Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Rzeszowskie, Pogórze

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2018 15:00
Nagrania na płycie pochodzą z lat 1962-1995. Zostały dokonane przeważnie w centralnej części regionu i objęły najstarsze kapele, przykłady gry solowej, typowego repertuaru tanecznego i wokalnego Rzeszowszczyzny, gdzie dominują śpiew weselny, pieśni żałobne, kolędy, kołysanki. 
Muzyka Źródeł: Rzeszowskie Pogórze
Muzyka Źródeł: Rzeszowskie PogórzeFoto: mat. pras. PR

Muzyka Źródeł vol. 10, Rzeszowskie, Pogórze, Polskie Radio 2013

1. Polka pstrykana
2. Woły od Piątkowej
3. Wygrywka dla panny młodej
4. Dobranoceńka - pieśń przedweselna
5. Oj zakukała, oj kukułeczka - pieśń weselna
6. Już się ciemni, juz się mroczy - pieśń weselna
7. Grajcie mi skrzypeczki - pieśń weselna
8. W Dunaju, we wodejce - pieśń weselna
9. Wolny weselny
10. Polka od ucha
11. Krakowiak weselny
12. Polka galopka
13. Polka
14. Oberek - Poleciały gołębisie
15. Poleczka
16. Oberek
17. Poleczka cygańska
18. Nadobna Marysiu - kolędowanie dla dziewczyny
19. Niech gospodarz - kolędowanie dla gospodarzy
20. Hej lelija - kolędowanie dla gospodarza
21. Panie gospodarzu - kolęda na Nowy Rok
22. A czy je, czy nie ma - szczebiótka
23. A któż mi tam - pieśń śpiewana w Popielec
24. Lament - pieśń pogrzebowa
25. Była ci Święta Dorotka - apokryf
26. Pasła Kasieńka krówki dwie - melodia pasterska
27. Kołysz-że się kołysz - kołysanka\
28. Kąpała się Kasia w morzu - ballada
29. A w nidziele, w nidziele - ballada
30. Równy - taniec
31. Krakowiak - Idziemy z muzyką
32. Sowa na gaju siada - melodia taneczna
33. W sanockim sadzie - wolny
34. Polka Na góreczkę
35. Sztajer
36. Polka stawana
37. Tramelka
38. Chodzony

W muzyce wokalnej Rzeszowszczyzny dominuje śpiew weselny, pieśni żałobne, kolędy, kołysanki. Ten repertuar wykonywany jest przez kapele w różnym składzie, typowym dla poszczególnych części regionu. Obok nagrań kapel dwuosobowych (skrzypce i bas), prezentowane są kapele, do których włączono klarnet i skrzypce sekundowe, a także zespoły, w które swoje charakterystyczne brzmienie zawdzięczają włączeniu do składów cymbałów. Ten instrument pojawia się w kapelach rzeszowskich w latach 30. XX wieku i tylko w tym regionie Polski nadal występuje. Na płycie zamieszczono przykłady gry solowej starszych cymbalistów, którzy grają na różnorodnie brzmiących instrumentach. Ta różnorodność bierze się z odmiennej techniki budowy cymbałów, rodzaju materiału i doboru strun. Instrumenty te były najczęściej wytwarzane przez samych muzyków.


Repertuar rzeszowskich instrumentalistów obfituje w wiele odmian polek, np.: polki wściekłe, drobne galopki, tramle, stawane, pstrykane, a także oberki, krakowiaki, ballady czy chodzone.

Wyboru materiałów i opracowania płyty dokonały Anna Borucka-Szotkowska i Anna Szewczuk-Czech

Zobacz więcej na temat: muzyka tradycyjna