - mówi Charlie Sobeck z NASA. Już wcześniej w jego pracy zdarzały się nieregularności, na które jednak nie zwracano uwagi, kiedy w odwodzie było koło zapasowe. Teraz trzeba już dmuchać na zimne.

Swoją propozycje przedsatwiła taże Europejska Agencja Kosmiczna, która w 2017 roku wyśle w kosmos obserwatorium CHEOPS.

(ew/NewScientist)

Zobacz więcej na temat: kosmos NASA słońce tarcie

Kepler odnalazł planety. Bardzo blisko Ziemi!

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2011 10:00
Astronomowie odkryli ciekawy układ planetarny w odległości zaledwie dwóch tysięcy lat świetlnych od nas.

Tak podobnej jeszcze nie było. Astronomowie dostrzegli bliźniaczkę Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 23:59
Dwie nowo odkryte planety krążą w jednym układzie. Co więcej – krążą wokół gwiazdy podobnej do Słońca. W przeszłości mogły panować tam ziemskie warunki – mówią astronomowie.

NASA: Teleskop Keplera będzie działał dłużej

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2012 12:15
- Istnieje stały napływ nowych odkryć - donosi ocena NASA. Nie warto kończyć misji, która przynosi takie owoce. Kepler będzie badał do 2016 roku.

Teleskop Keplera odnalazł rodzinną planetę Skywalkera!

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2012 00:01
Pamiętacię Tatooine z dwoma słońcami na niebie? Układ, w którym planety krążą wokół gwiazdy podwójnej, naprawdę istnieje.

Cheops zastąpi Keplera

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2012 19:45
Europejska Agencja Kosmiczna przedstawia projekt kosmicznego teleskopu, który za kilka lat podejmie dzieło Teleskopu Kepler i zjamie się odległymi planetami.