X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
RCKL

Święto Trzech Króli

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2019 12:00
W pierwszych wiekach chrześcijaństwa, właśnie w dniu 6 stycznia świętowano Boże Narodzenie, jako jedno wielkie święto Objawienia.
Audio
  • Anna Malec, Trzej Królowie jado, z królewsko parado - z płyty Anna Malec i Kapela Braci Bździuchów z serii Muzyka Źródeł
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Tradycję tę zachowują dotychczas chrześcijanie obrządku wschodniego, wyznawcy prawosławia i grekokatolicy. Dopiero w drugiej połowie IV wieku, do liturgii Kościoła powszechnego, wprowadzone zostały dwie odrębne uroczystości: święto Bożego Narodzenia i święto Objawienia się Boga światu. Jest to pamiątka hołdu, jaki Trzej Mędrcy ze Wschodu, inaczej Trzej Królowie, z Indii, Persji i Arabii, których w Polsce nazywamy Kacprem, Melchiorem i Baltazarem, złożyli Dzieciątku Jezus.

W Kościele dzień Trzech Króli zamyka cykl świąteczny Bożego Narodzenia. W dawnym polskim, obyczaju domowym dzień ten zamykał również czas świąteczny i szczodry, był to bowiem ostatni z dwunastu szczodrych dni i wieczorów. Był to więc dzień odwiedzin, poczęstunków, wręczania sobie drobnych darów.

Do domów przychodzili kolędnicy, z turoniem, z kobyłką, z niedźwiedziem, a także chłopcy przebrani za Trzech Króli, w złotych, tekturowych koronach, a czasami w uroczystych szatach, z wypożyczonych z zakrystii kościelnej starych kap i ornatów. Wszyscy składali życzenia gospodarzom, prosili o datek, a mogli w tym dniu spodziewać się sutego poczęstunku i jałmużny. Gospodynie rozdawały im hojnie kawałki kołacza, szczodrakowe bułki i pierogi.

W święto Trzech Króli, jak i w wigilię Nowego Roku, na Kurpiach, Podlasiu, na Warmii i Mazurach pieczono ciasta w formie zwierzątek, pojedyncze zwane byśkami (mogły również przedstawiać dwa koniki, świnki, gąski, jelonki, pieski, niedźwiedzie, zające itp.) lub wypieki złożone z kilku albo nawet kilkunastu zwierzątek, umieszczonych na okręgu i wówczas nazywane nowym latkiem. Miały one przez cały, nadchodzący rok zapewniać myśliwym sukcesy podczas polowań, a gospodarzom pomyślność w ich pracy, a głównie w zabiegach hodowlanych.

We wszystkich domach, i na wsi i w mieście, rozdawano dzieciom czerwone jabłka i orzechy, które miały im zapewnić rumieńce i mocne, zdrowe zęby.

W miastach i na szlacheckich dworach, na zachodnią, cudzoziemską modę bawiono się w wybory króla migdałowego. Zabawa ta popularna np. we Francji i w Anglii, ok. XVIII wieku, przyjęła się także w Polsce, głównie w bogatych domach mieszczańskich. Polegała na poszukiwaniu migdała ukrytego w jednym z przygotowanych dla gości ciastek lub słodkich rożków. Ten, kto znalazł migdał w swoim rogaliku, obwoływany był królem migdałowym i tytuł ten nosił aż do końca karnawału. W ten sam sposób wybierano królową migdałową. Parę królewską otaczano szczególnymi względami i honorami podczas wszystkich karnawałowych zabaw, słuchano ich poleceń, bawiono się zgodnie z ich upodobaniami i dyspozycjami.

***

Tekst pochodzi z książki "Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne" dr Barbary Ogrodowskiej, wyd. Muza, Warszawa 2010.

Opracowała: Hanna Szczęśniak

Zobacz więcej na temat: kultura ludowa