X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Chopin w teatrze

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2017 06:00
Od biografii przez fantazję - "Chopin musi umrzeć" i "Chopin bez fortepianu".
Audio
  • Joanna Kulig o spektaklu "Chopin musi umrzeć" w Teatrze Palladium. (PR, 8.05.2013)
  • Olga Bołądź i Michał Chorosiński o spektaklu "Chopin musi umrzeć" w Teatrze Polskim. (PR, 7.11.2013)
  • Michał Zadara: "Chopin bez fortepianu” to bezczelność. (PR, 19.08.2013)
  • Toskański spektakl o miłości Fryderyka Chopina i George Sand. Korespondencja Marka Lehnerta. (IAR, 10.08.2011)
Olga Bołądź, Wojciech Mecwaldowski, Joanna Kulig w spektaklu Chopin musi umrzeć w Teatrze Palladium w Warszawie
Olga Bołądź, Wojciech Mecwaldowski, Joanna Kulig w spektaklu "Chopin musi umrzeć" w Teatrze Palladium w WarszawieFoto: PAP/Stach Leszczyński

Grana na stołecznych scenach - najpierw w klubie Palladium, potem w Teatrze Polskim - sztuka "Chopin musi umrzeć" na podstawie scenariusza Wojciecha Saramonowicza i w reżyserii Marcina Wrony to satyra na świat mediów i show-biznesu. – Fryderyk Chopin został wskrzeszony przez szalonego naukowca i postanowiono wykorzystać go do podniesienia oglądalności programu.

Okazuje się, że ten zabieg nie działa, bo Fryderyk Chopin jest dość niemrawy po tym wskrzeszeniu. Żeby to zmienić, naukowiec podsyła kompozytorowi swoją córkę Kornelię, która ma go uwieść i tchnąć w niego więcej energii – opowiadał Katarzynie Dydo i Kubie Kukli Michał Chorosiński, który w spektaklu (na przemian z Wojciechem Mecwaldowskim) wciela się w rolę Chopina. Obok nich na scenie pojawiają się m.in. Joanna Kulig, Małgorzata Foremniak i Olga Bołądź.

"Chopin bez fortepianu" to z kolei eksperyment polegający wykonanie dwóch koncertów fortepianowych Chopina - f-moll op. 21 i e-moll op. 11 - bez głównego instrumentu. Reżyser Michał Zadara postanowił zastąpić partie fortepianowe tekstem literackim, a pianistę aktorką. Pod batutą Jacka Kaspszyka Barbara Wysocka wykonała w 2013 roku oba koncerty fortepianowe razem z Polską Orkiestrą Radiową - opowiadając widzom krok po kroku, co robi instrument.

 Z tego co wiem, po raz pierwszy w historii muzyki poważnej ktoś wykona koncert fortepianowy bez fortepianu. Mam nadzieję, że będzie to bezczelność, która później zaprocentuje - powiedział Michał Zadara w rozmowie z Barbarą Marcinik. Scenariusz jego spektaklu powstał na podstawie wywiadów z wybitnymi pianistami, prac muzykologicznych, biografii, listów Chopina oraz dzieł filozoficznych i teoretycznych.

Dwa lata wcześniej na dorocznym Tuscan Sun Festival w Cortonie widzowie Teatro Signorelli entuzjastycznie przyjęli przedstawienie "Nokturn: uwiedzenie, dym i muzyka. Love story Chopina i George Sand".

Spektakl przedstawiający historię burzliwej miłości Chopina i Sand uznano za największe wydarzenie festiwalu. W postać polskiego kompozytora wcielił się Jeremy Irons, a w rolę francuskiej pisarki żona angielskiego aktora - Sinead Cusak. Początkowo George Sand miała zostać zagrana przez Sharon Stone, ale amerykańska gwiazda zrezygnowała z tej propozycji na miesiąc przed premierą.

Aktor przyznał, że trudno mu opowiedzieć o emocjach, jakie stara się przedstawić na scenie.  Niełatwo to wyrazić, lepiej sprawić, aby publiczność to zrozumiała. Połączenie muzyki i słów tworzy doskonałą mieszankę. To fuzja, która może nas wprawić w fantastyczny stan medytacji  mówił Jeremy Irons.