X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

W kierunku Reformacji – czyli dokąd?

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2019 12:49
Raphaël Pichon, zasłużenie robiący od 13 lat zawrotną karierę jako dyrygent zespołu Pigmalion, będzie dyrektorem rezydentem przyszłorocznego festiwalu Misteria Paschalia. Co to rzeczywiście będzie oznaczać?
Raphal Pichon
Raphaël PichonFoto: materiały prom.

Od kilku lat, po rozstaniu z Filipem Berkowiczem, krakowski festiwal wielkanocny Misteria Paschalia wprowadził w życie niezwykle ciekawą koncepcję kierownictwa artystycznego swojego festiwalu: co roku do ułożenia programu zapraszany jest inny wybitny artysta ze świata muzyki dawnej. Zaczęło się od Vincenta Dumestre'a, który przedstawił nadzwyczaj interesujący, wysmakowany zestaw muzyki francuskiej, później był John Butt, a w tym roku – Antonio Florio. Można mieć wprawdzie wrażenie, że po nadzwyczajnym pierwszym roku pozycja owego „dyrektora rezydenta” (a może po prostu kuratora?) wyraźnie osłabła – programy kolejnych lat wyraźnie nosiły znamię własnej inwencji krakowskiej, co zwłaszcza w ubiegłym roku mocno obciążało atrakcyjność programu Misteriów. Dlatego z zaciekawieniem, ale i z umiarkowanym przekonaniem przyjąć można ogłoszoną właśnie zapowiedź Raphaëla Pichona, który skupić ma się na muzyce północnej, protestanckiej Europy.

Szczytem tej twórczości jest oczywiście Johann Sebastian Bach, lecz byłoby ciekawe usłyszeć muzykę nie tylko luterańskich Niemiec, ale też przynajmniej – na ile to możliwe – hugenockiej Francji, albo też kalwinów, których nie brakowało nigdzie, z Polską szlachtą na czele (Psałterz Goudimela nie jest może emocjonującym dziełem, ale wątek taki można wpleść w bardzo interesujący sposób). Sam Bach (już w tej chwili zapowiadany przez organizatorów) i jego koledzy (Pichon wykonywał już na festiwalu, zresztą znakomicie, Brockes-Passion Telemanna), nawet jeżeli sięgnie się wstecz aż do Schütza z początku XVII wieku, to w gruncie rzeczy banalne potraktowanie tematu. Wybranie na „programatora” Francuza mogłoby wprawdzie otworzyć rozumienie kultury protestanckiej na nie tylko luterańską – czy jednak 35-letni śpiewak i dyrygent jest do tego odpowiednią osobą i czy na taki kierunek Misteria Paschalia będą gotowe?


(jp)