X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Nad Kamienną powstanie geopark

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2013 13:15
To nowoczesna forma promowania bogactwa rejonu Gór Świętokrzyskich. Teraz o najstarszych na świecie dinozaurach, których ślady odkryto w Polsce, dowie się cała Europa.
Jeszcze niedawo Polska była paleontologiczną pustynią. Wszystko zmieniło się kilka lat temu, kiedy w ciągu paru miesięcy w rejonie Gór Świętokrzyskich dokonano wielu przełomowych odkryć. Okazało się, że na naszych ziemiach żyły pierwsze dinozaury, a jeszcze wcześniej pierwsze istoty i czterech kończynach.
Ochrona i udostępnienie stanowisk geologicznych w tym rejonie oraz promocja turystyczna województwa świętokrzyskiego to główne zadania powstającego teraz geoparku "Nad Kamienną", jaki planują utworzyć temtejsze samorządy.

- To bardzo nowoczesna forma zabezpieczenia oraz promowania stanowisk geologicznych w Europie. Mamy szereg dobrych przykładów, m.in. z Wielkiej Brytanii, które pokazują jak można chronić geologię i jednocześnie uczynić ją instrumentem pozyskiwania turystów - mówi dyrektor Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach Paweł Kołodziejski.

Centrum administracyjnym i edukacyjnym geoparku "Nad Kamienną" ma być właśnie Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach. Jak wyjaśnia Kołodziejski, decyzja wynika m.in. z tego, że instytucja ma doświadczenia w promowaniu geologii i edukacji paleontologicznej. - Poza tym zdecydowało o tym położenie Starachowic w centralnej części Doliny Kamiennej - dodaje.

Stworzenie geoparku jest wspólną inicjatywą Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie oraz powiatu starachowickiego. Pierwsze plany dotyczące tego obszaru pojawiły się już 2001 roku.

Na terenie Polski działa obecnie 17 geoparków. Jeden z nich, transgraniczny, polsko-niemiecki Łuk Mużakowa jako jedyny jest wpisany do europejskiej sieci geoparków. Ambicją pomysłodawców utworzenia podobnego obszaru nad Kamienną jest to, by również i on znalazł się w międzynarodowych wykazach.

Co znajdzie się z Parku? M.in. rezerwat Gagaty Sołtykowskie, w którym znajdują się skamieniałe tropy dwóch różnych gatunków dinozaurów, oraz Krzemionki Opatowskie, gdzie znajdowała się słynna prehistoryczna kopalnia krzemienia pasiastego. Najbardziej znanym miejscem wśród turystów w Dolinie Kamiennej jest Bałtów, gdzie odkrycie jednego śladu prehistorycznego gada dało początek doskonale prosperującemu parkowi tematycznemu z modelami dinozaurów oryginalnej wielkości. Innym ciekawym stanowiskiem geologicznym są osobliwe formy skalne powstałe w wyniku erozji w rezerwacie "Skałki Piekło pod Niekłaniem" niedaleko Stąporkowa.

(ew/PAP-Nauka w Polsce)

Na tropach bestii z Gór Świętokrzyskich

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2010 22:10
O odkryciu śladów sprzed 495 milionów lat w studiu Jedynki opowiadają wszyscy ojcowie tego naukowego sukcesu.

Dinozaury pochodzą z Polski

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2010 13:33
Polacy piszą nowe rozdziały historii ewolucji. Pierwsze dinozaury pojawiły się 9 milionów lat wcześniej niż sądzono – i to w Polsce!

Przodkowie dinozaurów z Gór Świętokrzyskich

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2010 09:40
Pierwsze zwierzęta dinozauropodobne pojawiły się 9 milionów lat wcześniej niż sądzono – w Polsce.