X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

W Krakowie Beethoven, w Warszawie Gerhaher

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2019 04:08
Jak co roku w Krakowie – jako wstęp do Festiwalu Wielkanocnego im. Beethovena – otwarta zostanie wystawa rękopisów muzycznych. Beethovena i innych najsłynniejszych kompozytorów, które przechowywane są w Bibliotece Jagiellońskiej. Od 1 kwietnia oglądać będzie można manuskrypty Beethovena, Schuberta, Loewego i Moniuszki, przez Mendelssohna, Schumanna i Brahmsa, po Wolfa, Mahlera, Szymanowskiego i Pendereckiego.
Gmach Biblioteki Jagiellońskiej
Gmach Biblioteki JagiellońskiejFoto: Mach240390/Wikimedia Commons/CC

Skąd oryginały najsłynniejszych kompozytorów w Krakowie? Większość z nich – czyli wszystkie niemieckie – pochodzi ze zbiorów Pruskiej Biblioteki Państwowej w Berlinie, które wraz z zakończeniem wojny znalazły się w Bibliotece Jagiellońskiej. To kolekcje słynnej „Berlinki” – przykład dziejowej ironii, który wyposażył polską bibliotekę w najcenniejsze niemieckie zbiory na skutek działania samych Niemców – gdyż to oni ukryli zbiory w śląskim klasztorze, w Krzeszowie, który znalazł się następnie w granicach Polski. Problem przynależności wydaje się już w tej chwili czysto teoretyczny – nie tylko dlatego, że rękopisy Mozarta, Beethovena i Schuberta są uniwersalnym dziedzictwem ludzkości, lecz i dlatego, że Biblioteka Jagiellońska zapewnia do nich pełen dostęp badaczom.

Wystawa co roku jest szczególnym wydarzeniem, gdyż śledzenie pisma największych kompozytorów zawsze jest wyjątkowym doświadczeniem. W związku z tematem festiwalu – Beethoven i pieśń romantyczna – kurator Michał Lewicki wzbogacił ekspozycję o autografy polskich twórców, jak Karol Szymanowski czy Krzysztof Penderecki, którego pieśniowa VIII Symfonia wykonana zostanie 18 kwietnia pod dyr. Lawrence'a Fostera. Sam wernisaż wystawy (g. 12) uświetni natomiast mini-recital Krzysztofa Książka – pianisty, który dał się zapamiętać podczas dwóch ostatnich konkursów chopinowskich: w 2015 roku i zwłaszcza w roku ubiegłym, w Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych, w którym otrzymał III nagrodę.

Wciąż 1 kwietnia, tym razem jednak już wieczorem, w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, wystąpi także Shanghai Quartet: będzie to pierwszy z zaplanowanych w dniach od 1 do 3 kwietnia trzech koncertów zespołu, wypełnionych muzyką kwartetów smyczkowych Beethovena. Seria ta wpisuje się w dwuletni projekt, zakładający wykonanie wszystkich kwartetów mistrza z Bonn dla uczczenia 250. rocznicy jego urodzin, która przypada w roku 2020. W najbliższych, jeszcze przedfestiwalowych dniach – początek. Kwartet wystąpi również w Warszawie, już oficjalnie w ramach imprezy. Rozpocznie się ona 7 kwietnia – z jedną zmianą: w zapowiadanym na ten dzień recitalu z pieśniami Schuberta (Winterreise) zamiast Mathiasa Goerne zaśpiewa Christian Gerhaher.