Radio Chopin

ICMA ogłasza finalistów

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2020 12:09
Poprzez trzy rundy głosowań 20 członków międzynarodowego jury dokonało wyboru finalistów tegorocznej edycji International Classical Music Awards.
ICMA finaliści - logotyp
ICMA finaliści - logotypFoto: ICMA

Początkowa lista nominowanych płyt, licząca 365 pozycji, została ograniczona do trzech tytułów w każdej kategorii. Wyniki znajdą Państwo w tym miejscu.

Przewodniczący ICMA, Remy Franck, stwierdził: Przy dużej liczbie wydawnictw nominowanych przez ponad pięćdziesiąt procent jurorów mogliśmy zobaczyć, że najwyższa jakość ma swą wartość, od początku prowadząc jury we wspólnym kierunku. W efekcie, nagrania wybrane początkowo przez wielu członków jury osiągnęły znakomite wyniki we wszystkich rundach. Jeden z finalistów z każdej kategorii zostanie wprowadzony do Galerii Sław ICMA, w której spotykają się wszyscy zwycięzcy z ostatnich 10 lat.

Nazwiska tych triumfatorów ogłoszone zostaną 20 stycznia 2021 roku, a jeżeli tylko będzie to możliwe, 18 kwietnia odbiorą oni swe trofea podczas specjalnej ceremonii w Vaduz, w Liechtensteinie.

Można zaryzykować stwierdzenie, że na tegorocznych finałach International Classical Music Awards odcisnęła się zarówno rocznica Beethovena, jak i pandemia. Wpływ pierwszej jest oczywisty: w odpowiednich kategoriach znalazły się płyty z repertuarem Beethovenowskim, których w tym roku znacznie więcej niż zwykle pojawiło się na rynku, choć zarazem warto zauważyć, że w gronie jurorów nie zyskało szczególnego uznania żadne z nowych nagrań fortepianowych sonat mistrza z Bonn. Wpływ epidemii jest mniej oczywisty, ale sądzić można, że z powodu zmniejszonej aktywności polskich muzyków – także aktywności nagraniowej – w finale zabrakło ostatecznie jakiegokolwiek polskiego nazwiska. Mimo to warto pamiętać o kilku polskich płytach, które zaszły w konkursie bardzo wysoko: przede wszystkim o nagraniach muzyki Mieczysława Wajnberga z udziałem Łukasza Długosza i kolejnego tytułu z serii poświęconej średniowiecznym archiwom krajów basenu Morza Bałtyckiego, rejestrowanym przez Agnieszkę Budzińską-Bennett (Ensemble Peregrina) dla wytwórni Tacet.