Radiowe Centrum Kultury Ludowej

"Romuald Jędraszak – portret dudziarza wielkopolskiego", Szamotulski Ośrodek Kultury

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 14:20
Laureat trzeciej nagrody w konkursie na Fonogram Źródeł 2018 roku, ex aequo z płytą 'La la gąski na gałązki – muzyczne tradycje dziecięce Biskupizny", wydaną przez Gminne Centrum Kultury im. Jana z Domachowa Bzdęgi w Krobi.
Romuald Jędraszak  portret dudziarza wielkopolskiego, Szamotulski Ośrodek Kultury
"Romuald Jędraszak – portret dudziarza wielkopolskiego", Szamotulski Ośrodek KulturyFoto: mat. pras.

Nagroda przyznana za wyczerpującą dokumentację działalności muzyka i nauczyciela. Album jest muzycznym portretem jednego z najwybitniejszych dudziarzy wielkopolskich, wychowawcy wielu młodych dudziarzy — Romualda Jędraszaka. Utwory zamieszczone na płycie pochodzą z subregionów: kościańskiego, bukowieckiego, leszczyńskiego i rawickiego. Są to melodie taneczne — wiwaty, polki, chodzone, marsze, oberki i walcerki — przejęte od dudziarzy, z którymi Romuald Jędraszak grywał przez wiele lat w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Grywał nie tylko na dudach wielkopolskich, ale także na sierszeńkach i mazankach. W kapeli towarzyszą mu na skrzypcach podwiązanych jego uczniowie, m.in. Marcin Jędraszak, Tomasz Kiciński oraz Paweł Zawadzki. Płyta została wydana w oparciu o dofinansowanie z Programu Narodowego Centrum Kultury, Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska.

Szamotulski Ośrodek Kultury wydał płytę z muzyką dudziarską. Stanowi ona element miejscowego folkloru, który za sprawą Kapeli Dudziarskiej prowadzonej przez mistrza dud Romualda Jędraszaka, nie odszedł w zapomnienie.

"Romuald Jędraszak. Portret dudziarza wielkopolskiego" - taki tytuł nosi najnowsza publikacja, którą współtworzył Karol Majerowski.
- Od dawna moim marzeniem było stworzenie Romualdowi Jędraszakowi monografii, ponieważ jestem jego uczniem i od dwóch lat gram na dudach wielkopolskich. W monografii zamieściłem około czterdziestu ze stu utworów pana Romualda, zarejestrowanych w czasie dwutygodniowej sesji nagraniowej. Należą do nich wiwaty, walcerki, oberki, chodzone, również marsze.

- Jestem spadkobiercą muzyki dudziarskiej. W domu pana Stanisława Grocholskiego, który był budowniczym instrumentów, leżały w kącie za szafą dudy. Zainteresowałem się nimi. Grocholski zaczął mnie uczyć grać na samej przebierce. Stroiki dud są bardzo wrażliwe na wilgoć i suszyliśmy je w warsztacie na piecu. Potem, gdy sie poduczyłem, zabrał mnie na turniej, jako najmłodszego uczestnika. Miałem wtedy 11 lat. To nie było modne wśród młodzieży. Pojechałem do Kazimierza na festiwal i tam dostałem nagrodę - materac dmuchany - znowu byłem najmłodszym uczestnikiem konkursu - opowiadał muzyk Romuald Jędraszak.

Projekt na nagranie studyjne melodii wielkopolskich i ich wydanie wraz z promującą potańcówką do tradycyjnej muzyki dudziarskiej jest wynikiem realizacji zadań założonych we wniosku dotacyjnym z programu „Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska” Narodowego Centrum Kultury.
Płyta wzbogacona została o książeczkę z fotografiami oraz biografią mistrza.

Lista utworów

  1. Wiwat przyjacielski
  2. Wiwat "Jedzie chłopek z pola"
  3. Oberek "Motała"
  4. Walcerek "Oj rypnij, sobie rypnij"
  5. Oberek "Dynia"
  6. Polka od Gostynia
  7. Walcerek "Mój ojciec wielki"
  8. Polka "Czyś Ty, ośle, uoszaloł"
  9. Miała matka wisieloka
  10. Oberek Romka
  11. Walcerek "Żeby ta Kacha roz przy niedzieli te czorne giry umyła"
  12. Oberek Bronka
  13. Walcerek "Moja izba z dębowego drzewa"
  14. "Skrzypki ładnie grajum, dudki ładnie brzenczum"
  15. Walcerek "Jo mom i ty mosz"
  16. Walcerek "Ojcze, ojcze, dajcie kunia"
  17. Polka "uOj chłopoku"
  18. Polka od Poznania
  19. Walcerek "Hycła Kacha bez koryto"
  20. Wiwat "A jak dziadek sobie popił"
  21. Chodzony "Rada, nie rada"
  22. Polka węgierka ("Pisany")
  23. Walcerek "Od siódmego"
  24. Chodzony "Jakem jechoł od mojej kochanki"
  25. Wiwat "Talary"
  26. Polka Stasia
  27. Oberek "Siekany"
  28. Polka "Bałagan" (od Szczuczyna)
  29. "Lelija"
  30. Walcerek "Pod leszczyną" (od Czempinia)
  31. Polka "Koszalinka"
  32. Wiwat "Mijany"
  33. Wiwat "Kokot"
  34. Chodzony "Jeszcze nie do dom"
  35. Wiwat "Poszła panna do ogrodu"
  36. Polka od Śmigla
  37. Wiwat kościański
  38. Walcerek "Pszeniczka"
  39. Oberek "Lotany"
  40. Marsz "Wyprowadzany"

Wykonawcy

Romuald Jędraszak - dudy (1-13, 18-31, 40), sierszeńki (14), mazanki (15, 16)
Marcin Jędraszak - skrzypce podwiązane (1-7, 40)
Tomasz Kiciński - skrzypce podwiązane (8-13)
Paweł Zawadzki - skrzypce podwiązane (17-20, 32-35)
Karolina Kulka - skrzypce podwiązane (21-24)
Aleksandra Sałapatek - skrzypce podwiązane (25-28)
Justyna Płociniczek - skrzypce podwiązane (29-31)
Piotr Górecki - dudy (32-35)
Łukasz Kontek - dudy (36-38)
Maria Przybylska - skrzypce podwiązane (36-38)

***                                                                              

Skład jury Fonogramu Źródeł  2018 roku:

Maria Baliszewska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej

Anna Borucka-Szotkowska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej

Magdalena Tejchma – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej

dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN

prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW

Werdyktem jury nagrodę specjalną w wysokości 2500 zł otrzymuje Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu za publikację „Sobiescy – zachowane w dźwiękach”. Jury przyznaje nagrodę za bezcenne wydawnictwo zawierające jedne z najstarszych nagrań dźwiękowych i audiowizualnych, uzupełnione syntetycznymi artykułami z historii badań Jadwigi i Mariana Sobieskich.

Pierwszą nagrodę otrzymuje Towarzystwo dla Natury i Człowieka za publikację „Łuhom, łuhom ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy”, za znakomitą panoramę dźwiękową regionu wzbogaconą wyczerpującymi biografiami wykonawców. Jury wyraża także uznanie dla pełnej pasji pracy Krzysztofa Gorczycy.

Dwie równorzędne drugie nagrody otrzymują:

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk za płytę „Barwy nadpopradzkiej nuty. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki górali nadpopradzkich ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN”. Płyta przedstawia unikatowy przegląd nagrań archiwalnych zrealizowanych podczas Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego w listopadzie 1952 roku, reprezentujących rzadko obecny w dyskografii polskiego folkloru region Czarnych Górali, oraz

Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona za płytę „Pięciu od Bogusza” zawierającą  nagrania uczniów legendarnego skrzypka Radomszczyzny Jana Bogusza: Piotra Gacy, Tadeusza Jedynaka, Józefa Zarasia, Józefa Papisa i Stanisława Ziei.

Dwie równorzędne trzecie nagrody otrzymują:

Szamotulski Ośrodek Kultury za płytę „Romuald Jędraszak – portret dudziarza wielkopolskiego” za wyczerpującą dokumentację działalności muzyka i nauczyciela, oraz

Gminne Centrum Kultury im. Jana z Domachowa Bzdęgi w Krobi za płytę „La la gąski na gałązki – muzyczne tradycje dziecięce Biskupizny”. Jury przyznaje nagrodę za ciekawe przybliżenie folkloru dziecięcego regionu Biskupizny.

Ze względu na wysoki poziom i dużą liczbę zgłoszeń do tegorocznego konkursu na Fonogram Źródeł, jury postanowiło przyznać cztery równorzędne wyróżnienia:

Muzeum Zachodniokaszubskiemu w Bytowie za album „Cassubia Incognita Novum” .

Stowarzyszeniu Kulturalno-Oświatowemu „Na Groniach” za płytę „Gajdy z bliska – technika i repertuar”

Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za publikacje: „Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej 4. Jurek Wrona z kapelą” oraz „Katalog V Festiwalu Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki”.

Stowarzyszeniu Dziedzictwo Podlasia za płytę „Ludowe pieśni religijne z Podlasia cz.II”.

Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja