Radio Chopin

FROM THE POLISH RADIO ARCHIVES vol. 3

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2020 12:15
Wielka dama polskiej pianistyki, laureatka II nagrody pierwszego powojennego konkursu chopinowskiego w Warszawie w 1949 roku, nauczycielka m.in. Włodka Pawlika i… ukochana Krzysztofa Komedy: Barbara Hesse-Bukowska. Pod szyldem Polskiego Radia Chopin ukazała płyta z nagraniami jednej z najbardziej zasłużonych dla powojennej polskiej tradycji pianistycznej artystek. Tego albumu na pewno nie można przegapić!
Płyta z serii FROM THE POLISH RADIO ARCHIVES
Płyta z serii FROM THE POLISH RADIO ARCHIVES Foto: PR Chopin

Niedawno ukazał się trzeci album płytowy Polskiego Radia Chopin z serii „From the Polish Radio Archives”. Tym razem, po legendarnym recitalu wawelskim Witolda Małcużyńskiego i chopinowsko-bachowsko-mozartowskich perełkach zaprezentowanych przez Mieczysława Horszowskiego, Polskie Radio Chopin poświęciło album kobiecie – Barbarze Hesse-Bukowskiej. Ta wybitna artystka, jedna z największych pianistek tamtych czasów – obok Haliny Czerny-Stefańskiej i Reginy Smendzianki – robiła znakomitą międzynarodową karierę: dokonała wielu nagrań dla prestiżowych wytwórni muzycznych, koncertowała w największych ośrodkach muzycznych świata, zdobywała nagrody, była jurorem konkursów pianistycznych w Leeds, Palm Beach, Sofii, Moskwie, Tajpej, Tokio, Pekinie, Bangkoku, Paryżu, Wilnie i Barcelonie. Była wybitnym pedagogiem, to u niej uczył się m.in. Włodek Pawlik, jedyny polski laureat nagrody Grammy w kategorii jazzu. Obecnie Hesse-Bukowska kojarzona jest najczęściej z muzyką Fryderyka Chopina, co bezpośrednio związane jest z jej wysoką nagrodą na Konkursie Chopinowskim zorganizowanym w 1949 roku. Niniejszy album uświadamia jednak, że artystka często i chętnie sięgała także po dzieła innych twórców.

Zamieszczone na płycie koncertowe i studyjne materiały sprawiają, że jest to wydawnictwo niezwykle atrakcyjne zarówno dla koneserów archiwalnych nagrań, jak i melomanów chcących dogłębniej poznać sylwetkę Barbary Hesse-Bukowskiej oraz historię pianistyki polskiej XX wieku.

TRACKLISTA

  1. Maurice Ravel Koncert G-dur na fortepian i orkiestrę:

Allegramente
Adagio assai
Presto

  1. Robert Schumann Arabeska C-dur o 18
  2. Fryderyk Chopin Polonez es-moll 26 No. 2
  3. Fryderyk Chopin Walc As-dur 42 ‘Grande Valse’
  4. Fryderyk Chopin Walc e-moll posth.
  5. Fryderyk Chopin 4 Mazurki 6:

Mazurek fis-moll op. 6 No. 1

Mazurek cis-moll op. 6 No. 2

Mazurek E-dur op. 6 No. 3

Mazurek es-moll op. 6 No. 4

  1. Fryderyk Chopin 5 Mazurków 7:

Mazurek B-dur op. 7 No. 1

Mazurek a-moll op. 7 No. 2

Mazurek f-moll op. 7 No. 3

Mazurek As-dur op. 7 No. 4

Mazurek C-dur op. 7 No. 5

  1. Fryderyk Chopin Nokturn b-moll 9 No. 1
  2. Fryderyk Chopin Nokturn g-moll 15 No. 3
  3. Karol Kurpiński Fantazja „Chwila snu okropnego”
  4. Stanisław Moniuszko (transkrypcja: Henryk Melcer-Szczawiński) Prząśniczka