Fascynujące odkrycia astronomiczne w 2017

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2018 12:12
W audycji "Eureka extra" rozmawialiśmy z prof. Kazimierzem Stępniem o największych odkryciach astronomicznych i astrofizycznych ostatnich kilkunastu miesięcy.
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Vadim Sadovski/shutterstock.com

"Science" uznał obserwację fal grawitacyjnych za największy przełom ostatnich miesięcy. Chociaż przewidziane zostały już ponad sto lat temu przez Alberta Einsteina, to ich rejestracja możliwa była dopiero niedawno.

- Całkowicie się zgadzam z werdyktem dziennikarzy magazynu - podkreślił w audycji "Eureka extra" prof. Kazimierz Stępień i wyjaśnił dlaczego to takie ważne odkrycie. Czym są fale grawitacyjne? Jakie informacje niosą?

Polacy mieli udział w tym odkryciu. - Polscy badacze byli od początku włączeni w ten projekt, m.in. ważne prace teoretyczne, które pozwoliły przewidzieć, czego szukać, były wykonane przez Polaków - wskazał gość Jedynki.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, w której mówiliśmy też o innym osiągnięciu polskich uczonych związanym z obserwacjami planet swobodnych.

Tytuł audycji: Eureka extra

Prowadzący: Krzysztof Michalski

Gość: prof. Kazimierz Stępień (astronom, Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Warszawskiego)

Data emisji: 1.01.2018

kk

Co się dzieje za horyzontem zdarzeń?

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2017 13:30
Czy horyzont zdarzeń w czarnej dziurze ma ten sam promień co gwiazda, z której ta dziura powstała? Oto "pytanie z kosmosu", które zadała jedna ze słuchaczek. Tradycyjnie zmierzył się z nim dr Tomasz Rożek.

Fale grawitacyjne - nowe okno na Wszechświat

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2017 19:28
Dotychczas poznawaliśmy Wszechświat przede wszystkim dzięki falom elektromagnetycznym. Od dwóch lat mamy nowe okno na Wszechświat - fale grawitacyjne.