Tematem prac artystki było ukazywanie emocjonalności cielesnej, postrzeganie zmian, jakie zachodzą w ludzkiej fizyczności wraz z upływem lat. Jej obrazy to odrealnione autoportrety. Ludzkie ciało jest ukazane jest jako zdeformowane, naznaczone przez czas, przedstawiające zawsze gamę emocji związanych przemijaniem i wewnętrznym stanem ducha artystki.
- Przekrój twórczości artystki pokazany jest od obrazów najstarszych, powstałych jeszcze w latach 40 XX wieku po prace ostanie, namalowane tuż przed śmiercią artystki - opowiada Hanna Wróblewska dryrektorka warszawskiej galerii sztuki Zachęta.
Malarstwo Marii Lassnig jest niejednoznaczne. Wyraz jej twórczej ekspresji widać w przedstawieniach postaci, które różnią się na poszczególnych obrazach. Często autoportret nie był anatomicznie kompletny. Pominięcie niektórych fragmentów ciała miało na celu podkreślenie wewnętrznych emocji, które towarzyszyły artystce w trakcie tworzenia dzieła. Nauki malarstwa pobierała w latach 40 XX wieku, kiedy nurty ekspresjonistyczne były uznawane za sztukę zdegenerowaną.
- Malarka nigdy nie opowiadała o udziale Austriaków w II wojnie światowej. Jej pierwsze obrazy tworzone w trakcie wojny od początku przybierały formę kubistycznej deformacji - mówi Hanna Wróblewska.
Kolekcja prac malarskich powiększona została o animacje, które były tworzone od lat 60 XX wieku. Rzucają one nowe światło na sposób artystycznego wyrazu malarki
W audycji także zapowiedź wystawy finalistów konkursu "Spojrzenia" 2017 oraz kolejny fragment powieści Stefana Grabińskiego pt. "Opowieści niesamowite - Czarna Wólka" - czyta Janusz Zakrzeński. Zapraszamy do wysłuchania nagrania.
***
Tytuł audycji: Kultura na wakacje
Prowadzi: Michał Montowski
Goście: Hanna Wróblewska (dyrektor galerii sztuki Zachęta) i Magdalena Komornicka (kuratorka wspomagająca wystawę)
Data emisji: 21.08.2017
Godzina emisji: 21.10
ac/mg