X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Konkurs Chopinowski. Podcast – po I etapie bez zaskoczeń

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2018 09:42
Znamy już wyniki pierwszego etapu I Konkursu Chopinowskiego na Historycznych Instrumentach. I – co zaskakujące – nie zaskoczyły.
Yui Nakamura uwiodła publiczność Balladą As-dur Chopina, wykonaną poetycko i wnikliwie, a zarazem naturalnie.
Yui Nakamura uwiodła publiczność Balladą As-dur Chopina, wykonaną poetycko i wnikliwie, a zarazem naturalnie.Foto: NIFC

Zapraszamy do wysłuchania dyskusji podsumowującej zarówno ostatni dzień przesłuchań, jak i cały pierwszy etap, w którym 30 pianistów wykonywało po jednym preludium i fudze Bacha z Das Wohltemperierte Klavier, wczesne polonezy (po jednym młodzieńczym Chopina i z epoki „przedchopinowskiej” – Marii Szymanowskiej, Elsnera, Kurpińskiego lub Ogińskiego), a także po jednej etiudzie oraz którąś z Ballad lub Barkarolę. W studio konkursowym Polskiego Radia Chopin obok stałej trójki komentatorów – Małgorzaty Pęcińskiej, Romana Markowicza i Jakuba Puchalskiego – zasiadł także pianista Marek Bracha, wnoszący do rozmowy m.in. swoje bezcenne doświadczenie z historycznymi fortepianami.

Posłuchaj
176:18 chopin_studio_konkursowe_06.09.2018.mp3

W sobotę o g. 10 w sali kameralnej Filharmonii Narodowej rozpoczną się przesłuchania II etapu. Rozbrzmiewać w nich będą mazurki (w opusowych zbiorach), wybrane polonezy opusowane oraz sonaty – czyli teraz już repertuaru czysto Chopinowski. A wystąpią z nim:

Dmitry Ablogin (Rosja)
Łukasz Byrdy (Polska)
Eric Clark (Stany Zjedn)
Antoine Grolée, de (Francja)
Naruhiko Kawaguchi (Japonia)
Dinara Klinton (Ukraina)
Agnieszka Korpyta (Polska)
Justyna Kreft (Polska)
Krzysztof Książek (Polska)
Yui Nakamura (Japonia)
Kamil Pacholec (Polska)
Tomasz Ritter (Polska)
Joanna Różewska (Polska)
Aleksandra Świgut (Polska)
Aurelia Vişovan (Rumunia)


Konkurs Chopinowski. Dzień II

Czy Dinara Klinton jest dobrą pianistką? Niewątpliwie. Pytanie: co to znaczy? I czy w każdym momencie to samo? A czym ujął nas Naruhiko Kawaguchi? Mogą się Państwo zastanowić wraz z nami, słuchając studia konkursowego Polskiego Radia Chopin, podsumowującego drugi dzień turniejowych przesłuchań. W Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych wystąpiło już 20 pianistów – czyli 2/3 stawki.

Jak co dzień w dni przesłuchań Małgorzata Pęcińska, Roman Markowicz i Jakub Puchalski omawiali wczoraj dla Państwa zmagania pianistów z różnorodnymi instrumentami z I połowy XIX wieku, oraz z muzyką nie tylko Chopina, gdyż także Bacha i twórców z epoki Chopinowego dzieciństwa. Zapraszamy do posłuchania podcastu z audycją.

Posłuchaj
99:52 chopin_studio_konkursowe_05.09.2018.mp3

Zapraszamy także do śledzenia dyskusji w jeszcze szerszym gronie dzisiaj, o godz. 22. Tym razem bez zegarka w dłoni podsumujemy cały pierwszy etap i przedstawimy werdykt jurorów, którzy zdecydują, z kim się będziemy musieli pożegnać. Wypowiedzi artystów, najciekawsze fragmenty muzyczne ich występów – i komentarze, z którymi nie trzeba się zgadzać. Tak jak często nie zgadzają się ze sobą sami komentujący.


Dzień I

Po pierwszym dniu I etapu zaznaczyło się kilka wyraźnych osobowości. Na historycznych fortepianach wystąpiło 10 pianistów.

Dmitri Ablogin z Rosji, grający w idealnej symbiozie z historycznym buchholtzem i pleyelem, z których wydobywał piękny i śpiewny ton, oraz Emil Clark z USA, znakomicie brzmiący na erardzie - to największe choć bardzo różne osobowości pierwszego dnia konkursowych przesłuchań. Zapraszamy do posłuchania wczorajszego studia konkursowego Polskiego Radia Chopin, w którym gościem Małgorzaty Pęcińskiej i Jakuba Puchalskiego był pianista i krytyk muzyczny Roman Markowicz.


Posłuchaj
75:01 chopin_studio_konkursowe_04.09.2018.mp3

 

O 22 natomiast zapraszamy na podsumowanie kolejnego dnia - na żywo, na antenie PR Chopin.

Konkurs na start. Transmisja inauguracji

Konkurs Chopinowski – wszyscy znamy. Ale czy na pewno? Od kiedy obok Chopina gra się na nim Bacha i utwory innych kompozytorów? Od dzisiaj. Rusza pierwszy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych. Na fortepianach z czasów Chopina, na jakich sam kompozytor grał i – co ważniejsze – tworzył swoje utwory. Wyprowadzając je ze specyfiki swojego „narzędzia”.

Dziś o godz. 19 na antenie Polskiego Radia Chopin transmitowany będzie koncert inauguracyjny, w którym Janusz Olejniczak oraz Nikolaj Demidenko zagrają oba Koncerty fortepianowe Chopina (odpowiednio: f-moll oraz e-moll), a także wykonany będzie specjalnie skomponowany z okazji Konkursu utwór Pawła Szymańskiego À la recherche de la symphonie perdue. Od jutra natomiast w każdy kolejny dzień przesłuchań zapraszamy Państwa na studia konkursowe: od godz. 22 do 23 przebieg rywalizacji omawiać będzie dla Małgorzata Pęcińska i Jakub Puchalski, wraz z udziałem zaproszonych do studia gości – pianistów Romana Markowicza i Marka Brachy.

W koncercie inauguracyjnym – podobnie jak w finałowych przesłuchaniach – pianistom towarzyszyć będzie Orkiestra XVIII Wieku pod dyr. Grzegorza Nowaka. Same przesłuchania zaś każdego dnia dzielą się na dwie sesje: przedpołudniowa zaczyna się o godz. 10, popołudniowa o 17. Pełny kalendarz znajduje się tutaj. Zapraszamy do śledzenia wiadomości, przebiegu konkursu i – czekających nas, mamy nadzieję, muzycznych objawień.