Radio Chopin

ALTERNATYWA KONKURSOWA - przesunięta!

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 11:55
9 maja - to nowy termin, w którym Polskie Radio Chopin zaprasza wszystkich młodych pianistów do udziału w pierwszym, całkowicie bezpiecznym i bezstresowym turnieju z utworami Fryderyka Chopina.
Alternatywa konkursowa - nowy termin 9 maja
Alternatywa konkursowa - nowy termin 9 majaFoto: Lech Majewski/Radio Chopin

Jeżeli nie skończyłeś/skończyłaś 16 lat, mieszkasz w Polsce i masz w repertuarze lub właśnie uczysz się któregoś z utworów Chopina - możesz wziąć udział w Chopinowskiej Alternatywie Konkursowej Polskiego Radia Chopin. Wystarczy, że nagrasz swoje wykonanie wybranego utworu (dokładnie: jednego utworu, nie całego opus w wypadku mazurków, nokturnów, walców lub polonezów, tudzież preludiów) i wyślesz je poprzez wetransfer na adres fchopin@polskieradio.pl. W odpowiedzi na zgłaszane przez uczestników potrzeby - przesunęliśmy termin zgłoszeń na 9 maja, godz. 24.

Ważne: wszyscy, którzy zdążyli już przysłać swoje nagrania, nie muszą tego powtarzać - ich zgłoszenie zostało przyjęte. Jeżeli jednak chcą podmienić wykonanie na nowsze, także mają taką możliwość.

Jury, składające się z pracujących pod kierunkiem znakomitego pianisty, Andrzeja Ratusińskiego, krytyków muzycznych i dziennikarzy Polskiego Radia Chopin, wyłaniać będzie laureatów w kolejnych kategoriach: 

Preludium 
Etiuda 
Walc 
Nokturn 
Mazurek 
Polonez 
Impromptu 
Ballada 
Scherzo
Barkarola 

Uczestnik może zgłosić się najwyżej do dwóch różnych kategorii.

Zwycięzca każdej kategorii otrzyma dyplom oraz nagrody rzeczowe wartości ok. 800 zł. Spośród laureatów jurorzy wybiorą następnie zwycięzcę Grand Prix, na którego czeka nagroda pieniężna (5 tys. zł).

Nagrania omawiane będą przez jurorów w specjalnych, wieczornych studiach konkursowych na antenie Polskiego Radia Chopin, będą też dostępne na naszym kanale YouTube. Dzięki temu swojego ulubionego wykonawcę będą mogli wybrać także nasi słuchacze, wysyłając głos na adres fchopin@polskieradio.pl. Laureaci zaproszeni też zostaną na specjalny koncert galowy, połączony z rozdaniem nagród, do Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni.

Tak w skrócie przedstawiają się zasady "jednoutworowego" wirtualnego konkursu pianistycznego, do którego zapraszamy młodych pianistów dysponujących dostępem do instrumentu oraz - przynajmniej - smartfonem. Istotne jednak, by był to instrument akustyczny, fortepian lub pianino (keyboardy i instrumenty elektroniczne są wykluczone), a także, by na filmie widoczne przez cały czas pozostawały dłonie i twarz wykonawcy.

Szczegółowy regulamin wydarzenia ogłoszony zostanie w późniejszym terminie, poniżej zamieszczamy natomiast szczegółową listę dopuszczonych w Konkursie utworów (powtórzmy: JEDEN utwór w każdej kategorii, do wyboru):


MAZURKI:

Mazurek G-dur "Jakież kwiaty, jakie wianki" wpisany do albumu Vaclava Hanki, 1829
Mazurki op. 6, 1830 (nr 3), 1832 (nr 1 i całość):
1. fis-moll 2. cis-moll 3. E-dur 4. es-moll 5. C-dur
Mazurki op. 7, 1824 (nr 4), 1830 (nr 2), 1831 (nr 3), 1832 (całość):
1. B-dur 2. a-moll 3. f-moll 4. As-dur
Mazurki op. 17, 1833:
1. B-dur 2. e-moll 3. As-dur 4. a-moll
Mazurki op 24, 1833:
1. g-moll 2. C-dur 3. As-dur 4. b-moll
Mazurki op. 30, 1837 :
1. c-moll 2. h-moll 3. Des-dur 4. cis-moll
Mazurki op. 33, 1838:
1. gis-moll 2. C-dur 3. D-dur 4. h-moll
Mazurki op. 41, 1838 (nr 1), 1839:
1. e-moll 2. H-dur 3. As-dur 4. cis-moll
Mazurki op. 50, 1842:
1. G-dur 2. As-dur 3. cis-moll
Mazurki op. 56, 1843-1844:
1. H-dur 2. C-dur 3. c-moll
Mazurki op. 59, 1845:
1. a-moll 2. As-dur 3. fis-moll
Mazurki op. 63, 1846:
1. H-dur 2. f-moll 3. cis-moll
Mazurki [op. 67], 1835 (nr 1, 3), 1846 (nr 4), 1848 lub 1849 (nr 2):
1. G-dur 2. g-moll 3. C-dur 4. a-moll
Mazurki [op. 68], 1827 (nr 2), 1830 (nr 1, 3), 1848 lub 1849 (nr 4):
1. C-dur 2. a-moll 3. F-dur 4. f-moll
Mazurek G-dur, 1826
Mazurek B-dur, 1826
Mazurek B-dur, 1832
Mazurek As-dur, 1834
Mazurek a-moll, 1840
Mazurek a-moll (Notre Temps), 1841
Moderato E-dur (Feuille d'Album), 1843

WALCE:
Walc Es-dur op. 18, 1833
Walce op. 34, 1835 (nr 1), 1838 (nr 2, 3):
1. As-dur 2. a-moll 3. F-dur
Walc As-dur op. 42, 1840
Walce op. 64, 1847:
1. Des-dur 2. cis-moll 3. As-dur
Walce [op. 69], 1829 (nr 2), 1835 (nr 1):
1. As-dur 2. h-moll
Walce [op. 70], 1829 (nr 3), 1832 (nr 1), 1842 (nr 2):
1. Ges-dur 2. f-moll 3. Des-dur
Walc E-dur, 1829 lub 1830
Walc As-dur, 1830
Walc e-moll, 1830
Walc Es-dur, 1840
Walc a-moll, 1847

PRELUDIA:
Preludia op. 28, 1838-1839:
1. C-dur 2. a-moll 3. G-dur 4. e-moll 5. D-dur 6. h-moll 7. A-dur 8. fis-moll 9. E-dur 10. cis-moll 11. H-dur 12. gis-moll 13. Fis-dur 14. es-moll 15. Des-dur 16. b-moll 17. As-dur 18. f-moll 19. Es-dur 20. c-moll 21. B-dur 22. g-moll 23. F-dur 24. d-moll
Preludium As-dur (Presto con leggerezza), 1834
Preludium cis-moll op. 45, 1841

POLONEZY:
Polonezy op. 26, 1835:
1. cis-moll 2. es-moll
Polonezy op. 40, 1838 (nr 1), 1839 (nr 2):
1. A-dur 2. c-moll
Polonez fis-moll op. 44, 1841
Polonez As-dur op. 53, 1843
Polonez-Fantazja As-dur op. 61, 1846
Polonezy [op. 71], 1827, 1828, 1829:
1. d-moll 2. B-dur 3. f-moll
Polonez B-dur, 1817
Polonez g-moll, 1817
Polonez As-dur, 1821
Polonez gis-moll, 1822 lub 1824
Polonez b-moll, 1826
Polonez Ges-dur, 1829

ETIUDY:

Etiudy op. 10, 1829-1833:
1. C-dur 2. a-moll 3. E-dur 4. cis-moll 5. Ges-dur 6. es-moll 7. C-dur
8. F-dur 9. f-moll 10. As-dur 11. Es-dur 12. c-moll
Etiudy op. 25, 1835-1837:
1. As-dur 2. f-moll 3. F-dur 4. a-moll 5. e-moll 6. gis-moll 7. cis-moll
8. Des-dur 9. Ges-dur 10. h-moll 11. a-moll 12. c-moll
Etudes de la Méthode des méthodes, 1839-1840:
1. f-moll 2. As-dur 3. Des-dur

SCHERZA:
Scherzo h-moll op. 20, 1833
Scherzo b-moll op. 31, 1837
Scherzo cis-moll op. 39, 1839
Scherzo E-dur op. 54, 1843

NOKTURNY:

Nokturny op. 9, 1832:
1. b-moll 2. Es-dur 3. H-dur
Nokturny op. 15, 1833:
1. F-dur 2. Fis-dur 3. g-moll
Nokturny op. 27, 1835:
1. cis-moll 2. Des-dur
Nokturny op. 32, 1837:
1. H-dur 2. As-dur
Nokturny op. 37, 1838 (nr 1), 1839 (nr 2):
1. g-moll 2. G-dur
Nokturny op. 48, 1841:
1. c-moll 2. fis-moll
Nokturny op. 55, 1842-1844:
1. f-moll 2. Es-dur
Nokturny op. 62, 1846:
1. H-dur 2. E-dur
Nokturn e-moll [op. 72 nr 1], 1827
Nokturn cis-moll (Lento con gran espressione), 1830
Nokturn c-moll, 1847

BALLADY:

Ballada g-moll op. 23, 1833
Ballada F-dur op. 38, 1839
Ballada As-dur op. 47, 1841
Ballada f-moll op. 52, 1842-1843

IMPROMTUS:

Impromptu As-dur op. 29, 1837
Impromptu Fis-dur op. 36, 1839
Impromptu Ges-dur op. 51, 1842
Impromptu-Fantaisie cis-moll [op. 66], 1834

BARKAROLA:
Barkarola Fis-dur op. 60, 1846