Radio Chopin

Jubileusz u Chopina

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2021 17:13
75 lat życia – a podczas niego tysiące koncertów, z niezliczoną liczbą niezapomnianych. Przez dziesięciolecia Agnieszka Duczmal i jej Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zrosły się w jeden organizm, stając się przy tym niezbędnym elementem kultury muzycznej w Polsce.

7 stycznia Agnieszka Duczmal obchodzi piękny jubileusz, który uczcimy na antenie Polskiego Radia Chopin specjalną audycją Marcina Majchrowskiego – o godz. 14. Tymczasem spróbujmy uzmysłowić sobie, czym była dla nas przez ostatnie już 50 lat działalność najznakomitszej polskiej dyrygentki. Można wymieniać wiele osiągnięć, wśród których znajdą się prawykonania, zaznajamianie publiczności z nieznanym dotąd repertuarem polskim i obcym albo propagowanie polskiej twórczości za granicą. Zwróćmy jednak uwagę także na coś innego. To właśnie Orkiestra Kameralna Amadeus wprowadziła do Polski (przebojem!) nowoczesny styl interpretacji muzyki XVIII wieku: energiczny, precyzyjny i zdyscyplinowany. W latach 70. XX wieku była to interpretacyjna awangarda, przeszczepiająca na nasz grunt styl gry, który kojarzony był już przede wszystkim z Anglikami, z orkiestrą St. Martin-in-the-Fields, znamionując także włoskie „odrodzenie muzyki instrumentalnej” (z Vivaldim na sztandarach) orkiestr I Musici albo I Solisti Veneti. Agnieszka Duczmal, zachowując swą własną osobowość, wniosła na polskie estrady najbardziej nowoczesne standardy wykonawcze i przedstawiła nam muzykę w świetle, w jakim do tej polscy słuchacze nie mieli szansy jej oglądać.

Nic dziwnego, że tak grająca orkiestra odniosła też sukces międzynarodowy, występując we wszystkich ważnych ośrodkach. Propagowanie twórczości polskiej, które z tym się wiązało, było prostą konsekwencją udziału orkiestry w tym rozprzestrzeniającym się na Zachodzie nurcie wykonawczym. Co z kolei przyniosło owoce niezapomniane dla publiczności polskiej – zwłaszcza poznańskiej, gdzie Orkiestra Amadeus zawsze miała swoją siedzibę. Agnieszka Duczmal ze swych tournée przywoziła nie tylko wysokie oceny swej sztuki, lecz i znajomość z licznymi wybitnymi muzykami. Jeszcze w latach 90. – podczas jałowych sezonów filharmonicznych – koncerty Amadeusa pozwalały spotkać się poznańskim słuchaczom z najznakomitszymi solistami, którzy byli gośćmi orkiestry Agnieszki Duczmal. Słusznie fetowane w tej chwili płytowe nagrania (wyd. NIFC) z Marthą Argerich i z Miszą Majskim powstały wprawdzie później, ale są przecież także owocem wizyt tych artystów w Poznaniu.

Nie zapominajmy o tym: Agnieszka Duczmal zawsze potrafiła rozmnożyć swoje powodzenie, aby każdą jego stroną móc się dzielić ze swoimi słuchaczami. I to może jest szczególnym jej osiągnięciem, dzięki któremu jej sukces jest w pełni sukcesem.