Kultura

Czemu powinien służyć kanon lektur szkolnych?

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2007 09:38
Edukacja i przyszłość nowego, młodego pokolenia stała się po raz kolejny powodem do rozpoczęcia narodowej dyskusji.

 

Przez całą Polskę przetoczyła się dyskusja dotycząca, tego co powinno znaleźć się w nowym, lepszym od poprzedniego, kanonie lektur szkolnych. Jedni krytykowali Gombrowicza, inni stawali w jego obronie. Edukacja i przyszłość nowego, młodego pokolenia stała się po raz kolejny powodem do rozpoczęcia narodowej dyskusji. Nie zabrakło przy tym głosów przypominających, że nie wszystko jest zależne od samych książek, ale także od tego w jaki sposób się je młodemu człowiekowi prezentuje.

Marcin Wolski wraz z zaproszonymi do studia gośćmi: Eustachym Rylskim, Krzysztofem Masłoniem, Markiem Nowakowskim i Markiem Ławrynowiczem nie chcą jednak ograniczać się tylko i wyłącznie do oceny tego tematu, naznaczonego także bardzo mocno aspektami politycznymi. Ich dyskusja toczy się wokół samych lektury, które powinny służyć jako jeden ze środków kształtujących osobowość młodego człowieka, pobudzających jego wyobraźnię, poszerzających horyzonty i zmuszających do samodzielnego myślenia. Zdaniem wszystkich zebranych w studiu gości to właśnie szkoła jest w dużej mierze odpowiedzialna za to, że młodzi ludzie często z wielką niechęcią podchodzą do proponowanego im kanonu lektur. Drugim problemem jest fakt tragicznego w Polsce poziomu czytelnictwa. Rezultatem tego jest kompletne niezrozumienie, przez nieoczytanych nastolatków, takich wymagających pozycji jak tych autorstwa np. Schulza czy Witkacego. Sytuacja ta prowadzi do błędnego koła, gdyż lektury zamiast zainteresować i pobudzić do czytania, odstraszają swoim zbyt wysokim poziomem i skutecznie zniechęcają do sięgnięcia po jakąkolwiek pozycję.

Czy prezentacje lektur w szkole prowadzone są w odpowiedni sposób? Czy na egzaminach maturalnych pytania formułowane dla licealistów poszerzają ich wyobraźnię? Czy licealiści są w ogóle gotowi czytać uczone rozprawy o pisarzach, których urywki nieraz wypełniają podręczniki szkolne? Jak zrewolucjonizować system nauczania by zachęcić młode pokolenie do sięgania po książkę?

Na te i inne pytania możemy znaleźć odpowiedź w audycji Marcina Wolskiego poświęconej „Kanonowi lektur szkolnych”, z cyklu „Książki do Kwadratu”, do którego wysłuchania serdecznie zapraszamy.


Kanon Lektur, audycja Marcina Wolskiego, Książki do Kwadratu, Program Pierwszy PR, 4.08.2007. (17,87 MB)

(pp)

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Gombrowicz w Pompidou

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2009 09:23
W paryskim Centrum Pompidou przez 5 wieczorów wystawiane będzie przedstawienie zainspirowane tekstami Witolda Gombrowicza. Istotną rolę odgrywają w tym przedstawieniu sztuki plastyczne.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sezon na Dwójkę: Loża teatralna Andrzeja Matula. Gombrowicz

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2009 11:55
25 sierpnia 2009, godz. 18:00
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gombrowicz ciągle aktualny

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2010 22:05
Teatralny czwartek w jedynce. Jak Węgrzy widzą Gombrowicza realizując "Iwonę, Księżniczkę Burgunda" .
rozwiń zwiń