Radiowe Centrum Kultury Ludowej

"Cassubia Incognita Novum", Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 14:19
Laureat wyróżnienia w konkursie na Fonogram Źródeł 2018 roku.
Cassubia Incognita Novum, Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie
"Cassubia Incognita Novum", Muzeum Zachodniokaszubskie w BytowieFoto: mat. pras.

Album zawiera 26 pieśni wybranych ze zbioru Łucjana Kamieńskiego "Pieśni ludu pomorskiego. [T.] 1, Pieśni z Kaszub południowych z 1936 roku", a wykonanych przez kilkunastu śpiewaków ludowych — uczestników festiwalu Cassubia Cantat. Łucjan Kamieński (1885–1964) to muzykolog, kompozytor, założyciel pierwszego w Polsce, działającego przy Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Poznańskiego archiwum fonograficznego (RAF), które zostało zniszczone podczas II wojny światowej. Część nagrań terenowych badacz zdążył transkrybować i zamieścić w tomie pieśni ludowych z południowych Kaszub. Nagrania znajdujące się na płycie Cassubia Incognita Novum poszerzają repertuar dawnych, mało znanych pieśni kaszubskich — są kontynuacją projektu zainicjowanego przez Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie w 2009 roku.

Płyta Cassubia Incognita Novum zawiera 26 pieśni, wybranych z 285 znajdujących się w publikacji prof. Łucjana Kamieńskiego Pieśni ludu pomorskiego. 1, Pieśni z Kaszub południowych, które zostały zarejestrowane zgodnie z zapisem nutowym sporządzonym przez autora. Zapis ten jest dokładną transkrypcją nagrań terenowych w oryginalnych tonacjach i z wszystkimi charakterystycznymi dla tego typu nagrań niedoskonałościami. Płyta ma na celu przywrócenie do istnienia nagrań zarejestrowanych przez Łucjana Kamieńskiego, których część zdążył spisać przed ich zniszczeniem w czasie II wojny światowej. Pieśni te mają być, w miarę możliwości, niezmienionym w formie materiałem dokumentalnym, zapisanym w latach 30. XX w., który stał się inspiracją dla uczestników Festiwalu Cassubia Cantat.

Projekt Cassubia Incognita Novum jest kontynuacją i rozwinięciem przedsięwzięcia pod nazwą Cassubia Incognita zrealizowanego przez Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie w 2009 roku. Miało ono na celu digitalizację i rozpowszechnienie przechowywanych w Zasobach Fonograficznych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie taśm i płyt decelitowych z nagrań terenowych prowadzonych na Kaszubach we wczesnych latach powojennych. Jednym z efektów było m.in. wydanie płyty Cassubia Incognita. W kolejnym etapie, począwszy od 2010 r., zorganizowano cykliczny coroczny Festiwal Cassubia Cantat. Festiwalowi przyświecała idea rewitalizacji i popularyzacji starych, zapomnianych kaszubskich pieśni ludowych opublikowanych na płycie Cassubia Incognita oraz skierowanie uwagi muzyków i muzykantów na źródła tradycji kaszubskiej w ich twórczości. Pieśni z płyty Cassubia Incognita Novum, nagrane na podstawie materiału zapisanego przez prof. Łucjana Kamieńskiego i wydanego w 1936 w publikacji Pieśni ludu pomorskiego. 1, Pieśni z Kaszub południowych, są m.in. poszerzeniem repertuaru udostępnionego uczestnikom kolejnych edycji Festiwalu Cassubia Cantat służącego do ich artystycznych i etnologicznych eksploracji.

Lista utworów

  1. Kołysanka
  2. Wsiadany Borski
  3. Dobrane małżeństwo
  4. Pani młoda płacze
  5. Gnat
  6. Propozycja (wersja Rybacka)
  7. Pod Cyrankiem
  8. Pedagogika małżeńska
  9. Zostań z Bogiem, łajdaku
  10. Sierota od kochaneczka
  11. Pieśń węglarzy gdyńskich
  12. Ostatnia koza
  13. Znaleźli dziecię u wody
  14. Na zmówiny
  15. Jaka niedziela, taki tydzień
  16. Ptaszkowie na lipie (wersja Brzezińska)
  17. Niewczesne zaloty
  18. Kochliwa
  19. O bestyjo!
  20. Nie widać, nie słychać mego Jasiuleczka
  21. Wędrówka (wersja Zaleska)
  22. Gołąb ich posłuchał (wersja Zaleska)
  23. Nieubłagana
  24. Gdzie wojenka, tam kochanka
  25. Sielanka małżeńska
  26. Krzywy Jan (wersja Męcikalska)

Wykonawcy

odtworzenie pieśni - Ewa Drążkowska, Tomasz Drążkowski

naśpiewał Marcin Lipski (lat 75) - 1
naśpiewał Leon Mollin (lat 35) - 2, 3
naśpiewała Wanda Mollinowa (lat 34) - 4
naśpiewał Paweł Kukliński (lat 19) - 5
naśpiewał Jakób Tryba (lat około 70) - 6, 7,
naśpiewała Cecylja Trybówna (lat 22) - 8, 9, 10
naśpiewał Wincenty Milanowski (lat około 45) - 11, 12
naśpiewała Helena Lorkowa z Milanowskich (lat 34) - 13
naśpiewała Monika Knitterowa z Czapiewskich (lat 51) - 14
naśpiewał Teodor Myszka (lat 45) - 15, 16, 17, 18
naśpiewała Marjanna Mniszewska z Mrózków (lat 57) - 19
naśpiewał Fryderyk Laska (lat 83) - 20, 21, 22
naśpiewał Józef Pestka (lat 65) - 23, 24
naśpiewał Józef Pokrzywiński (lat 65) - 25, 26

***                                                                              

Skład jury Fonogramu Źródeł  2018 roku:

Maria Baliszewska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej

Anna Borucka-Szotkowska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej

Magdalena Tejchma – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej

dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN

prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW

Werdyktem jury nagrodę specjalną w wysokości 2500 zł otrzymuje Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu za publikację „Sobiescy – zachowane w dźwiękach”. Jury przyznaje nagrodę za bezcenne wydawnictwo zawierające jedne z najstarszych nagrań dźwiękowych i audiowizualnych, uzupełnione syntetycznymi artykułami z historii badań Jadwigi i Mariana Sobieskich.

Pierwszą nagrodę otrzymuje Towarzystwo dla Natury i Człowieka za publikację „Łuhom, łuhom ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy”, za znakomitą panoramę dźwiękową regionu wzbogaconą wyczerpującymi biografiami wykonawców. Jury wyraża także uznanie dla pełnej pasji pracy Krzysztofa Gorczycy.

Dwie równorzędne drugie nagrody otrzymują:

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk za płytę „Barwy nadpopradzkiej nuty. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki górali nadpopradzkich ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN”. Płyta przedstawia unikatowy przegląd nagrań archiwalnych zrealizowanych podczas Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego w listopadzie 1952 roku, reprezentujących rzadko obecny w dyskografii polskiego folkloru region Czarnych Górali, oraz

Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona za płytę „Pięciu od Bogusza” zawierającą  nagrania uczniów legendarnego skrzypka Radomszczyzny Jana Bogusza: Piotra Gacy, Tadeusza Jedynaka, Józefa Zarasia, Józefa Papisa i Stanisława Ziei.

Dwie równorzędne trzecie nagrody otrzymują:

Szamotulski Ośrodek Kultury za płytę „Romuald Jędraszak – portret dudziarza wielkopolskiego” za wyczerpującą dokumentację działalności muzyka i nauczyciela, oraz

Gminne Centrum Kultury im. Jana z Domachowa Bzdęgi w Krobi za płytę „La la gąski na gałązki – muzyczne tradycje dziecięce Biskupizny”. Jury przyznaje nagrodę za ciekawe przybliżenie folkloru dziecięcego regionu Biskupizny.

Ze względu na wysoki poziom i dużą liczbę zgłoszeń do tegorocznego konkursu na Fonogram Źródeł, jury postanowiło przyznać cztery równorzędne wyróżnienia:

Muzeum Zachodniokaszubskiemu w Bytowie za album „Cassubia Incognita Novum” .

Stowarzyszeniu Kulturalno-Oświatowemu „Na Groniach” za płytę „Gajdy z bliska – technika i repertuar”

Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za publikacje: „Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej 4. Jurek Wrona z kapelą” oraz „Katalog V Festiwalu Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki”.

Stowarzyszeniu Dziedzictwo Podlasia za płytę „Ludowe pieśni religijne z Podlasia cz.II”.

Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja