Kultura

W cieniu włoskiej ulicy Giorgia de Chirico

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2013 10:00
De Chirico był zafascynowany placami we włoskich miasteczkach. Lubił uwieczniać je w pełnym słońcu. Jednak w ten pełen ładu pejzaż wprowadzał element niepokoju. O jednym z jego najsłynniejszych dzieł o tej tematyce "Melancholia i tajemnica ulicy" opowiadała w Dwójce dr Grażyna Bastek.
Audio
  • W cieniu włoskiej ulicy Giorgia de Chirico (Jest taki obraz/Dwójka)
Gdzieś w Toskanii...
Gdzieś w Toskanii...Foto: Małgorzata Gałdysińska/Flickr, lic. CC BY-SA 2.0

- Podobno to Apollinaire wymyślał tytuły obrazom Giorgia de Chirico. Być może myślelibyśmy o nich nieco inaczej, gdyby nie te tytuły - zwracała uwagę dr Grażyna Bastek.

De Chirico malował w czasach, kiedy na świecie szalały prądy awangardowe. We Włoszech futuryści ogłosili swój słynny manifest, nawołujący do spalenia Luwru i oderwania się od klasyki malarskiej. Tymczasem De Chirico tworzy w stylu niemalże renesansowym, wraca do przeszłości, mitologii. Elementy dawnych założeń widać chociażby w jego obrazach przedstawiających place we włoskich miasteczkach.

- On malował miasta w czasie sjesty: opustoszałe, wypełnione słońcem. O tej porze nie da się przejść przez plac inaczej niż podcieniami. Mamy tę atmosferę w jego obrazach, ale jednocześnie nie ma w nich tego ładu i logiki, która jest w obrazach XV-wiecznych. Ich niepokój bierze się ze sprzeczności - zwracał uwagę gość Michała Montowskiego.

Na słynnym obrazie De Chirico "Melancholia i tajemnica ulicy" ostre, śródziemnomorskie słońce dzieli plan na dwie części: jedną pogrążoną w cieniu, a drugą w słońcu. W jasnej, po lewej stronie, biegnie dziewczynka z kołem w kierunku cienia rzucanego przez jakąś niewidoczną na obrazie postać.- Proszę zwrócić uwagę, że ta dziewczynka rzuca cień po słonecznej stronie i przy okazji sama jest cieniem. Nie zgadzają się tez perspektywy budynków...

Zdaniem dr Grażyny Bastek to świadomy zabieg, którym De Chirico wprowadzał dialog z renesansowymi dziełami mistrzów, z dziedzictwem włoskim. - On porzucał logiczny sens sztuki wbrew oczywistej rzeczywistości...

Więcej na temat dzieła, które Giorgio de Chirico namalował w 1914 r. w nagraniu audycji "Jest taki obraz".

bch

Zapraszamy również na stronę FB audycji

Facebook.com/JestTakiObraz

Zobacz więcej na temat: malarstwo SZTUKA Włochy
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Tytoniowi pijacy w nastrojowych pozach. Pędzlem Judith Leyster

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2013 13:10
W audycji "W stronę sztuki" zapraszamy na ostatnią gawędę dr Bożeny Fabiani o Judith Leyster, holenderskiej malarce okresu baroku, nieznanej w Polsce, a od XIX w. mozolnie wydobywanej z zapomnienia we własnej ojczyźnie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Widzenie Hopperem

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2013 15:30
- Jego obrazy bardzo łatwo się zapamiętuje. Często przywołuje się je w sytuacjach nieartystycznych, na stacjach benzynowych czy hotelach - mówił w Dwójce dr Filip Lipiński, autor książki "Hopper wirtualny", wydanej w serii Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
rozwiń zwiń