X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Albrecht Dürer: miał się za Zbawiciela?

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2012 10:00
- Postać patrzy wprost na widza; to rzadkie w portretach malarzy - mówi historyk sztuki, Grażyna Bastek. Przyjrzeliśmy się autoportretom niemieckiego geniusza.
Audio
Albrecht Drer, Autoportret (fragm.), 1500 r.
Albrecht Dürer, "Autoportret" (fragm.), 1500 r.Foto: wikipedia commons

Na swoim najsłynniejszym autoportrecie wykonanym w 1500 roku Albrecht Dürer podobny jest do obrazów ukazujących Chrystusa. Być może przedstawia tusiebie jako zbawcę sztuki?
Są też interpretacje, w których historycy sztuki nie podejrzewają go o bałwochwalstwo, a raczej sugerują skromność w wyrazie. Artysta chwyta na portrecie w dwa palce delikatne włosy futrzanego kołnierza. Ręka niczego nie trzyma. Może jest to alegoria dotyku?
Na autoportrecie, znajdującym się obecnie w monachijskiej Alte Pinakothek, tradycyjnie pojawiają się inicjały malarza. Po lewej stronie głowy, na czarnym tle umieścił on literę A, w którą schowana jest litera D. Z drugiej strony po łacinie napisał: "Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effin / gebam coloribus aetatis / anno XXVIII", czyli: "Malarz z północnej granicy Cesarstwa Rzymskiego tak mnie odwzorował we właściwych kolorach, w wieku 28 lat".

/

Jest jeszcze jeden, mało znany autoportret Dürera, przechowywany w Kunsthalle w Bremen. Na tym obrazie artysta pojawia się nagi (jest zresztą bardzo dużo autoportretów, na których przedstawia swoje ciało). I tym razem pojawiają się interpretacje, że upodabnia się w ten sposób do Chrystusa - męża boleści. Na dolnych żebrach ma narysowanie żółte kółko, wskazuje na nie palcem, a u góry napis: "Boli mnie tam, gdzie jest żółta plamka".
- Angielscy historycy sztuki podali inną, bardzo ciekawą interpretację - opowiada Bastek - Być może był to rysunek skierowany do lekarza. Może Dürer nie mógł wybrać się do niego osobiście, bo mieszkał w innym mieście? Wysłał więc kartkę z takim rysunkiem.

/

usc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Sezon na Dwójkę: Melancholia

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2007 18:00
Arcydzieło Albrechta Durera - przepiękna i tajemnicza "Melancholia" (w org. Melencolia) jest od wieków obiektem badań i interpretacji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Początek drogi Albrechta Dürera

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2012 14:59
Dr Bożena Fabiani zaprasza na pierwszą z trzech zaplanowanych opowieści o znakomitym niemieckim artyście z przełomu XV i XVI wieku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dürer w Wenecji

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2012 13:30
W 1505 roku Dürer ponownie przybył do miasta nad laguną. Powracał jako słynny już drzeworytnik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Da Vinci z Norymbergi

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2012 12:55
Zapraszamy na ostatnią część opowieści doktor Bożeny Fabiani o słynnym niemieckim artyście Albrechcie Dürerze.
rozwiń zwiń