X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

ICMA i triumf Polaków

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2019 06:00
Ogłaszamy Międzynarodowe Nagrody Muzyki Klasycznej – ICMA – przyznawane przez kolegialne jury złożone z krytyków redakcji muzycznych od Atlantyku po rzekę Moskwę i Bosfor, wśród których znajduje się Polskie Radio Chopin. Wśród zwycięzców Polaków jest znacznie więcej!
ICMA official logo
ICMA official logoFoto: ICMA

Znają już Państwo tytuły nominowane do nagrody, a także wąskie grono ostatecznych kandydatów do nagród, wyłonione poprzez serie głosowań. W tym momencie ogłaszamy ostateczne wyniki – zaczynając od nagród płytowych, będących poniekąd esencją ICMA. Zwracamy uwagę na specjalny triumf wrocławskiego NFM, którego zespoły są bohaterami aż dwóch nagrodzonych płyt!


Kategoria Muzyka dawna:

Ensemble Peregrina i Agnieszka Budzińska-Bennett (wraz z gościnnie występującym Benjaminem Bagbym) za płytę Music in Medieval Danmark (13th-15th Century), wyd. Tacet. Fragmentów tego znakomitego krążka mogli już Państwo posłuchać w Radio Chopin w audycji Ucho nienasycone.


Kategoria Barok instrumentalny:

Frank Peter Zimmermann i Berliner Barocksolisten za Koncerty skrzypcowe Bacha (wyd. Hänssler Classic)


Kategoria Barok wokalny:

Concerto Palatino, Gli Angeli Genève oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa pod dyr. Stephana MacLeoda za płytę 17th Century Sacred Music in Wrocław (wyd. Claves). Znakomite i efektowne wykonanie repertuaru znanego ze śląskich archiwów, w tym szeregu kompozytorów polskich, jak Mielczewski czy Jarzębski.


Kategoria Recital wokalny:

Elsa Dreisig (sopran), Orchestre National de Montpellier pod dyr. Michaela Schønwandta za płytę Miroir(s), z utworami Gounoda, Masseneta, Pucciniego, Steibelta, Rossiniego, Mozarta i Richarda Straussa (wyd. Erato).


Kategoria Muzyka chóralna:

Ernst Senff Choir, Erfurt Air Force Music Corps oraz Staatskapelle Weimar pod dyr. Kirilla Karabitsa za nagranie monumentalnej, lecz jednocześnie śmiałej i niepozbawionej groteskowego wymiaru Kantaty na XX rocznicę Rewolucji Październikowej Sergiusza Prokofiewa (wyd. Audite).


Kategoria Opera:

Albina Shagimuratova, Daniela Barcellona, Mirco Palazzi, Barry Banks, Gianluca Buratto,

Susana Gaspar, David Butt Philip, James Platt, Opera Rara Chorus i Orchestra of the Age of Enlightenment pod dyr. Marka Eldera za nowe nagranie Semiramidy Rossiniego (wyd. Opera Rara).


Kategoria Instrument solo:

Maxim Emelyanychev za plastyczne i swobodne ożywienie Sonat Mozarta (Fantazja K. 475, Sonaty fortepianowe nry 14, 16 i 18) w nowym nagraniu na historycznym pianoforte (wyd. Aparté).


Kategoria Muzyka kameralna:

Jörg Widmann, Tabea Zimmermann, Denes Varjon za płytę Es war einmal – Once upon a time, z utworami Roberta Schumanna (Märchenerzählungen op. 132, Fantasiestücke op. 73, Märchenbilder op. 113) oraz Jörga Widmanna (5 Stücke im Märchenton); fantazyjna i starannie dobrana, a także skomentowana współczesnym utworem Widmanna muzyka z pewnością zagości w Uchu nienasyconym (wyd. Myrios).


Kategoria Koncert instrumentalny: ex aequo

Christoph Heesch oraz zespół Eroica Berlin pod kier. Jakoba Lehmanna za płytę The Golden Age – Cello 1925, gromadzącą trzy wybitne utwory koncertujące na wiolonczelę z lat 1924/25 (Hindemitha Kammermusik Nr 3, Iberta Koncert na wiolonczelę i instrumenty dęte, mniej znanego Tocha Koncert wiolonczelowy oraz Martinu Concertino na wiolonczelę, dęte, perkusję i fortepian; wyd. Genuin).

Oraz:

Christian Tetzlaff i Orkiestra Symfoniczna Radia Fińskiego pod dyr. Hannu Lintu za Koncerty skrzypcowe Bartóka (wyd. Ondine).


Kategoria Muzyka symfoniczna: ex aequo

Gürzenich-Orchester Köln i Dmitrij Kitajenko za nagranie II Symfonii Sibeliusa i utworów Griega dla Oehms Classics.

Oraz:

Marie-Nicole Lemieux, Beatrice Rana, Nadine Serra, Josephine Barstow wraz z Orchestra e Coro dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod dyr. Antonia Pappano za nagranie kompletu Symfonii Leonarda Bernsteina (wyd. Warner Classics).


Kategoria Muzyka współczesna:

Orkiestra NFM Filharmonia Wrocławska pod dyr. Tönu Kaljuste za nagranie kompletu Symfonii Arvo Pärta (wyd. ECM).


Kategoria Program mieszany:

Skrzypaczka Chouchane Siranossian wraz z orkiestrą Anima Eterna Brugge pod dyr. Jakoba Lehmanna, a także Balasz Bozzai, Nicolas Mazzoleni, Bernadette Verhagen, Katya Polin,

Davit Melkonyan i Astrig Siranossian za świeże i uwodzicielskie nagranie Koncertu skrzypcowego oraz Oktetu Mendelssohna (wyd. Alpha).


Kategoria Najlepsza kolekcja:

Orkiestra Filharmoniczna w Turku pod dyr. Leifa Segerstama za ukończone nagranie kompletu muzyki przeznaczonej do spektakli teatralnych Jeana Sibeliusa (Jean Sibelius: Incidental Music, wyd. Naxos). Fragmenty tego zbioru znalazły się w Uchu nienasyconym.


Kategoria Nagranie historyczne:

Kolekcja Birgit Nilsson. The Great Live Recordings, opublikowana przez Sony Classical.


Kategoria Video: ex aequo

Rejestracja spektakli Opery Paryskiej, Zamku Sinobrodego Bartóka oraz La voix humaine Poulenca, w wykonaniu Barbary Hannigan, Johna Relyea oraz Ekateriny Gubanovej, pod dyr. Esa-Pekki Salonena, w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (wyd. Arthaus Musik).

Oraz:

Wesele Figara Mozarta w wykonaniu Ildebrando D’Arcangelo, Dorothei Röschmann, Anny Prohaski, Lauri Vasar, Marianne Crebassy oraz zespołów Staatsoper Unter den Linden w Berlinie pod dyr. Gustavo Dudamela, w reż. Jürgena Flimma i Bettiny Hartmann (wyd. Accentus Music).


Kategoria Dokument video:

Belcanto – The Tenors of the 78 Era, przygotowany przez Jana Schmidta-Garre'ego, przedstawiający sztukę m.in. Carusa, Slezaka, Taubera, McCormacka, Schipy, Gigliego, Schmidta, Kozłowskiego, Björlinga...


Ponadto jury przyznało Nagrody Specjalne ICMA:

za Dorobek życia – pianiście Nelsonowi Freire,

dla Artysty roku – pianiście Javierowi Perianesowi,

dla Młodego artysty roku – fagociście Matko Smolciciowi,

dla Odkrycia roku – pianistce Ewie Gevorgyan,

dla Wytwórni roku – wydawnictwu Ars Produktion,

dla Kompozytora roku – Francisco Collemu,

nagrodę Lucerne Symphony Orchestra (gospodarza gali wręczenia nagród) – skrzypkowi Stephenowi Waartsowi

za Szczególne osiągnięcia – Numie Bischofowi Ulmannowi.


Szczegółowe uzasadnienia i dalsze informacje znajdą Państwo tutaj.