Nauka

Porozmawiajmy o płodności. Startuje kampania społeczna "Płodne Gadki"

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2016 11:56
Niepłodność dotyka już 1,5 mln par w Polsce, a mimo to Polacy nadal niechętnie podejmują temat płodności. Do podjęcia tematu zachęca kampania "Płodne Gadki".
W ramach kampanii uruchomiona zostanie specjalna bezpłatna infolinia dla par
W ramach kampanii uruchomiona zostanie specjalna bezpłatna infolinia dla parFoto: Glow Images/East News

Kampania społeczna "Płodne Gadki" skierowana jest zarówno do par, które planują dziecko, jak i do tych, które od dłuższego czasu starają się o nie, ale mają problemy z poczęciem.

Głównym celem akcji jest przełamanie tabu i zachęcenie Polaków do bardziej swobodnej rozmowy na temat płodności - z partnerem lub partnerką i bliskimi, a w razie konieczności, także z odpowiednim ekspertem.

"Płodne Gadki" mają również pomóc parom zgłębić wiedzę o tym, jak wspierać starania o dziecko, wykonując świadomy krok w stronę rodzicielstwa.

Polacy i płodność

Jak podaje Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, aż 1,5 mln par zmaga się z niepłodnością. Mimo tego, że problem staje się coraz bardziej powszechny, niechętnie o nim rozmawiamy.

Aż co drugi Polak w wieku 20-45 lat, w relacjach z partnerem lub partnerką, albo w ogóle nie porusza tematów związanych z płodnością, albo robi to niezwykle rzadko - wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii.

Ponadto, Polacy zapytani o elementarne zagadnienia związane z płodnością, często wykazują się dużym brakiem wiedzy. Przykładowo, co trzecia Polka (32 proc. kobiet) nie potrafi obliczyć dni płodnych, a blisko połowa mężczyzn nie zdaje sobie sprawy, że zaczynają się one kilka dni przed owulacją.

- Rozmowa oraz świadomość tego, jak funkcjonuje nasz układ rozrodczy i co wspiera starania o dziecko, to podstawa na drodze ku świadomemu rodzicielstwu. Tym bardziej jest to istotne, gdy pojawia się problem z płodnością i para bezskutecznie stara się o dziecko - podkreślił Piotr Rowicki przedstawiciel marki Dr Bocian, organizatora kampanii "Płodne Gadki".

- Płodność nie powinna i nie może być tematem tabu, dlatego w ramach naszej kampanii zachęcamy Polaków do tego, by nie bali się o tym rozmawiać, szczególnie gdy pojawiają się problemy z poczęciem - wytłumaczył.

Bezpłatna infolinia i czaty

W ramach kampanii uruchomiona zostanie specjalna bezpłatna infolinia dla par, które mają problem z poczęciem i bezskutecznie starają się o dziecko. Każdy, kto poszukuje wsparcia lub choćby rozmowy w tym temacie, będzie mógł anonimowo uzyskać indywidualną poradę od eksperta.

Eksperci będą pełnić dyżury telefoniczne w godz. 17-20 pod bezpłatnym numerem tel. 800 800 490:
- 13 października - lek. med. Robert Kulhawik, lekarz ginekolog, ekspert marki Dr Bocian
- 17 października - Anna Pasternak-Winiarska, dietetyk, prowadząca Szkołę Żywienia Świadomych Rodziców
- 21 października - Agnieszka Mirecka, pokonała niepłodność, autorka bloga trojaczki.com.pl
- 26 października - Agnieszka Adamek, pokonała niepłodność, autorka bloga Make One Wish
- 27 października - Anna Jerzak, psycholog, autorka bloga Psychonomia
- 4 listopada - Katarzyna Płaza-Piekarzewska, położna, autorka bloga zapytajpolozna.pl

Swoim doświadczeniem podzielą się również blogerki, które przezwyciężyły problem niepłodności.
- 20 października - Agnieszka Mirecka, facebook.com/trojaczkicom.pl
- 25 października - Agnieszka Adamek, facebook.com/makeonewish.blog

Ponadto, pod merytorycznym okiem specjalistów, opracowano cykl materiałów edukacyjnych, wyjaśniających najważniejsze zagadnienia dotyczące płodności kobiety oraz mężczyzny. Materiały te będą publikowane na stronie www.zaplodnieni.pl

***

Organizatorem kampanii "Płodne Gadki" jest marka Dr Bocian. Patronami kampanii są: Hexanova, Fundacja Bezpieczny Brzuszek, Fundacja Każdy Ważny, magazyn Chcemy Być Rodzicami oraz serwis edukacyjny zaplodnieni.pl

PAP, kk

Czytaj także

Jak rozmawiać o niepłodności i jak sobie z nią radzić

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2015 10:35
Największym problemem niepłodnych par jest wszechobecny brak zrozumienia. Bliscy, choć wspierać chcą, nie zawsze potrafią to zrobić właściwie.
rozwiń zwiń