X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Powrót skarbów – z Kanady i z archiwum PR

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2019 10:14
„Gdy przed wawelski zamek zajeżdżał wielki ciężarowy samochód, na którym, w otoczeniu kilkunastu milicjantów, przybyły dwa kufry ze skarbami kultury narodowej – na arkadowy dziedziniec wnoszono właśnie fortepian Steinway z krakowskiej Filharmonii, który jeszcze w Ottawie wybrał Witold Małcużyński dla swego koncertu w Sali Senatorskiej” – pisał w lutym 1959 krakowski „Dziennik Polski”. W najbliższą sobotę obchodzić będziemy nie tylko 60. rocznicę tego wyjątkowego wydarzenia, lecz i inaugurację serii płytowej Polskiego Radia Chopin: publikacji skarbów fonograficznych z archiwów Polskiego Radia.
Audio

Wawelski, czysto chopinowski recital Małcużyńskiego wzięliśmy na pierwszy ogień z kilku powodów. Po pierwsze nie do przecenienia jest jego waga symboliczna: celebrował on odzyskanie po 20-letniej, zapoczątkowanej wojną tułaczce, najcenniejszych pamiątek historii Polski, takich jak Szczerbiec, najważniejszych zabytków języka polskiego (Kazania Świętokrzyskie i inne), ale i zbioru rękopisów Chopina, a w dalszej kolejności i słynnych arrasów; do powrotu skarbów z Kanady, gdzie były przechowywane, przyczynił się też Małcużyński, zasługując swymi dyplomatycznymi zabiegami na porównanie z Paderewskim. Po drugie: pianista po raz pierwszy od czasów przedwojennych odwiedził Polskę, stwierdzając, że zaznajamia się z nią na nowo – wyjechał z kraju zupełnie innego niż ten, do którego powrócił z koncertami. W tej perspektywie Kraków i Wawel – miejsce wyjątkowego recitalu – były znakiem łączności z przeszłością, widomej kontynuacji polskiej kultury – a było to wyjątkowe w trakcie tej podróży, prowadzącej m.in. przez ziemie zachodnie i kompletnie odmienioną Warszawę. Po trzecie – program chopinowski. Po czwarte – last, but not least – naszym zdaniem, grając na Wawelu, Małcużyński wspiął się na szczyt swoich możliwości. Wykonane tam pozycje znane są doskonale z jego nagrań studyjnych, a niektóre i z późniejszych kreacji zarejestrowanych w Polsce – czy to w studiach nagraniowych, czy na koncertach – nigdzie jednak nie zyskują takiej intensywności i spontaniczności, przy pełnej kontroli i nie lada monumentalizacji, właściwej dla tego pianisty. Dodajmy, że jest to jedno z bardzo nielicznych dostępnych nagrań Małcużyńskiego dokonanych na żywo (praktycznie jedyne inne to nieco późniejszy recital w Locarno, opublikowany na włoskich płytach Ermitage/Aura).

Koncert wawelski nie jest wprawdzie nieznanym występem – przeciwnie, transmitowany był przez radio nie tylko w Polsce, ale i za granicą, częściowo jest również od paru lat dostępny na youtube, w prezentującej go anglojęzycznej audycji radiowej – jednak przyglądnąwszy się bliżej materiałowi, okazało się, że wymaga on sporo pracy, nieledwie detektywistycznej. Po pierwsze: żadne archiwum nie posiada jego pełnej rejestracji. Z niewiadomych przyczyn na taśmie w Polskim Radio wycięto fragment Scherza b-moll; kopia zachowana w Radiu Kraków, choć z pełnym Scherzem, o gorszym brzmieniu (najwyraźniej uchwyconym z innego mikrofonu), z kolei pozbawiona jest innego utworu... Wymagającą pracę przywracającą oryginalne brzmienie nagrania wnikliwie przeprowadziła Anna Rutkowska z pracowni rekonstrukcji dźwięku Polskiego Radia – szczegółowo opisała ją też w książeczce dołączonej do płyty (a także opowiada o niej przed kamerą Radia Chopin, co można zobaczyć na naszym Facebooku, a niebawem i na portalu). Gdyż problem Scherza b-moll to może najbardziej ewidentna, ale bynajmniej nie jedyna zagadka pamiętnego dzieła sztuki, jakim jest słynny recital Witolda Małcużyńskiego z 1959 roku. By dowiedzieć się więcej – zapraszamy do słuchania Radia Chopin w najbliższą sobotę o 10, do śledzenia informacji na naszym portalu i na Facebooku (gdzie będzie można również zdobyć zaproszenie na specjalną sesję odsłuchową źródłowej taśmy z nagraniem recitalu w studio Polskiego Radia – w sobotę 16 lutego o 16.00), a niebawem także do sklepów płytowych – w tym radiowego w Internecie – gdyż 22 lutego płyta trafi do sprzedaży.


Jakub Puchalski