X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Edwin Hubble - wypatrzył uciekające galaktyki

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2018 05:50
Amerykańskiego astronoma uhonorowano nadaniem jego imienia pierwszemu teleskopowi wyniesionemu na orbitę okołoziemską. To dzięki niemu wiemy, że nasza galaktyka nie jest sama w kosmosie.
  • "Oswoić wszechświat" - audycja Hanny Marii Gizy z cyklu "Klub ludzi ciekawych wszystkiego" z udziałem prof. Grzegorza Pietrzyńskiego i Michała Różyczki (23.03.2013)
Teleskop Hubblea, NASA, źr. Wikimedia Commonsdp
Teleskop Hubble'a, NASA, źr. Wikimedia Commons/dp

30 grudnia 1924 Edwin Hubble ogłosił, że istnieją galaktyki inne, niż Droga Mleczna.

Hubble swojego odkrycia dokonał poprzez obserwację cefeid w tzw. "mgławicach" - wówczas sądzono, że znajdują się one wewnątrz naszej galaktyki. Cefeidy to gwiazdy, które pulsują: okresowo zmieniają swoją temperaturę i jasność. Dzięki okresom zmian jasności Hubble był w stanie obliczyć odległość dzielącą nas od nich i doszedł do wniosku, że znajdują się one poza Drogą Mleczną. "Mgławice" okazały się innymi galaktykami.

Rozszerzający się wszechświat

Obłoki
Obłoki Magellana : Mały (po lewej) i Wielki (po prawej), autor: ESO, źr. Wikimedia Commons/CC

- Odległość do obłoku Magellana udało się ustalić zespołowi Hubble’a  z dokładnością  do 10 procent - mówił prof. Grzegorz Pietrzyński w audycji Hanny Marii Gizy z cyklu "Klub ludzi ciekawych wszystkiego".

Odkrycie nie było jedynym na koncie Amerykanina. W 1929 roku ogłosił, na podstawie badań, tzw. Prawo Hubble’a. Mówi ono, że prędkość wzajemnego oddalania się galaktyk we Wszechświecie jest proporcjonalna do ich odległości względem siebie. To oznacza, że wszechświat rozszerza się coraz szybciej.

- Tempo ekspansji Wszechświata określa się jako stałą Hubble’a - mówił drugi gość programu, prof. Michał Różyczka. - Stała Hubble’a wchodzi w skład wielu równań, które opisują Wszechświat. Jeśli chcemy poznać jego przeszłość i przyszłość, musimy znać stałą Hubble’a z jak największą dokładnością.

To również ta wartość pozwoliła naukowcom określić wiek Wszechświata: - Jeden przez wiek wszechświata to stała Hubble’a - mówił prof. Michał Różyczka.

Dwie drogi astronoma

Edwin Hubble urodził się w niewielkim Marschfield w stanie Massachusetts, 20 czerwca 1889. Początkowo zastanawiał się, z którą z pasji wiązać przyszłość. Były dwie: astronomia i prawo. Pierwszą dziedzinę studiował Hubble w Chicago, drugą - w Oxfordzie. Przed wybuchem I wojny światowej wiele wskazywało, że swoją przyszłość zwiąże z prawem: prowadził własną kancelarię.

W 1914 roku zostawił karierę adwokacką i został asystentem w uczelnianym obserwatorium w Chicago. Karierę naukową przerwało przystąpienie USA do wojny - w latach 19178-18 Hubble uczestniczył w walkach we Francji.

Hubble orbituje

Po wojnie został zatrudniony w Mount Willson Observatory, gdzie miał okazję prowadzić badania przy pomocy największego teleskopu ówczesnego świata. Tam pracował aż do śmierci. Astronom zmarł 28 września 1953. Dziś dzieło Hubble’a kontynuują naukowcy, którzy korzystają z teleskopu nazwanego imieniem astronoma. Został on wyniesiony na orbitę w roku 1990. Krążący nad nami obiekt dostarcza informacji o czasach sięgających początków Wszechświata.

Polscy naukowcy też mieli wkład w określenie wartości stałej Hubble'a - posłuchaj audycji.

bm

Zobacz więcej na temat: astronomia HISTORIA USA

Galileusz - astronom niesłusznie potępiony

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2015 06:00
- Polemice z Galileuszem nadano w sposób niespodziewany charakter religijny. Astronom zdaniem uczonych kościelnych wkroczył na zastrzeżone tereny refleksji teologicznej - mówił ks. prof. Jan Sochoń.

Szpiegowska misja pilota Powersa

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2019 05:40
- Związek Radziecki nie dopuści do naruszania swej suwerenności i każdego agresora spotka należyta odprawa podobna do tej, jaka spotkała samolot amerykański - mówił w 1960 roku premier ZSRR Andriej Gromyko po zestrzeleniu maszyny Francisa Powersa.