Zespół prof. Andrzeja Niedzielskiego odkrył dwie planety

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2015 20:14
Międzynarodowy zespół astronomów pod kierownictwem prof. Andrzeja Niedzielskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu odkrył dwie planety wokół gwiazdy zwanej czerwonym olbrzymem.
Zespół prof. Andrzeja Niedzielskiego odkrył dwie planety
Foto: Dave Halliday/Flickr

Odkryte planety oznaczono symbolami "b" i "c". Bliżej gwiazdy znajduje się planeta "b". Jej odległość od "czerwonego olbrzyma" wynosi 0,69 jednostki astronomicznej, przy czym jednostka astronomiczna to umowna jednostka odległości stosowana w astronomii, równa średniej odległości Ziemi od Słońca (149 597 887 km).
Na bardziej rozległej orbicie, w odległości 1,37 jednostki astronomicznej, krąży planeta "c". Naukowcy zastrzegają jednak, że ze względu na dużą masę, "c" może nie być planetą, lecz tzw. brązowym karłem, czyli ciałem niebieskim, które powstaje w procesie podobnym do procesu powstawania gwiazd.
Oba nowo odkryte ciała zostaną w przyszłości wchłonięte przez swą gwiazdę. Nastąpi to za około 120-130 mln lat.
NAUKA  w portalu PolskieRadio.pl>>>
Gwiazda, przy której zespół naukowców znalazł planety to TYC 1422-614-1. Jest to tzw. czerwony olbrzym, czyli gwiazda, której wewnętrzna część rozgrzewana jest przez gęstniejącą pod wpływem grawitacji materię, a zewnętrzny obszar ekspanduje i stygnie. Obiekt znajduje się na niebie w gwiazdozbiorze Lwa. Jest niewidoczny gołym okiem, stąd jego bardzo "techniczna" nazwa.
Obserwacje, które doprowadziły do odkrycia dwóch planet wokół gwiazdy TYC 1422-614-1, trwały ponad 10 lat. Prowadzono je za pomocą dwóch teleskopów: Hobby-Eberly w Teksasie - we współpracy z prof. Aleksandrem Wolszczanem z Uniwersytetu Stanowego Pensylwanii oraz Telescopio Nazionale Galileo - we współpracy z Ewą Villaver z Uniwersytetu Autonomicznego w Madrycie.
W skład zespołu wchodzili także dr Grzegorz Nowak (Instituto de Astrofísica de Canarias Teneryfa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika), dr Gracjan Maciejewski (UMK), Anibal García-Hernández (Instituto de Astrofísica de Canarias, Teneryfa), mgr Monika Adamów (UMK), mgr Kacper Kowalik (UMK), mgr Beata Deka (UMK) oraz mgr Michalina Adamczyk (UMK).
TYC 1422-614-1 jest już 14. gwiazdą, przy której zespół prof. Niedzielskiego znalazł planety.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk

Naukowy hit roku. Misja Rosetta na ustach wszystkich

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 12:55
Do największych wydarzeń świata nauki w 2014 roku należało lądowanie modułu Philae na pędzącej komecie. W obserwowanej przez miłośników kosmosu z całego świata misji Rosetta swój znaczący udział mieli polscy naukowcy.

"Twarde lądowanie". Test rakiety Falcon 9 zakończony fiaskiem

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2015 14:48
Niepowodzeniem zakończyło się eksperymentalne lądowanie prywatnej rakiety Falcon 9 wystrzelonej w sobotę z Florydy. Pisze o tym na portalu Twitter Elon Musk, szef firmy SpaceX odpowiadającej za misję. Wystrzelony jednocześnie bezzałogowy statek kosmiczny Dragon jest bezpieczny.

Niezwykłe odkrycie na Marsie. Po latach odnaleziono zaginionego robota

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2015 14:45
Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała, że lądownik Beagle 2, który miał wylądować na powierzchni Marsa w 2003 roku, ale jego misja zakończyła się niepowodzeniem, został odnaleziony na zdjęciach wysokiej rozdzielczości wykonanych przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter.