36:31 [ PR1]PR1 (mp3) 2021_03_11 PR1_21_11_29_Magazyn_bardzo_filmowy.mp3 Ćwierć wieku temu odszedł mistrz. Wspominamy Krzysztofa Kieślowskiego (Magazyn bardzo filmowy/Jedynka)
Krzysztof Kieślowski urodził się 27 czerwca 1941 roku w Warszawie. Za radą rodziców rozpoczął naukę w Państwowym Liceum Techniki Teatralnej w Warszawie, w którym dyrektorem był jego wuj. Ukończył reżyserię filmową w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi. Karierę rozpoczął jako reżyser specjalizujący się w filmach dokumentalnych, później zaangażował się w realizację produkcji fabularnych.
"Magazyn bardzo filmowy"
Jego wczesna twórczość, utożsamiana z kinem moralnego niepokoju, stanowiła paradokumentalne filmy ukazujące rzeczywistość ówczesnej Polski ("Personel", "Blizna", "Amator", "Przypadek"). Potem zwrócił się ku motywom metafizycznym, tworząc filmy psychologiczne podejmujące tematy moralne i egzystencjalne ("Dekalog", "Podwójne życie Weroniki", "Trzy kolory").
Czytaj także:
Był wielokrotnie nagradzany, zarówno w kraju, jak i za granicą. W Cannes doceniono "Krótki film o zabijaniu" i "Podwójne życie Weroniki". W Berlinie otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia za "Trzy kolory. Biały", w Wenecji Złotego Lwa za "Trzy kolory. Niebieski". Film "Trzy kolory. Czerwony" był nominowany do Nagrody Akademii Filmowej (Oscara) i nagrody BAFTA.
Jeden z najważniejszych twórców
Jak podkreśliła w Programie 1 Polskiego Radia Anna Witek z Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego, Krzysztof Kieślowski to jeden z najważniejszych twórców filmowych II połowy XX wieku w Polsce oraz jeden z najbardziej znanych i cenionych polskich twórców filmowych na świecie.
- Wielkie tematy Kieślowskiego to niewątpliwie metafizyka, etyka i kwestie społeczne, które dominowały w pierwszym okresie jego twórczości, kiedy skupiał się jeszcze na kinie dokumentalnym. Potem coraz bardziej się od tego kina oddalał w stronę fabuły. Ukoronowanie tego nastąpiło pod koniec lat 80., podczas tworzenia cyklu "Dekalog" (1988). Był słynny okres współpracy zagranicznej, kiedy powstało "Podwójne życie Weroniki" (1991) i "Trzy kolory" (1993-11994). To są te największe, najbardziej znane w świecie dzieła Kieślowskiego - wskazała.
- Reżyser kładł nacisk na realizm i ogromną bliskość z bohaterem filmowym. Wszystkie jego wczesne filmy, dokumenty, to były próby dotknięcia rzeczywistości na gorąco, zbliżenia się do ludzi. Z czasem okazało się, że to ma bardzo poważne konsekwencje. Uświadomił sobie, że to dużo kosztuje, jego, jego bohaterów, i zrezygnował z dokumentalizmu. Do tego czasu powstały prawdziwe perły, chociażby "Siedem kobiet w różnym wieku" (1988), "Z punktu widzenia nocnego portiera" (1977) czy "Gadające głowy" (1980) - powiedziała gość Jedynki.
Siedem kobiet w różnym wieku (fragment) | reż. K. Kieślowski. Profil: NINATEKA.PL
Przejście z dokumentu do fabuły było stopniowe. - Jeden z najgłośniejszych filmów Kieślowskiego z tego okresu i w ogóle to "Amator" (1979) z Jerzym Stuhrem, częściowo autobiograficzny, pokazujący doświadczenia filmowca, problem odpowiedzialności za to, co pokazuje. To w nim, na końcu, jest ten słynny gest zwrócenia kamery na siebie. Widzimy te koszty zaangażowania się w pracę całym sercem - wyjaśniła.
W filmie "Spokój" (1976) mamy już uwypuklone bycie z człowiekiem, dzielenie jego doświadczenia, przyglądanie się jego dylematom moralnym, ale przełomowy był "Przypadek" z 1981 roku. - Później był "Bez końca" i początek współpracy scenariopisarskiej z Krzysztofem Piesiewiczem. Nowe wątki, bardziej metafizyczne, bardziej tajemnicze. Bardziej uduchowione są te filmy. Tematyka moralna, etyczna, poważne dylematy - to staje się osią kolejnych filmów - wytłumaczyła Witek.
Wówczas pojawił się też pomysł na cykl o bohaterach w sytuacjach wymagających od nich wyborów ostatecznych, fundamentalnych. Tak powstał "Dekalog" (1988), 10-odcinkowy cykl telewizyjny. - To wielkie dzieło, które zyskało niezwykły rozgłos w świecie. Które o sprawach poruszanych w Dziesięciu Przykazaniach opowiada w sposób nieoczywisty, niezwykle uniwersalny, czytelny dla ludzi wierzących i niewierzących. Fundamentalne wartości konfrontowane są z życiem współczesnego człowieka - opowiedziała gość audycji "Magazyn bardzo filmowy".
Reżyser zmarł 13 marca 1996 roku w szpitalu po operacji serca, z którym miał coraz większe problemy. Jego ostatnim filmem był "Trzy kolory. Czerwony", który okazał się sukcesem na skalę międzynarodową. - Symbolicznie przypieczętował się okres tego wielkiego europejskiego, autorskiego kina - oceniła Witek. - W dyskusjach o Kieślowskim mówi się o nim jako o kontynuatorze wielkich tematów bergmanowskich czy Tarkowskiego, wielkich autorów światowego kina - dodała.
#MagazynBardzoFilmowy czwartek 21:00-21:30 ☎️ Dzwońcie 🔸 22 645 22 05 🔸 i nagrywajcie swoje wypowiedzi na naszą...
Opublikowany przez Jedynka - Program 1 Polskiego Radia Poniedziałek, 8 marca 2021
Poza tym w audycji:
- 12 marca 75. urodziny obchodzi wielka gwiazda, amerykańska aktorka, piosenkarka, tancerka i choreografka Liza Minnelli. Z tej okazji przypomnieliśmy jej najlepsze role, zwłaszcza w filmie "Kabaret" Boba Fosse'a z 1972 roku. Film fenomen - opowieść o romansie amerykańskiej piosenkarki i gwiazdy kabaretu oraz brytyjskiego pisarza wplecioną w atmosferę ostatnich dni Republiki Weimarskiej - zdobył aż osiem statuetek Oscara,
- przedstawiliśmy wybrane, najciekawsze premiery filmowe,
- zaprezentowaliśmy płytę "Cinema Boogie" przygotowaną przez Program 1 Polskiego Radia oraz Chopin University Big Band. To 12 kompozycji pochodzących z uznanych, popularnych produkcji, chociażby z seriali "07 zgłoś się", "Wojna domowa" i "Czterdziestolatek", czy filmów "Dziecko Rosemary", "Polowanie na muchy" oraz "Tylko mnie kochaj". Na wyjątkowej płycie zaśpiewali m.in. Natalia Kukulska, Dorota Miśkiewicz, Łukasz Zagrobelny oraz Wojciech Myrczek.
***
Tytuł audycji: Magazyn bardzo filmowy
Prowadzi: Michał Montowski
Data emisji: 11.03.2021 r.
Godzina emisji: 21.10
kk