Na wystawie "Mikrohistorie" przedstawione są obrazy i dwadzieścia opowieści o obrazach, z kolekcji malarstwa Zbiorów Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Historie te nie odzwierciedlają wyczerpujących badań na temat tych obiektów. Kluczem doboru prac do wystawy "Mikrohistorie" jest… anegdota, intrygująca historia związana z dziełem, przedstawioną postacią czy autorem.
Dlaczego ekspozycja ma taki charakter? – Anegdota i drobne detale, które skrywają obrazy z naszej kolekcji są bardzo ciekawe, choć ukrywamy je na co dzień w magazynach. Chcemy, by publiczność miała do nich dostęp i mogła poruszyć swoją wyobraźnię – mówi Magdalena Nowak, kuratorka wystawy.
fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
Na wystawie można oglądać 32 obiekty, które łącznie opowiadają 20 mikrohistorii. Izabela Mościcka, kuratorka wystawy przyznaje, że kluczem doboru dzieł byli autorzy oraz obrazy, które z różnych powodów dotychczas nie były pokazywane. – Od detalu do większej historii, która się przeplata i zawiera w kontekście zbiorów sztuki nowoczesnej – opowiada.
Kultura w radiowej Jedynce >>>
Piotr Jeziorowski, kurator dodaje, że nawet jeśli na wystawie pojawiają się znane i cenione dzieła, to są one pokazane z nieznanej dotychczas strony. – Podkreślamy rzeczy, które dotychczas nie były znane lub zauważane przez krytyków i interpretatorów – tłumaczy.
Na zdjęciu: Piotr Rypson - Kurator Zbiorów Sztuki Nowoczesnej, Zastępca Dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie, fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
Na wystawie można zobaczyć m.in. elektrometr, który towarzyszy obrazowi Józefa Chmieleńskiego. Na płótnie utrwalona została Maria Skłodowska-Curie, Mikołaj Kopernik i Matka Boska Częstochowska z Jezusem w wieku nastoletnim. By dowiedzieć się jaka mikrohistoria kryje się za tym zestawem, warto wybrać się do Królikarni.
Wywiady z gwiazdami - odwiedź kanał Polskiego Radia w serwisie YouTube >>>
Czy Edward Rydz-Śmigły mógł stać się rozpoznawalnym artystą, i jak wtedy wyglądałaby polska historia? Jak to możliwe, by w muzealnym magazynie z obrazu zniknęły uszy osła? Jak to możliwe, że pod jednym płótnem, zakupionym do kolekcji, ukryte było drugie - jeszcze cenniejsze? Jak to się stało, że obraz został… wieszakiem na płaszcze? Na te pytania odpowiadają kuratorzy wystawy "Mikrohistorie". Posłuchaj całej audycji!
Program "Kultura w radiowej Jedynce" poprowadził Michał Montowski.
sm