X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

Tercet beaux arts: Poniatowska, Dębicz i Zdunik

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2019 20:30
Trzeci wieczór 2. Festiwalu „Romantyczna fantazja i improwizacja” domknął pierwszą połowę tego wydarzenia, zdominowaną przez wątki improwizacyjne.
Profesor Irena Poniatowska
Profesor Irena PoniatowskaFoto: Polskie Radio Chopin

Na samym początku dla wielu – a dla nas na pewno! – kultowa polska muzykolożka, profesor Irena Poniatowska, w swoim wykładzie zarysowała istotę improwizacji w muzyce europejskiej, sięgając najpierw do jej korzeni z czasów renesansu (i Dworzanina Baltazara Castiglione), by finalnie dotrzeć do istoty improwizacji u Chopina i jego współczesnych. Ta rozszerzona, w stosunku do zapowiadanej, formuła tematyczna mistrzowskiej prelekcji prof. Poniatowskiej, w sposób idealny zapowiadała to, co miało się wydarzyć w sferze samych dźwięków. Zyskujące szybko ogromną popularność duo Aleksander Dębicz – Marcin Zdunik w pierwszej części koncertu, zatytułowanej IMPROmptu, zaprezentowało wiązankę kilku utworów Chopina (w tym Nokturnu c-moll, Barkaroli, Fantazji f-moll), ukazanych w sposób ożywczo świeży: bez silenia się na wirtuozerię, choć z dyskretnym wirtuozowskim zacięciem i budzącą zazdrość sprezzaturą (pozorną,  ceniona już w renesansie i baroku nonszalancją, znamionującą absolutne panowanie nad materią), o której wcześniej ze swadą opowiadała prof. Poniatowska. Druga część recitalu – jej tytuł brzmiał: REnaissance – była zupełnie odmienna. Zadecydował o tym nie tylko wybór kompozycji pochodzących z epoki znacznie od Chopina wcześniejszej (m.in. Gesulado, Monteverdi), ale także znaczący, acz dyskretny udział warstwy elektronicznej, która znacząco wzbogaciła aurę brzmieniową wieczoru.

W piątek – i tak już pozostanie do końca 2. Festiwalu – powracamy do recitali fortepianowych, koncentrując się odtąd niemal wyłącznie na muzycznej fantazji.