Najstarsze odkodowane DNA

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2013 10:22
Naukowcy złamali kod genetyczny zwierzęcia sprzed kilkuset tysięcy lat. To rekord – nigdy wcześniej tak starego DNA, nie udało się odkodować.
  • Rafał Motriuk o najstarszym odkodowanym DNA (IAR)
Spirala DNA
Spirala DNAFoto: csb.yale.edu

Materiał genetyczny należy do zwierzęcia, które było przodkiem konia. Szczątki znaleziono w Kanadzie. Zachowały się one dość dobrze, bo były zamarznięte. Naukowcy szacują, że odkryte kości oraz DNA mają 700 tys. lat.
– Odkodowanie DNA nie było łatwe, bo było ono dość mocno uszkodzone – mówi jeden z autorów badań dr Ludovic Orlando z Uniwersytetu w Kopenhadze. Zrekonstruowano 70% genomu, ale to wystarczyło, by ustalić, że zwierzę było przodkiem wielu dzisiejszych gatunków, takich jak konie czy zebry.
Odtworzone DNA jest o pół miliona lat starsze niż wcześniejsze rekordowo stare i zbadane próbki materiału genetycznego. Wyniki badań publikuje naukowy tygodnik „Nature”.
IAR/mk

Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH >>>

''

Zobacz więcej na temat: DNA NAUKA

Szczątki króla Ryszarda III znalezione pod parkingiem

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2013 14:45
Brytyjscy eksperci potwierdzili, że zidentyfikowali szczątki króla Ryszarda III, poległego w 1485 roku w bitwie pod Bosworth.

Trawić alkohol umiał już nasz małpi praprzodek

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2013 00:01
Chemicy piszą od nowa historię alkoholu. Ludzie spożywają napoje „wyskokowe” od ponad 12 tysięcy lat. Wygląda na to, że efekty upojenia alkoholowego odkryliśmy dużo, dużo wcześniej.

60 lat temu Watson i Crick odkryli podwójną helisę DNA

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2013 00:01
Odkrycie z 1953 roku było przełomem w nauce. Jednak dopiero w 2012 roku helisę zobaczyliśmy na własne oczy.