X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Psia skóra

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2007 15:39
Powieść Fatosa Kongoli to opowieść o człowieku i miłości do trzech kobiet, które zjawiają się w rożnych okresach jego życia.
Audio

Psia skóra to albański odpowiednik polskiego określenia nieudacznik. Już samo imię głównego bohatera – Krist, nie jest mile widziane w ateistycznym kraju. Jego nazwisko - Tupek, sprawia, że większość osób zaraz zapomina o inklinacjach związanych z imieniem. Tupek – Dupek, staje się łatką, która raz przypięta wbija się w ciało i staje się jego integralną częścią. Opowieść o miłości, pewnej nieszczęśliwej rodzinie i albańskim wydaniu reżimu, który zabijał w człowieku człowieka.

CHCESZ WIĘCEJ KULTURY? POSŁUCHAJ SERWISU!

Fatos Kongoli (3,69 MB)

Fatos Kongoli, jeden z najlepszych albańskich prozaików ostatnich lat, umieszcza swego bohatera w realiach komunistycznej Albanii, które przerażają, wzbudzają niechęć i paniczną potrzebę ucieczki. Byle dalej, bez odwracania się za siebie. Kraj rządzony przez jeden z najokrutniejszych komunistycznych reżimów, nie jest najlepsze miejsce na realizowanie ludzkich potrzeb i życie na poziomie. Liczy się w nim przeciętność i skrupulatne wypełnianie dyrektyw „ludzi na górze”. Takie wiernopoddaństwo i brak oryginalności twórczej staje się sposobem na życie Krista Tupka, tworzącego scenariusze filmowe i postacie, według surowych dyrektyw komunistycznych speców od propagandy. Krist zdaje sobie sprawę, że był tylko narzędziem w rękach zbrodniczego systemu, a jego sumienie nie pozwalając mu o tym zapomnieć przywołuje różne wizje i mami jego umysł. „Często oskarżano mnie, nazywano człowiekiem bez duszy. W filmowych czasach mojego życia mówili mi to wszyscy. Ale nie ludzie. Nie koledzy. Nie urzędowi krytycy. Ci ostatni, w większości wypadków, wychwalali pod niebiosa filmy kręcone według moich scenariuszy. (…) Moje scenariusze nie były warte funta kłaków, wiedziałem o tym.” – wspomina z mieszaniną wstydu i goryczy Krist.

Powieść Fatosa Kongoli to jednak w pierwszym rzędzie opowieść o człowieku i miłości do trzech kobiet, które zjawiają się w rożnych okresach jego życia. W pierwszej zakochuje się będąc dzieckiem, z drugą romansuje jako dorosły mężczyzna, a w trzeciej podkochuje się będąc w sile wieku. Trzy kobiety, trzy historie i trzy rodzaje miłości stają się bezcennym skarbem pamięci człowieka, który w życiu nie osiągnął praktycznie nic. Staje przed nami jedynie ze swymi wspomnieniami, które rozkłada niczym album z fotografiami. Oczami dziecka, które widzi, a nie do końca rozumie, obserwujemy świat pełen zła i brutalności. Takie wyrażenia jak „wrócić do łask”, „inwigilacja” czy „stracić stołek” przemycają, dzięki dziecięcej ciekawości, albańskie realia rządów… Hadesa. Hadesa, który w różnych momentach nawiedza Krista, zachęcając go tym samym do rozliczenia się z własnym życiem. Ten, którego imię nie zostaje w powieści ani razu wymienione, to oczywiście Enwer Hodża. Kongoli ani na moment nie pozwala nam zapomnieć, że za całe zło, które spotkało nieszczęśliwą rodzinę odpowiedzialny jest chory ustrój i wynikający z niego absurd dnia codziennego, który przybiera postać monstrualnej machiny niszczącej w człowieku wszystko co ludzkie. Przerażający klimat panujący w Willi Strzyg, czy niekończące się kolejki po mleko na długo zapadają w pamięć. Tak samo jak ból po utracie bliskich ludzi i strach przed skończeniem w ten sam sposób.

Psia skóra to także książka o starości i bólu wywołanym przez samotność. Brak złudzeń co do swojego nieudanego życia i poczucie wyalienowania, łączy się z przemożnym strachem przed śmiercią. Postać Krista wzbudza w czytelniku litość i sympatię. Ot, starszy pan, pozostawiony sam sobie, który nie potrafi odnaleźć się w nowej politycznej rzeczywistości. Jego życie jest jednak świadectwem czasów, które minęły i ich oddziaływania na współczesność. Oczami bohatera obserwujemy kraj bez przyszłości, rządzony przez „zreformowanych” komunisto – mafiosów, skąd każdy zdrowo myślący człowiek chce jak najszybciej uciec. Absurd zeszłych lat nie skończył się w raz z transformacją ustroju, przybrał tylko inną formę. Tematy polityczne w książce zepchnięte są przez autora na drugi plan, który nie pozwala jednak przejść obok siebie bezrefleksyjnie.

Petar Petrović

 Fatos Kongoli, Psia skóra, Wydawnictwo Czarne, 2007.

Zobacz więcej na temat: Albania dzieci literatura
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni