X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Narodowe Czytanie 2017

Secesja w modzie. Być jak Rachela

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2017 18:00
Kiedy w 1900 roku Stanisław Wyspiański powoływał do literackiego życia Rachelę, nie przypuszczał, że podpowiada projektantom mody, jaka powinna być kobieta XXI wieku...
Florence Welch z formacji Florence and the Machine jest ambasadorką domu mody Gucci. Na scenie wygląda tak, jak modelki na płótnach secesyjnych mistrzów - na zdj. Florence Welch na koncercie  na festiwalu Lollapalooza w 2016
Florence Welch z formacji Florence and the Machine jest ambasadorką domu mody Gucci. Na scenie wygląda tak, jak modelki na płótnach secesyjnych mistrzów - na zdj. Florence Welch na koncercie na festiwalu Lollapalooza w 2016Foto: PAP/EPA/MARIO RUIZ

"Moja córka to kobita,
a jest panna modern, całkiem
jak gwiazda.

Jakie tylko książki są, to czyta,
a i ciasto gniecie wałkiem,
była w Wiedniu na operze,
w domu sama sobie pierze,
no, zna cały Przybyszewski,
a włosy nosi w półkole,
jak włoscy w obrazach anieli"

Rozmiłowana w przepychu, sztuce i pięknie - taki był ideał secesyjnej kobiety. Femme fatale, demoniczne wampy, wyniosłe boginie oraz eteryczne muzy i modne elegantki pojawiały się w literaturze i na malarskich płótnach, tak jak dziś przechadzają się po wybiegach i pokazują na modowych blogach.
Wyznacznikami secesyjnego stylu były płynne, faliste linie, bogata ornamentacja abstrakcyjna i roślinna, swobodne układy kompozycyjne, asymetria oraz subtelna pastelowa kolorystyka. Inspiracjami zaś - natura, folklor, estetyka romantyczna oraz Japonia.

Sylwetka ówczesnej kobiety miała przypominać wijącą się linię, zbliżoną wyglądem do litery "S" - z torsem wygiętym do przodu, wąską talią oraz miednicą cofniętą do tyłu. Efekt ten kobiety osiągały za pomocą gorsetu - ten typowy secesyjny był długi, spłaszczał brzuch, podkreślając pośladki i uwypuklając piersi. Ulu­bionymi materiałami były powłóczyste gazy, tiule, muśliny, jedwabie i cienkie aksamity. Chcąc uzyskać efekt migotliwości tkaniny, ozdabiano paciorkami imitującymi krople rosy. Modne były także hafty i aplikacje z motywami nenufarów, irysów, ostów oraz szmizetki – wysokie, usztywniane fiszbinami kołnierzyki połączone z karczkiem, noszone do wyciętych głęboko sukni. Do tego kapelusz z fantazyjnymi ozdobami.


Kolekcja haute couture na sezon jesień-zima 17/18 domu mody Elie Saab Kolekcja haute couture na sezon jesień-zima 17/18 domu mody Elie Saab. Fot. PAP/EPA/CAROLINE BLUMBERG

Ulubione secesyjne motywy ze świata fauny i flory były też wykorzystywane przez jubilerów, na czele ze słynnym francuskim projektantem szkła i biżuterii René Lalique’m. Jego najbardziej znane finezyjne broszki czy zawieszenia przybierały kształty ważek, węży, motyli, pawi czy też uskrzydlonych postaci kobiecych, a także kwiatów kaliny czy ostów. Wykonane były nie tylko ze złota i szlachetnych kamieni, ale także kości słoniowej, emalii, kamieni półszlachetnych i szkła.
Secesja to także okres zwiastujący nadejście reformy kobiecego ubioru, tak by stał się on wygodniejszy i bardziej dostosowany do aktywnego trybu życia. Pojawiły się nowe stroje przeznaczone do jazdy automobilem, rowerem, czy na piknik. Co więcej - moda nie faworyzowała nastolatek, tylko kobiety między 35. a 40. rokiem życia, o którym mówiono, że to "zenit piękności kobiety".

O ile w kwestii wieku współcześni projektanci wiele mają jeszcze do zrobienia, to trzeba przyznać, że pozostałe elementy secesyjnego stylu bardzo sprawnie zaadaptowali na potrzeby swoich kolekcji. Właściwie w każdym sezonie na wybiegu pojawiają się sylwetki wykorzystujące tendencje obowiązujące w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku, a projektanci najważniejszych domów mody raz za razem pokazują, jak cienka granica dzieli świat ubrań od świata sztuki. Najmocniej wpływ secesji obecny był w kolekcjach przygotowanych na sezon 2015/2016. Obok charakterystycznych motywów i ornamentów, pojawiły się orientalne frędzle, złocone hafty i materiały przypominające tapicerkę zabytkowych mebli. Zachwycona linią kobiecego ciała Donatella Versace proponowała bogato zdobione ornamentami tkaniny i ażurowe suknie wieczorowe przywodzące na myśl obrazy Gustava Klimta. Po twórczość austriackiego malarza i grafika odważnie sięgał też Valentino, zaś Gucci, w jednej ze swoich kolekcji, zainspirował się ilustracjami Erté - artysty, który na początku wieku tworzył okładki dla magazynu "Harper’s Bazaar".


Kolekcja domu mody Gucci inspirowana ilustracjami Erté Kolekcja domu mody Gucci inspirowana ilustracjami Erté. Fot. PAP/PA/Phototeam 

Ciężkie żakardy w odcieniach zieleni i czerwonego wina pojawiły się m.in. w kolekcjach Driesa van Notena, Alberty Ferretti i Stelli McCartney. Domy mody Etro, Elie Saab i Alberta Ferretti inspirowały się ówczesną architekturą, malarstwem i rzemiosłem artystycznym. Na sezon jesień-zima 2017/18 własną interpretację sececyjnego stylu przedstawił Zuhair Murad. Libański projektant zaprezentował balowe kreacje z organicznymi ornamentami, haftami 3D i biżuteryjnymi aplikacjami.

Secesyjne tendencje od lat obowiązują także na… weselach. Moda ślubna proponowana przez marki takie jak Jenny Packham, Oscar de la Renta i Elie Saab pokazuje, że w sukniach z tamtego okresu kobieta prezentuje się najpiękniej. Rozbielone beże, połączenie charakterów eleganckiego z rustykalnym, tiule i na wpół przezroczyste krezy - to wszystko sprawi, że na weselu panna młoda uwodzić będzie niczym eteryczna muza i natchnienie artystów z czasów Wyspiańskiego.

kul

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak