X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Pies czy kot? Naukowcy już wiedzą, które zwierzę jest mądrzejsze

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2017 11:43
Badania przeprowadzone przez międzynarodowy zespół naukowców pod kierunkiem prof. Suzany Herculano-Houzel z Uniwersytetu Vanderbilt w USA wykazały, że psy są mądrzejsze od kotów.
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Chendongshan/shutterstock.com/cc

Badając najbliższe człowiekowi czworonogi, grupa naukowców z Brazylii, Danii, RPA i Stanów Zjednoczonych zastosowała metodę pozwalającą na przeliczenie i porównanie neuronów w ośrodkowym układzie nerwowym psów i kotów.

nauka 1200 free
NAUKA w portalu PolskieRadio.pl

Neurony, komórki nerwowe, są zdolne do przetwarzania i przekazywania informacji w formie sygnału elektrycznego i jako takie są podstawowym elementem układu nerwowego. Najwięcej neuronów znajduje się w ośrodkowym układzie nerwowym ssaków, w skład którego wchodzi mózgowie oraz rdzeń kręgowy.

Do tej pory naukowcy zainteresowani porównaniem inteligencji różnych gatunków zwierząt z reguły skupiali się na mierzeniu wielkości mózgu. Prof. Suzana Herculano-Houzel w roku 2005 opracowała "szybką, prostą i tanią metodę obliczania" liczby neuronów w mózgu zwierząt i układzie nerwowym.

Stosując metodę opracowaną przez prof. Herculano-Houzel naukowcy obliczyli, że kora mózgowa typowego kota zawiera ok. 250 mln neuronów, podczas gdy kora mózgowa ważącego jakieś 8 kg psa obejmuje ok. 429 mln komórek nerwowych - prawie dwa razy więcej. W ocenie prof. Herculano-Houzel "sugeruje to, że psy mają o wiele większe zdolności poznawcze (kognitywne) niż koty".

Wyniki badań zostaną opublikowane w najnowszym numerze fachowego czasopisma "Frontiers in Neuroanatomy".

kk

Zobacz więcej na temat: NAUKA zwierzęta kot pies

Czego mogą nas nauczyć koczkodany?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2017 15:30
Aleksander Kostrzewa to niezwykły młody człowiek. Ma dopiero 20 lat, a już może się pochwalić dokonaniami, które mogłyby zawstydzić niejednego naukowca.

Czy kolor czerwony złości byka?

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2017 13:30
– To jest dość zabawne pytanie, bo byki i krowy… nie widzą kolorów – mówi Tomasz Rożek. Co w takim razie sprawia, że płachta torreadora staje się celem ich wściekłych ataków?

Po co ptakom kolorowe pióra?

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2017 10:05
– Uroda piór bierze się z pewnych praktycznych przesłanek. Żeby zrozumieć, po co są te wszystkie barwy, trzeba zobaczyć ptaka w pełnej krasie w jego naturalnym środowisku – mówi wielbiciel naszych skrzydlatych przyjaciół dr Andrzej Kruszewicz.