Kultura

Miłość według Marqueza

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2007 11:06
Czy da się przenieść klimat "Miłości w czasach zarazy" Marqueza na kinowy ekran? W tym tygodniu do kin wchodzą także: "Film o pszczołach", "Fanaa", "Klasztor. Pan Vig i Zakonnica".

W tym tygodniu w kinach zaroi się od pszczół, a to za sprawą animowanego filmu z inteligentnym owadem w roli głównej. W bollywoodzkiej produkcji „Fanaa” nasze oczy ucieszą romantyczne krajobrazy polskich Tatr. Miłośników powieści Marqueza, i nie tylko, zachwyci amerykański melodramat „Miłość w czasach zarazy”, a dla amatorów kina dokumentalnego prawdziwą filmową ucztą stanie się duński obraz „Klasztor. Pan Vig i zakonnica”.

W Jedynkowym Magazynie filmowym o tym, co przynosi kolejny kinowy tydzień rozmawiają: Antoni Opolski i Tomasz Pamrów oraz ich gość – krytyk filmowy Magda Michalska z „Dziennika”.

Dobiegł końca 19. Festiwal Filmów Polskich w Ameryce

''

Festiwal Filmów Polskich w Ameryce (PFFA) - największa tego typu impreza poza granicami naszego kraju, odbyła się już po raz dziewiętnasty. Polonia amerykańska miała okazję zapoznać się z polskimi filmami w pięciu wybranych kinach metropolii chicagowskiej. Zaprezentowana została seria Polskiej Szkoły Filmowej, m.in. „Kanał” – Andrzeja Wajdy, „Do widzenia do jutra” – Janusza Morgensterna i „Ostatni dzień lata” - Tadeusza Konwickiego”, a także najnowsze polskie produkcje: „Jasne błękitne okna” - Bogusława Lindy, „Świadek koronny” – Jarosława Sypniewskiego i Jacka Filipiaka oraz „Plac Zbawiciela” – Joanny i Krzysztofa Krauze. Dużym zainteresowaniem cieszył się film „U Pana Boga w ogródku”, a jego reżyser - Jacek Bromski, był honorowym gościem tegorocznej edycji festiwalu.

Spotkałem się z publicznością, po której reakcjach widać było, jak bardzo wyczekiwała tego festiwalu. Festiwal to impreza o dość długiej tradycji. Utrzymywanie kontaktu z Polakami za granicą przez tego typu wydarzenia jest bardzo ważne dla nas – filmowców – podsumowuje festiwal reżyser Jacek Bromski. (Bromski1.mp3) (2,09 MB)

W dzisiejszych czasach jest to jeden z atrybutów cywilizacji europejskiej, że może istnieć radio czy telewizja publiczna, która nie jest całkowicie skomercjalizowana – dodaje Jacek Bromski odnosząc się do trwającej dyskusji wokół abonamentu radiowo-telewizyjnego. (Bromski2.mp3) (829,9 KB)


3. festiwal FILMY ŚWIATA ALE KINO!

''

W ramach trzeciej edycji festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO! mieszkańcy czterech miast Polski mogą zapoznać się z bogatą ofertą filmów z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Imprezę zainaugurował w kinie Muranów pokaz chińskiego obrazu "Małżeństwo Tui", nagrodzonego Złotym NIedźwiedziem na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Berlinie. W programie tegorocznego festiwalu znalazło się dwadzieścia filmów fabularnych, z których piętnaście nie było nigdy dotąd pokazywanych w Polsce.

Pełen program festiwalu zobaczyć można jedynie w warszawskich kinach Muranów i KinoLab. Do Krakowa, Poznania i Gdańska wysłaliśmy natomiast tylko po kilka filmów. Nie jesteśmy w stanie pokazać wszystkiego, gdyż prezentujemy w większości tegoroczne premiery filmowe. Nie pokazujemy filmów ze Stanów Zjednoczoncyh i Europy. Przez to możemy uświadomić widza, że najprężniej rozwijające się kino funkcjonuje teraz daleko od nas: na Dalekim i Bliskim Wschodzie, w Azji, Czarnej Afryce i Ameryce Łacińskiej – mówi dyrektor festiwalu Piotr Kobus. (8,01 MB)

MIŁOŚĆ W CZASACH ZARAZY, reżyseria Mike Newell, obsada: Javier Bardem, Benjamin Bratt, Giovanna Mezzogiorno

 

  

''

Nakręcony na podstawie powieści Gabriela Garcii Marqueza amerykański melodramat, opowiada historię miłosną trwającą 50 lat, 9 miesięcy i 4 dni. Tyle czasu upłynęło bowiem od chwili, gdy poeta i urzędnik pocztowy Florentino Ariza dowiedział się o istnieniu miłości swego życia - Ferminy Dazy, aż do ostatecznego zawładnięcia sercem kobiety. W międzyczasie Fermina była szczęśliwą mężatką u boku doktora Juvenala Urbino, któremu olbrzymią sławę i popularność przyniosło zastosowanie nowoczesnych praktyk w medycynie, a w konsekwencji powstrzymanie epidemii cholery. Florentino Ariza, dorobiwszy się fortuny jako armator, przez lata pocieszał się romansami z coraz młodszymi kobietami, czekając na dogodną chwilę odzyskania swojej miłości.

„Miłość w czasach zarazy” Marqueza często nazywano romansem wszechczasów. Wydawać by się mogło, że powieści kolumbijskiego pisarza bardzo trudno przenieść na ekran, ze względu na ich „rozsmakowanie w słowie”. Mimo to moim zdaniem udało się bardzo dobrze. Film podoba się głównie kobietom. Panowie nie są tak zadowoleni po wyjściu z kina – ocenia film Magda Michalska. (6,8 MB)

FILM O PSZCZOŁACH, reżyseria: Steve Hickner, Simon J. Smith, polski dubbing: Joanna Trzepiecińska, Maciej Stuhr, Nina Terentiew i in.

''

Głównym bohaterem animowanego filmu Hicknera jest pszczoła Barry B. Benson. Młody, ambitny owad niedawno ukończył pszczeli college i marzy o rozkręceniu własnego biznesu. Nie mogąc odnaleźć się w miodowej branży, postanawia opuścić ul. Pełen nadziei na przyszłość wyrusza w świat ludzi. Nawiązuje tam znajomość z kwiaciarką z Nowego Yorku – Vanessą. Dzięki przyjaźni z dziewczyną szybko zdobywa orientację w obcym mu środowisku. Przy okazji odkrywa, że miód – owoc ciężkiej pracy pszczelego rodu – zalega półki tutejszych sklepów, a zyskami z jego sprzedaży nikt się z pszczołami nie dzieli. Za tę jawną niesprawiedliwość ma zamiar wytoczyć ludziom spektakularny proces. Przy okazji dostaje się także Stingowi, za bezprawne - zdaniem Barrego - przywłaszczenie sobie pseudonimu artystycznego.

Film w Stanach Zjednoczonych zdetronizował już „Ratatuj”, głównie za sprawą Jerrego Seinfelda. Znany amerykański komik jest producentem i autorem scenariusza obrazu, a na dodatek użyczył Barremu swego głosu. Jest to bardzo sympatyczna, staroświecka animacja, w której - w przeciwieństwie do werystycznego, naśladującego rzeczywistość „Ratatuj” – występują okrągłe, nieatropomorficzne postaci – ocenia film krytyk – Magda Michalska. (4,92 MB)

FANAA, reżyseria Kunal Kohli, obsada: Aamir Khan, Kajol, Tabu

''

Bollywoodzka produkcja z ubiegłego roku „Fanaa” („Unicestwienie”) zdążyła zdobyć już wiele nagród filmowych i pobić rekord oglądalności w Indiach. Dramat, do którego część zdjęć kręcona była w Zakopanem, opowiada o miłości przystojnego Rehana i pięknej ale niewidomej córki oficera indyjskiej armii – Zooni. Główny bohater zajmuje się w Delhi oprowadzaniem turystów. Zakochany w dziewczynie, przyrzeka pokazać jej cały świat. Aby stało się to możliwe, Zooni planuje poddać się operacji, za sprawą której odzyska wzrok. Historia miłosna zmienia się jednak wkrótce w dramat, a winę za to ponosi skrywana dotąd przez Rehana tajemnica. Film z romantycznej opowieści zmienia się nagle w mroczny thriller.

Nasze piękne Tatry wystąpiły w filmie zamiast gór Kaszmiru, obecnie niedostępnych z powodu panującego tam konfliktu zbrojnego. „Fanaa” jest wartym polecenia filmem nie tylko ze względu na polskie krajobrazy, ale także z uwagi na wielki powrót na ekrany Kajol i bardzo thrillerowe rozwiązanie. W filmie genialne są też dialogi, zakrawające miejscami na pewien pastisz – podsumowuje obraz Magda Michalska. (4,91 MB)

KLASZTOR. PAN VIG I ZAKONNICA, reżyseria Pernille Rose Gronkjaer, występują: Jorgen Laursen Vig, Siostra Amwriosza

''

Film dokumentuje historię paru lat życia Jorgena Laursena Viga, posiadacza małego zamku w Danii. Mężczyzna zestarzał się nie zaznawszy z niczyjej strony miłości. Pewnego razu do starca przyjeżdżają prawosławne mniszki. Młoda rosysjka zakonnica - siostra Amwriosza, wraz ze swoją przełożoną, przywozi mu ikonę. Pan Vig czyni na jej widok z wielką czcią znak krzyża, ale obrazu nie całuje. Nie wierzy jeszcze w jego świętość. Dopiero przy pomocy Amwrioszy i przybywających stopniowo innych zakonnic, postanawia przeobrazić zamek w prawosławny klasztor. Obraz ukazuje stopniowe dojrzewanie 82-letniego Viga do decyzji przepisania posiadłości Rosyjskiej Cerkwi i poświecenia życia całkowicie na służbę Bogu.   

Do obejrzenia dokumentu nikogo nie trzeba przekonywać, gdyż od dawna jest o nim bardzo głośno. Zdążył zdobyć już wiele nagród. Przesłanie filmu jest takie, że nigdy nie jest za późno na zmianę siebie, na radość. Okazuje się, że można w pewnym wieku zrozumieć, czym jest wiara. Nie jest to produkcja komercyjna, robiona pośpiesznie. Autorka filmu przez sześć lat przyglądała się duchowej przemianie starca i stopniowemu przeobrażaniu zamku w świątynię prawosławną – opowiada o filmie Magda Michalska. (5,57 MB)

(ab)

Zapraszamy na kolejny odcinek "Magazynu Filmowego" w przyszłą sobotę (24.11.2007) do Programu Pierwszego Polskiego Radia.

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni