X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

Rajd Paryż-Dakar - to nie jest wyścig dla starych ludzi

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2019 06:00
40 lat temu, 26 grudnia 1979, zawodnicy po raz pierwszy stanęli na linii startu najtrudniejszego i najbardziej prestiżowego rajdu świata. W trasę liczącą 10 tys. km i prowadzącą przez tereny Algierii, Nigru, Mali, Saute-Volta i Senegalu wyruszyło 170 zawodników. Na mecie zameldowało się jedynie 74 z nich.
Audio
  • Audycja "Przy muzyce o sporcie". O historii Dakaru i decyzji o odwołaniu rajdu z Jackiem Czachorem, polskim motocyklistą, rozmawia Henryk Urbaś (13.01.08).
Francuz Stephan Peterhansel, przewodzący motocyklistom w Rajdzie Paryż-Dakar (16.01.98) Fot. PAPCAF-EPA
Francuz Stephan Peterhansel, przewodzący motocyklistom w Rajdzie Paryż-Dakar (16.01.98) Fot. PAP/CAF-EPA Foto: PAP/CAF-EPA

Przekraczanie granic

Na pomysł stworzenia rajdu wpadł w 1977 roku Thierry Sabine. Motocyklista, awanturnik, człowiek goniący za przygodą. Jednym słowem był stworzony do tej roli. Francuz podczas wyścigu Abidżan- Nice zgubił się na bezdrożach Pustyni Libijskiej. Samotna walka z bezwzględną przyrodą i własnymi słabościami zainspirowała Sabine’a do stworzenia rajdu, który zaczynał by się w Europie i prowadził przez najdziksze, niezbadane dotąd tereny pustynne Afryki z metą w Dakarze, stolicy Senegalu.
Idea stworzenia ekstremalnie trudnej trasy wkrótce się ziściła. Już dwa lata później ruszyła pierwsza edycja najtrudniejszego i najbardziej prestiżowego rajdu świata.

- Paryż-Dakar otacza podobna legenda jak Tour de France. Tour de France wywołuje liczne polemiki ze względu na afery związane z braniem przez kolarzy środków dopingujących. Nie wolnym od polemik jest także Paryż-Dakar ze względu na bezpieczeństwo, które nie tylko jest związane z zagrożeniem ze strony terrorystów, lecz także z trudną trasa, która stwarza zagrożenie życia uczestników rajdu, jak i widzów na trasie – mówił Marek Brzeziński, korespondent polskiego radia w Paryżu.

"Pióropiusze"

Nz: "Pióropiusze" z piasku i kurzu zostawiane przez uczestników rajdu na Saharze 06.01.99. Fot. PAP/EPA/Gabriel Bouys

Pierwsza edycja

Pierwszy rajd wystartował z placu Trocadero w Paryżu. Trasa liczyła 10 tys. km i biegła przez tereny Algierii, Nigru, Mali, Saute- Volta i Senegalu. Na starcie stanęło 170 zawodników, w tym 7 kobiet. Do mety dotarło jedynie 74 uczestników, co stało się wizytówką Dakaru. Ze względu na rangę i trudy rajdu samo jego ukończenie jest wielkim osiągnięciem.

W pierwszej edycji najszybsi okazali się trzej motocykliści: Cyril Neveu, Gelles Comte i Phillipe Vassard.

W pogoni za sławą

Rajd od początku przyciągał największe marki. Volkswagen, Yamacha czy BMW to tylko niektóre z załóg wielkich koncernów, które brały udział w w Dakarze od samego początku.
Odrębną klasyfikację dla samochodów wprowadzono w drugiej edycji, następnie dodając jeszcze ciężarówki. W 2009 roku zadebiutowała nowa klasa – quady.

Trasa rajdu co roku była inna, ale dramaturgia zawsze pozostawała. Odsetek uczestników osiągających metę nigdy nie przekroczył połowy. Zdarzały się również wypadki śmiertelne.
Historię Dakaru tworzą wielkie nazwiska kierowców Formuły 1, mistrzów rajdów samochodowych i motorowych. Jacky Ickx, Juha Kankkunen, Carlos Sainz, Colin McRae to tylko kilka znanych nazwisk. Legendami rajdu są czterokrotny zwycięzca w kategorii samochodów Ari Vatanen i Stephen Peterhansel – sześciokrotny triumfator wśród motocyklistów.

Francuz

Nz: Francuz Luc Alphand na zablokowanej przez wielbłądy trasie rajdu Dakar w Mauretanii 07.01.02. Fot. PAP/EPA- Patrick Hertzog/GJ.

Dakar bez Dakaru

Od 1979 roku Dakar uległ wielu zmianom. Trasa wiodła w sumie przez 28 krajów przyciągając w tym czasie 13,5 tysiąca załóg. Wyścig zyskał dużą popularność w mediach. Zmagania kierowców obecnie są transmitowane na żywo i śledzone przez miliony fanów na całym świecie.
Ze względu na sprzeciw władz miasta, ostatni rajd serii Paryż-Dakar wyruszył ze stolicy Francji w 2001 roku. Następne edycje startowały z innych miast zachodniej Europy.

W 2008 roku rajd odwołano z powodu zagrożenia terrorystycznego, a rok później przeniesiono do Ameryki Południowej, gdzie odbywa się do dziś.
- Terroryzm ponownie pokonał sport. Ja przypomnę wydarzenia z 5 września 1972. Monachium, wioska olimpijska i atak na ekipę izraelską. Potem dramatyczne wydarzenia na monachijskim lotnisku. Od tego się zaczęło zacieśnianie rygorów bezpieczeństwa na różnych imprezach sportowych. I o to bezpieczeństwo bardzo dbano również na kolejnych rajdach Dakar – komentował decyzję o odwołaniu rajdu w audycji "Przy muzyce o sporcie" Henryk Urbaś.

Obecnie z dawnego rajdu Paryż-Dakar pozostała nazwa, poziom trudności i prestiż.
mjm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nie żyje uczestnik Rajdu Dakar

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2013 16:40
Do tragicznego wypadku doszło na drodze dojazdowej do punktu, z którego miał się rozpocząć odcinek specjalny siódmego etapu rajdu. Śmierć na miejscu poniósł francuski motocyklista Thomas Bourgin.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rajd Dakar: Polak zyskał szacunek i sympatię

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2013 16:06
Motocyklista Marek Dąbrowski, który oddał Cyrilowi Despres swój silnik, by Francuz mógł pozostać w stawce zawodników walczących o zwycięstwo w 35. Rajdzie Dakar, zyskał za ten gest jeszcze większy szacunek i sympatię uczestników imprezy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rajd Dakar 2014: Polacy w jednej drużynie - rywale podziwiają pomysł biało-czerwonych

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2014 18:27
Na starcie tegorocznej edycji Rajdu Dakar stanie aż osiemnastu Polaków. Polska ekipa, która 5 stycznia rozpocznie zmagania w Dakarze, to przedstawiciele konkurencyjnych zespołów, ale zintegrowanych pod jedną, biało-czerwoną flagą.
rozwiń zwiń