Kultura

Adrian Panek: horror stał się gatunkiem bardzo pojemnym

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2019 17:00
Ryszard Jaźwiński rozmawiał z Adrianem Pankiem, zdobywcą nagrody za reżyserię na ubiegłorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, o jego najnowszym filmie "Wilkołak".
Audio
  • Czy horror przyjmie się w polskim kinie? (Trójkowo, filmowo)
Kadr z filmu Wilkołak
Kadr z filmu "Wilkołak"Foto: materiały prasowe

Akcja filmu rozgrywa się latem 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci, wyzwolonych z obozu Gross-Rosen, zostaje utworzony prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. Ich opiekunką staje się dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, jednak koszmar szybko do nich powraca. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów przed wyzwoleniem Groß-Rosen, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.

– Historia opowiedziana w "Wilkołaku" wydarzyła się w całości naprawdę, ale nie w tym jednym ciągu. To jest kilka historii złożonych w jedną. z jednej strony, to opowieść o dzieciach, które wyszły z obozów koncentracyjnych i trafiały do takich zaimprowizowanych domów dziecka, głównie na Dolnym Śląsku. Z drugiej, to legenda miejska z Gór Sowich – opowieść o wilkołaku i to pewnie jest taki przetworzony strach Polaków, którzy tam przyjeżdżali i bali się Werwolfu, czyli niemieckich grup partyzanckich i dywersyjnych, utworzonych po upadku III Rzeszy – opowiada Adrian Panek.

Co skłoniło Adriana Panka do zajęcia się taką tematyką? Dlaczego zdecydował się umieścić ją w konwencji horroru? Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji, w której ponadto:

  • Orły 2019: rozmowy z laureatami Polskich Nagród Filmowych: Joanną Kulig, Pawłem Pawlikowskim, Jarosławem Kamińskim, Januszem Gajosem, Aleksandrą Konieczną i Gabrielą Muskałą;
  • spotkanie z organizatorami Przeglądu Filmów Włoskich "Cinema Italia Oggi" (w wielu miastach Polski) – Paolo Gesumunno (Instytut Włoski w Warszawie) oraz Adamem Trzopkiem (Kino Muranów), zapowiedzi programowe;
  • aktualności filmowe;
  • muzyka filmowa.

***

Tytuł audycji: Trójkowo, filmowo
Autor: Ryszard Jaźwiński
Goście: Adrian Panek (reżyser), Joanna Kulig (aktorka filmowa, telewizyjna i teatralna oraz piosenkarka), Paweł Pawlikowski (reżyser i scenarzysta filmowy), Jarosław Kamiński (scenarzysta), Janusz Gajos (aktor), Aleksandra Konieczna (aktorka i reżyserka teatralna), Gabriela Muskała (aktorka teatralna i filmowa, dramatopisarka), Paolo Gesumunno (Instytut Włoski w Warszawie), Adam Trzopek (kierownik Kina Muranów)
Data emisji: 30.03.2019
Godzina emisji: 16.07

mat. prasowe/ml

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

"Córka trenera", czyli wyjątkowe kino sportowe

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2019 17:15
1 marca na ekrany kin wszedł film "Córka trenera". Ryszard Jaźwiński spotkał się z odtwórcami głównych ról Karoliną Bruchnicką i Bartłomiejem Kowalskim oraz reżyserem filmu Łukaszem Grzegorzkiem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Aleksandra Konieczna: bałam się, że nie będę w stanie dobrze odegrać swojej roli

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2019 17:00
Niedawno ogłoszono nominacje do Polskich Nagród Filmowych. Ryszard Jaźwiński spotkał się z nominowanymi do tegorocznych Orłów i rozmawiał na temat gali, która obędzie się już 25 marca. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Janusz Gajos: cały czas się uczę

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2019 17:00
– Dużą radością dla aktora jest zagrać dwie krańcowe role – podkreśla w rozmowie z Ryszardem Jaźwińskim Janusz Gajos, nominowany do Polskich Nagród Filmowych Orły 2019 za kreacje w filmach "Kamerdyner" i "Kler".
rozwiń zwiń