X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Radio Chopin

„Ucho” allegro con brio

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2020 00:00
Ulubione tempo Beethovena będzie nam towarzyszyć w tym roku częściej, niż zwykle, gdyż rok 2020 jest nadzwyczajnym jubileuszem kompozytora.
Ludwig van Beethoven  Muzeum Figur Woskowych
Ludwig van Beethoven / Muzeum Figur Woskowych Foto: pixaby.com

Rozpoczęty właśnie rok będzie miał dwie dominanty. Jedną jest Konkurs Chopinowski, który czeka nas w październiku (to niewiarygodne, że od poprzedniego mija już pięć lat!) – ale nie Konkursu będzie dotyczyła najbliższa sobotnia audycja. W Radiu Chopin historię turnieju będzie prezentował w nowych audycjach Artur Bielecki, Ucho nienasycone tymczasem zajmie się drugim wydarzeniem, pod którego znakiem mijać będzie rozpoczęty właśnie rok. Za 11 i pół miesiąca – zdarzy się to w połowie grudnia – upłynie bowiem 250 lat od momentu przyjścia na świat Ludwiga van Beethovena. Kompozytora, który był twórcą nie tylko sonat, kwartetów i symfonii, ale twórcą epok.

Po jego śmierci przez kolejne jakieś półtora wieku nasza kultura muzyczna toczyła się torami przez niego wytyczonymi i to on był jej de facto największym bóstwem. Dążenie w kompozycji do nowości osiąganych przez rosnącą komplikację i rosnącą gęstość języka muzycznego – rzecz obca np. Bachowi, a względnie także Mozartowi – wywodzi się wprost z Beethovena. Wraz z tym idzie dążenie do większej wyrazistości, do panowania przez kompozytora, czy raczej przez jego dzieło, nad świadomością słuchacza. Celem jest narracyjne wyrażenie emocji i wywarcie wrażenia na słuchaczach. Wrażenia potężnego.

W pierwszym w 2020 roku Uchu nienasyconym spróbujemy to twierdzenie zilustrować. Zwrócimy uwagę i na początek drogi kompozytora, i na kilka innych bieżących wydarzeń, które towarzyszą nam w tych dniach. Właśnie bowiem mija także – dokładnie: 5 stycznia – stulecie urodzin jednego z największych pianistów w historii: Artura Benedetti Michelangelego. Nie zabraknie więc i wielkiego Włocha (rzecz jasna w muzyce Beethovena: w I Koncercie C-dur i ostatniej Sonacie c-moll), ale wspomnimy też o bohaterze naszej niedawno wydanej płyty, Mieczysławie Horszowskim, którego posłuchamy w rzadkim nagraniu Beethovenowskiej Sonaty op. 2 nr 2 – no i nie zabraknie przebłysków tła, bardzo bogatego i spektakularnego, z jakiego Beethoven się wywodził. Czyli w tym wypadku muzyki Josepha Haydna. Emblematycznej dla niego: kwartetów smyczkowych – czyli dziedziny, którą Haydn zrewolucjonizował, w dużej mierze tworząc ją na nowo. A wraz z nią, podobnie jak później Beethoven, tworząc epokę, w której potrafił – pod koniec życia, przekroczyć swe własne granice.

Jakub Puchalski