X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Stulecie (bez) Wajnberga

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2019 16:41
Czy jeszcze 15 albo i 10 lat temu ktokolwiek przypuszczałby, że będziemy podkreślać setną rocznicę jego urodzin? W swej niedawnej, wielkiej „The Oxford History of Western Music” Richard Taruskin - specjalista od muzyki rosyjskiej - ani razu nie wymienia jego nazwiska, jednak otrzymawszy ostatnio polskie obywatelstwo Brytyjczyk David Pountney stwierdził już, że dumny jest z przynależności do społeczeństwa, z którego pochodzi m.in. Mieczysław Wajnberg.
Mieczysław Wajnberg
Mieczysław WajnbergFoto: materiały promocyjne Kremerata Baltica

Kompozytor, który urodził się 12 stycznia 1919 roku w Warszawie, w kilkanaście lat po swojej śmierci, na którą w 1996 r. mało kto zwrócił uwagę, stał się nieoczekiwanie wielkim głosem ledwie minionego pokolenia, niewyczerpanym źródłem muzyki we wszelkich gatunkach, stawianej obok twórczości jego przyjaciela i mistrza, Dymitra Szostakowicza, z częstym sugerowaniem jej niemal prymatu, gdy mowa o inspiracjach wzajemnych. Kolejne utwory Wajnberga (przyjmuję tę pierwotną, polską wersję pisowni jego nazwiska) grane są przez najwybitniejszych współczesnych muzyków – w ich propagowanie szczególnie zaangażował się Gidon Kremer.

Muzyka Wajnberga – a jego oeuvre jest niezwykle obfite, łącząc w sobie najróżniejsze gatunki – wciąż rozpoznana jest zaledwie częściowo (np. poświęcona kompozytorowi monografia Danuty Gwizdalanki jest raczej biografią, niż omówieniem twórczości), odkrywana jest stopniowo, choć są w niej już pozycje, które zdążyły już osiągnąć rangę nieledwie klasyczną, jak Koncert skrzypcowy g-moll czy IV Symfonia (obu będzie można posłuchać w najbliższych audycjach Ucho nienasycone), albo opera Pasażerka, wystawiana na kilku scenach świata i w minionym roku opublikowana na DVD, które otrzymało właśnie nominację do International Classical Music Awards. W najbliższym czasie kolejne utwory rozbrzmiewać będą m.in. na koncertach w Krakowie (znany m.in. z nagrania Rostropowicza Koncert wiolonczelowy zagra Marcin Zdunik pod batutą JoAnn Falletty), a przede wszystkim w Katowicach, gdzie 17 stycznia rozpoczynają się Dni Mieczysława Wajnberga.

Biograficzną sylwetkę kompozytora można przeczytać np. na stronach culture.pl.

(jp)