X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Atak na arcydzieło Rembrandta

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2015 07:00
"Straż nocna" to jedno z tych arcydzieł, które każdy szanujący się koneser sztuki musi zobaczyć. Niewiele brakowało, by atak szaleńca zniszczył je bezpowrotnie.
Audio
  • "Straż nocna", czyli fascynująca historia jednego obrazu
Fragment obrazu Rembrandta Straż nocna (1642), źr. wikipedia
Fragment obrazu Rembrandta "Straż nocna" (1642), źr. wikipedia

Do pierwszego ataku na obraz Rembrandta doszło w 1911 roku, ale znacznie poważniejsze w skutkach było zdarzenie, które nastąpiło 64 lata później. 13 września 1975 bezrobotny Holender Wilhelmus de Rijk rzucił się z nożem na płótno mistrza i dość mocno je uszkodził. Dzieło trafiło do renowacji, a sprawca tego czynu znalazł się w zakładzie psychiatrycznym, gdzie popełnił samobójstwo.

- Obraz przez wiele lat wisiał spowity czarnymi werniksami, ale właśnie ten niebezpieczny wypadek spowodował, że odkryto go na nowo. Został poddany gruntownej konserwacji i okazało się, że  sława ciemnego obrazu jest niesłuszna. Wtedy dopiero zauważono, ile w nim światła - mówiła dr Grażyna Bastek, historyk sztuki w audycji Michała Montowskiego ”Jest taki obraz”.

Warta miliony euro "Straż Nocna" jest symbolem holenderskiego Złotego Wieku i głównym magnesem przyciągającym tysiące turystów do Rijksmusuem w Amsterdamie. Co ciekawe, tytuł obrazu brzmiał początkowo zupełnie inaczej, a mianowicie ”Wymarsz strzelców kpt. Fransa Banninga Cocqa”. Kiedy z czasem dzieło nabrało ciemnego kolorytu, zaczęto je nazywać właśnie "Strażą nocną". I tak już zostało. Posłuchaj historii o odrzuconym obrazie i mistrzu, który go stworzył.

Rembrandt namalował obraz na zamówienie amsterdamskiej kompanii arkebuzerów (arkebuz to XVI-wieczna broń palna). Utrwalone zostały na nim 34 osoby, z czego tylko 18 to członkowie milicji obywatelskiej, pozostałe zaś stanowią tło mające ożywiać obraz. Głównym przekazem kompozycji, na której na pierwszym planie widzimy Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha, była myśl: "Jesteśmy gwarantami spokoju Amsterdamu".

Rembrandt van Rijn pracował nad  płótnem dwa lata, od 1640 do 1642 roku. Zleceniodawcy nie byli zbyt zadowoleni z tego, co zobaczyli. Nie takiego portretu zbiorowego się spodziewali. Tego typu sceny przedstawiano w zupełnie inny, bardziej statyczny sposób. A mistrz Rembrandt mocno eksperymentował podczas pracy nad swym arcydziełem, co docenili dopiero późniejsi krytycy.

"Straż nocna" to płótno, w którym po raz pierwszy została zastosowana nowatorska kompozycja portretu grupowego. Zastosowana przez Rembrandta w ”Straży nocnej” technika była zaprzeczeniem dotychczasowej maniery malarskiej, świadczyła o niezwykłym nowatorstwie holenderskiego mistrza. Zilustrowane przez niego postaci zostały umieszczone w scence rodzajowej, w przestrzeni. Rembrandt  osiągnął mistrzostwo w zastosowaniu perspektywy powietrznej na małym dystansie, porzucił tradycyjne modelowanie bryły kolorem na rzecz zasady szorstkości. - Chciał stworzyć bardzo dynamiczną scenę, w której postaci poruszają się jak żywe - mówiła w audycji historyk sztuki.

- Mistrzowskich tricków jest w tym arcydziele bardzo dużo. Na przykład kpt. Cocq ma wyciągnięta rękę. To najbardziej wysunięty ku przodowi, ku widzowi element obrazu. Sama ręka jest w cieniu, ale mankiet otoczony bielą jest jasnym punktem na płótnie - analizowała dr Grażyna Bastek.

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Rembrandt lubił malować samego siebie

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2012 07:00
- Z autoportretami Rembrandta jest ogromny kłopot. Dlaczego jest ich tyle? Żaden inny malarz nie stworzył tylu! - mówił znawca malarza. Mija 405. rocznica urodzin geniusza holenderskiego "złotego wieku".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Hugo van der Goes - znakomity "prymityw"

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2015 20:00
Tym słowem określano kiedyś mistrzów niderlandzkiego malarstwa XV wieku, wśród których byli tacy artyści, jak Jan van Eyck, Rogier van der Weyden i Dirk Bouts.
rozwiń zwiń