Historia

James Parkinson - opisał plagę starości

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2019 05:32
Badania nad chorobą Parkinsona brytyjski uczony opublikował blisko dwieście lat temu. Do dziś przypadłość jest zmorą seniorów.
  • "Parkinson za zamkniętymi drzwiami" - audycja Krzysztofa Michalskiego z cyklu "Naukowy zawrót głowy - Wieczór odkrywców" z udziałem neurolog, doktor Agaty Gajos i Aleksandra Wiechowskiego, członka Zarządu Mazowieckiego Stowarzyszenia Osób z Chorobą Parkinsona (26.11.2013)
James Parkinson, źr. searching4james.wordpress.com (dp)

195 lat temu, 21 grudnia 1824, zmarł James Parkinson, lekarz, paleontolog i działacz polityczny, który jako pierwszy opisał objawy drżączki poraźnej, nazwanej później chorobą Parkinsona.

Opisu choroby dokonał w eseju naukowym z 1817 roku, w którym przedstawił symptomy występujące u sześciu osób.

Jean-Martin

Na zdjęciu: Jean-Martin Charcot, źr Wikimedia Commons/dp

- Aby można było rozpoznać chorobę potrzebne jest wystąpienie objawów ruchowych. Objawem, który jest niezbędny do rozpoznania tej choroby jest spowolnienie ruchowe. W świadomości społecznej bardziej znane jest drżenie, bo to jest bardzo często występujący objaw: u około 70% pacjentów jest to pierwszy objaw, najbardziej widoczny - mówiła doktor Agata Gajos , neurolog, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Choroby Parkinsona i Innych Zaburzeń Ruchowych w audycji Krzysztofa Michalskiego z cyklu "Naukowy zawrót głowy - Wieczór odkrywców".

Parkinson nazwał przypadłość drżączką poraźną. Sześćdziesiąt lat po ukazaniu się jego pracy inny naukowiec - Jean-Martin Charcot - nazwał ją "chorobą Parkinsona".

Do dziś nie znamy przyczyn

Parkinson błędnie założył, że drgawki występujące u pacjentów są wynikiem zwyrodnienia odcinka szyjnego kręgosłupa. Wiele lat później okazało się, że choroba ma znacznie głębsze podłoże.

-Choroba ta polega na stopniowym, postępującym uszkodzeniu komórek dopaminergicznych, czyli takich, które wytwarzają dopaminę - stwierdziła doktor Agata Gajos w audycji "Parkinson za zamkniętymi drzwiami". - Jednej przyczyny odpowiedzialnej za tę chorobę nie znamy. Proces neurozwyrodnieniowy rozpoczyna się prawdopodobnie kilka, kilkanaście lat przed ujawnieniem się ruchowych objawów choroby.

Paleontolog-rewolucjonista?

Ilustracja

Na zdjęciu: Ilustracja ze "Szczątków organicznych dawnego świata" autorstwa Jamesa Parkinsona przedstawiająca Megatherium, źr. Wikimedia Commons/dp

James Parkinson urodził się 11 kwietnia 1755. Mimo, iż znany go głównie dzięki opisanej przez niego chorobie, udzielał się również na innych polach: polityki i paleontologii. W młodości związał się ze środowiskami domagającymi się zmian społecznych na wyspach brytyjskich. Był członkiem stowarzyszenia, które planowało zamach na króla Jerzego III, choć wiedza lekarza na temat planowanego królobójstwa i udział w spisku Parkinsona nie są potwierdzone. Parkinsonowi nigdy nie postawiono zarzutów w tej sprawie.

Wielką pasją Jamesa Parkinsona była paleontologia. Zwolennikiem katastrofizmu - poglądu, wedle którego dzieje Ziemi są podzielone na ery kończące się globalnymi kataklizmami prowadzącymi do masowego wymierania gatunków - stał się pod wpływem zbieranych przez siebie skamieniałości. Był autorem jednej z pierwszych prac dotyczących skamieniałości pt. "Szczątki organiczne dawnego świata", wydanej w 1804 roku .

O objawach, leczeniu i radzeniu sobie z chorobą Parkinsona posłuchaj w audycji z cyklu "Naukowy zawrót głowy - Wieczór odkrywców".

bm

Zobacz więcej na temat: HISTORIA medycyna

Alzheimer – od ponad 100 lat zagadka dla neurochirurgów

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2022 05:35
107 lat temu, 19 grudnia 1915 roku, zmarł Alois Alzheimer, lekarz psychiatra, neuropatolog. Jako pierwszy sporządził raport pośmiertny z badania mózgu pacjentki, która cierpiała na zaburzenia pamięci, mowy i innych funkcji życiowych, stwierdzając u niej "rozległą przedstarczą atrofię mózgu", którą nazywa się oficjalnie do dziś chorobą Alzheimera.

Florence Nightingale – pionierka nowoczesnego pielęgniarstwa

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2014 06:00
Jej pierwszymi pacjentami były lalki i zwierzęta. Kiedy była już dorosła postanowiła pozostać wierna swemu powołaniu i została pielęgniarką, dając kolejnym pokoleniom wzór do naśladowania.

Wynalezienie penicyliny odmieniło medycynę

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2022 05:45
"To natura wyprodukowała penicylinę, ja ją tylko odkryłem" - mawiał Alexander Fleming. Podczas pracy w laboratorium zauważył, że przypadkowe zanieczyszczenie podłoża pleśnią powstrzymuje wzrost rozwoju bakterii.

Wiesław Jędrzejczak. Pierwszy w Polsce przeszczepił szpik

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2023 05:40
- Myśmy opublikowali w 1987 roku protokół przeszczepiania szpiku. Właściwie, jeśliby go dzisiaj przeczytać, to tam wiele zmieniać nie trzeba - mówił po latach prof. Wiesław Jędrzejczak, który przeprowadził pierwszą w Polsce operację przeszczepienia szpiku.