X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Nie tylko urodziny

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2019 00:35
5 maja rozpocznie się jubileuszowy, bo dziesiąty już, Konkurs Wokalny im. Moniuszki. Uczczenie dwusetnej rocznicy urodzin kompozytora będzie tym ciekawsze, że turniej zgromadził prawdziwą, międzynarodową śmietankę młodych śpiewaków.
Audio

Do Warszawy zdecydowali się przyjechać liczni artyści, którzy już w tej chwili z powodzeniem występują na poważnych europejskich scenach – obok nich zaś staną na konkursowej estradzie ci, którzy dopiero marzą o rozpoczęciu swych karier. Turniej Moniuszkowski może im w tym wyjątkowo dopomóc – bardziej nawet niż kilka sławniejszych.

W jaki sposób? Przede wszystkim ze względu na konstrukcję grona jury. Obok trójki wybitnych śpiewaków (Ewa Podleś, Izabella Kłosińska oraz Piotr Beczała), występujących tu jako gwaranci jakości oceny, w przeważającej mierze grono sędziów składa się z menadżerów do spraw obsad z wybranych czołowych teatrów operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Staatsoper w Berlinie, Royal Opera House Covent Garden w Londynie, Opéra National de Lyon, Staatsoper Stuttgart, Lyric Opera w Chicago, a także, po gospodarsku, Teatr Wielki – Opera Narodowa. Niektórzy z sędziów łączą stanowiska w teatrach z odpowiednikami w wielkich festiwalach operowych: Salzburger Festspiele i Glyndebourne Festival Opera, jest też menadżer z Aix-en-Provence. Do tego dyrektor branżowego stowarzyszenia „Opera Europa”, a ponadto redaktor naczelny „Opera Magazine”, szef studia operowego przy Bayerische Staatsoper oraz przedstawiciel agencji artystycznych. Taki dobór jury oznacza, że uczestnicy konkursu walczą nie tylko o nagrody, ale przede wszystkim o angaże. Występują nie tylko przed sędziami, którzy dają im punkty, ale przed menadżerami, którzy mogą ich zatrudnić. By rozpocząć lub podnieść swą karierę na wyższy poziom nie trzeba więc mieć niebotycznego szczęścia i wygrać cały konkurs (szczęście zawsze jest w tym wypadku czynnikiem nie do przecenienia) – wystarczy spodobać się, przekonać do siebie menadżera wielkiej sceny, który oczami duszy zobaczy danego śpiewaka w roli, do jakiej poszukuje artysty.

Rzecz jasna, nie można zapomnieć o rozsądnej konstrukcji programu, która skupia się najpierw na wyłonieniu najzdolniejszych kandydatów, a dopiero na dalszych etapach szereguje ich m.in. za pomocą mało popularnego w świecie, a bardzo wymagającego (choćby pod względem wymowy) polskiego repertuaru. W ten sposób każdy może liczyć, że dostanie się przynajmniej do drugiego etapu – a to powinno już pozwolić zaprezentować możliwości wystarczająco, by śpiewak został dostrzeżony.

W rozpoczynającym się właśnie Konkursie ma więc wystartować aż 86 śpiewaków z 31 krajów – co naturalnie jest już wynikiem daleko posuniętej selekcji, gdyż zgłoszeń napłynęło 378 z 57 państw. Całość rozegra się w trzech etapach (szczegóły) do 11 maja. Przebieg Konkursu Moniuszkowskiego śledzić można na: moniuszkocompetition.pl, vod.teatrwielki.pl, operavision.eu, w TVP Kultura oraz w Programie 2 Polskiego Radia.


(jp)