X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Narodowy opowiada

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2007 07:49
"Książki dla dzieci będą jeszcze długo ostatnią skarbnicą ciekawej fabuły, logiki, wiary w rodzinę, w Boga, w prawdziwy humanizm".
Audio

W Teatrze Narodowym w sobotę odbyła się premiera Opowiadań dla dzieci. Reżyser- Piotr Cieplak przeniósł na scenę opowiadania dla najmłodszych Isaaca Bashevisa Singera.

Isaac Bashevis Singer w jednym ze swoich esejów napisał: „W naszej epoce, w której dar opowiadania stał się zapomnianą sztuką, a króluje amatorska socjologia i powierzchowna psychologia, dziecko jest wciąż niezależnym czytelnikiem polegającym wyłącznie na swoim smaku. Nazwiska i autorytety nic dla niego nie znaczą. Literatura piękna dla dorosłych rozpadła się na kawałki, a książki dla dzieci będą jeszcze długo ostatnią skarbnicą ciekawej fabuły, logiki, wiary w rodzinę, w Boga, w prawdziwy humanizm”. Słowa te stały się mottem dla Piotra Cieplaka przy realizacji spektaklu.

Piotr Cieplak sięgnął do opowiadań Singera, bo uważa go za niezwykłego mędrca, który potrafi przetłumaczyć na język dzieci mądrości z księgi Koheleta.

Scenariusz spektaklu powstał w oparciu o osiem opowiadań Singera (Dzień, w którym się zgubiłem; Dlaczego Noe wybrał gołębicę; Dalfunka, gdzie bogaci żyją wiecznie; Trzy życzenia; Menasze i Rachela; Jak Szlemiel wędrował do Warszawy; Ucel i jego córka nędza; Sen Menasze). Reżyser wybrał właśnie te opowiadania ze względu na różnorodność kompozycyjną a także możliwości inscenizacyjne. Sam przyznaje jednak, że mimo wszystko spotkał się z wieloma trudnościami inscenizacyjnymi. –Zgromadzenie na scenie dwudziestu trzech aktorów, w tym sześciorga dzieci, przemieszanie czasów i kultur było zadaniem bardzo trudnym –przyznaje.

Przewodnikiem po spektaklu jest profesor Szlemiel, który oprowadza widza po różnych miejscach. Zaczyna swą podróż od Nowego Jorku i tam też ją kończy, ale w międzyczasie wprowadza nas również w czas biblijny, przenosi do mitycznego miasteczka Chełm. Reżyser pokazuje również i współczesną Polskę. W trakcie przedstawienia na scenę wjedzie stary wóz z projektorem na którym będzie wyświetlony dwuminutowy reportaż ze współczesnej Warszawy.
Reżyser przyznaje, że bogactwo spektaklu polega na bogactwie prozy Singera i jego wyobraźni. –Świat wyobraźni Singera jest światem dobrym i mądrym, nie jest światem ulukrowanym –mówi. Magii singerowskiej prozy ulegną na pewno nie tylko dzieci, ale także ich rodzice.

Aleksandra Kubicka

Isaa Bashevis Singer Opowiadania dla dzieci w przekładzie Andrzeja Polkowskiego. Reżyseria- Piotr Cieplak, scenografia- Andrzej Witkowski, muzyka-Paweł Czepułkowski, Michał Litwiniec, Ruch sceniczny-Leszek Bzdyl. Występują m.in.: Kamilla Baar, Andrzej Blumenfeld, Bartłomiej Bobrowski, Monika Dryl, Beata Fudalej, Jarosław Gajewski, Anna Gryszkówna, Arkadiusz Janiczek, Robert Jarociński, Waldemar Kownacki.

Premiera 15 grudnia 2007

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Dobry rok Teatru Narodowego

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2010 12:50
- To był rok wielu udanych premier, wielu dobrze zagranych ról, fantastycznej frekwencji- tak, to co działo się na scenie Teatru Narodowego podsumowuje Jan Englert. Dyrektor tej sceny zapowiada, że w planach repertuarowych na 2010 znalazło się wiele ciekawych tytułów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cisza mówi

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2010 09:12
Mowa jest srebrem, a milczenie złotem. To przysłowie dobrze sprawdza się w kontekście sztuk Herolda Pintera, którego bohaterowie więcej mówią, gdy milczą, a mniej mówią gdy wydobywają z siebie głos. Będzie można się o tym przekonać już w najbliższą sobotę, kiedy na scenie przy Wierzbowej odbędzie się premiera "Dozorcy" w reżyserii Piotra Cieślaka. W jednej z głównych ról Janusz Gajos. Obejrzyj wideo z próby!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mit w M3 - konkurs zakończony!

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2010 09:16
7 listopada 2008 roku na deski Teatru Narodowego trafił spektakl Antoniny Grzegorzewskiej "Ifigenia", od tamtej pory cieszy się niemałą popularnością. Reżyserka wciąż zaprasza na spektakl na scenie przy Wierzbowej. .
rozwiń zwiń

Czytaj także

Na styku jawy i snu

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2010 00:02
"Księżniczka na opak wywrócona" to nowa propozycja Teatru Narodowego w Warszawie. Spektakl reżyseruje Jan Englert, który do współpracy zaprosił m.in.: Małgorzatę Kożuchowską, Piotra Adamczyka, Ewę Konstancję Bułhak, Grzegorza Małeckiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Taniec Wyrypajewa

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2010 10:12
Mimo tego, że w Polsce dramaturgia Iwana Wyrypajewa doceniana jest od dawna, jego nazwisko w ostatnim okresie wyjątkowo często pojawiało się w mediach. W Teatrze na Woli nadal możemy oglądać dobrze przyjęty przez publiczność spektakl „Lipiec”, w kinach oryginalny w swojej treści i formie „Tlen” (oba tytuły wyreżyserował dramatopisarz). Od najbliższego piątku w repertuarze Teatru Narodowego w Warszawie pojawi się „Taniec Delhi”. Spektakl powstał zgodnie z typowym dla Wyrypajewa schematem pracy -
rozwiń zwiń