Centrum Edukacji Medialnej

Jak pisać poprawnie?

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2021 11:09
Szkolenie medialne

Praktyczne warsztaty redagowania informacji na potrzeby mediów.

CELE SZKOLENIA:

Warsztat adresowany jest do osób, które mają za zadanie redagować, przygotowywać i publikować informacje w mediach. Skierowany jest do redaktorów periodyków branżowych, ekspertów różnych dziedzin, rzeczników prasowych, managerów public relations, poczatkujących dziennikarzy.

WYKŁADOWCY:

językoznawca: doktor filologii polskiej, redaktor

trener medialny: dziennikarz - specjalista public relations

FORMA ZAJĘĆ:

Intensywne szkolenie online za pośrednictwem jednej z platform komunikacyjnych.

CZAS:

12 godzin dydaktycznych (2 dni po 6 godzin).Prosimy o zapoznanie się z  najbliższym terminem szkolenia otwartego w terminarzu szkoleń

LICZEBNOŚĆ GRUPY: 4-6 osób

KOSZT SZKOLENIA dla jednej osoby – 1.500 zł netto + 23% VAT. 

PROGRAM

Podstawowe zagadnienia związane z poprawnością językową (m.in. norma wzorcowa a norma użytkowa, odmiany i style języka polskiego, kultura języka a grzeczność językowa, etyka słowa).

Najczęściej popełniane błędy językowe:

  • PoliTYcy czy poLItycy, czyli poprawne akcentowanie w języku starannym.
  • Śrubokrętu czy śrubokręta, czyli fleksja i typowe problemy z odmianą wyrazów polskich i obcych.
  • Czterdzieścioro uczniów czy czterdziestu uczniów, czyli trudności związane z liczebnikami.
  • Ruszają eventy w ramach ekskluzywnego festiwalu, czyli o modzie językowej.
  • Dzięki niemu czy przez niego, czyli o właściwej łączliwości wyrazów.

Zasady edycji tekstu:

  • Myślnik, łącznik czy pauza? Zawiłości związane z poprawną interpunkcją.
  • Prezydent piszemy wielką czy małą literą? Nieoczywiste (choć powszechne) problemy z ortografią.
  • SMS-a, SMSa, SMS’a czy sms-a? Właściwe posługiwanie się skrótami.​

Rynek mediów ogółu odbiorców – zasady rządzące redagowaniem informacji.

Prasa, radio, telewizja, Internet – podstawowe różnice w przygotowywaniu tekstów na potrzeby mediów drukowanych i nowych mediów.

Sztuka skutecznej komunikacji, czego oczekują odbiorcy.

Struktura informacji, podstawowe pytania odbiorców komunikatu.

Zasady przygotowywania informacji medialnej – czytajmy tytuły i leady.

Unikat, Konkret, Kontrast – trzy filary poprawnej informacji medialnej.

Ćwiczenia redakcyjne – dostosowywanie tekstu branżowego do potrzeb portalu informacyjnego, notka prasowa, krótka relacja z wydarzenia branżowego.

News, reportaż, analiza branżowa, wywiad – różne formy aktywności medialnej.

Komunikat prasowy – z czego składa się dobrze przygotowana informacja w mediach dla ogółu odbiorców.

Język dziennikarza – synteza przekazu, język branżowy w mediach.

Aktualność, Istotność, Bezstronność, Zwięzłość - składniki rzetelnego komunikatu prasowego.

Dłuższe formy dziennikarskie w mediach ogółu odbiorców, „zasada trójkąta”
w przygotowywaniu komunikatu.


Ćwiczenia redakcyjne – opracowywanie komunikatów prasowych, pisanie tekstów dziennikarskich, relacje reporterskie przed kamerą, redagowanie informacji na podstawie wywiadu, skracanie tekstów na potrzeby redakcji.

ZGŁOSZENIE:

Wypełniony formularz "umowa- zgłoszenie" na szkolenie należy przesłać do Centrum Edukacji Medialnej. Po potwierdzeniu przez CEM przyjęcia zgłoszenia, prosimy o przesłanie kopii dowodu opłaty za szkolenie, najpóźniej na 10 dni przed jego rozpoczęciem. O zakwalifikowaniu na kurs decyduje kolejność zgłoszeń.

Uczestnicy otrzymują certyfikat ukończenia kursu.

Kontakt i dodatkowe informacje:

22 645 54 88
22 645 95 03

cem@polskieradio.pl

Opłatę za uczestnictwo z zaznaczeniem nazwy szkolenia prosimy wpłacać na konto:

Polskie Radio - S.A. : PKO BP S.A. nr konta: 95 1020 1026 0000 1002 0298 1389

Nasz adres

al. Niepodległości 77/85
00-977 Warszawa

Mapa dojazdu:

Mapka dojazdu - kliknij aby powiększyc

Telefony

od poniedziałku do piątku w godz. 08:00 - 16:00

22 645 95 03
22 645 54 88

Fax
22 645 59 65

E-mail
cem@polskieradio.pl

Nr Konta
Polskie Radio SA
PKO Bank Polski S.A.
95 1020 1026 0000 1002 0298 1389