X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

Tak rodziła się radiowa "Trójka"

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2019 07:00
- Ponieważ nasze audycje były pełne kontrowersyjnej wówczas muzyki beatowej, ze strachem udaliśmy się do dyrektora, który powierzył nam przygotowanie programu przedstawiającej tę nową wówczas muzykę - mówił Witold Pograniczny o jednej z pierwszych audycji w Programie 3 - "Piosenki, jakich nie było".
Audio
  • Audycja z cyklu "Trójka z dżemem - palce lizać!" Marcina Gutowskiego poświęcona powołaniu nowego programu (09.01.2012)
  • Audycja z cyklu "Trójka z dżemem - palce lizać!" Marcina Gutowskiego poświęcona pierwszym miesiącom funkcjonowania Programu 3(10.01.2012)
  • Audycja z cyklu "Trójka z dżemem - palce lizać!" Marcina Gutowskiego poświęcona pierwszym pozaantenowym inicjatywom Programu 3 (11.01.2012)
  • Posłuchaj o pierwszym sygnale Programu 3 posłuchaj w audycji Marcina Gutowskiego "Trójka z dżemem - palce lizać!".
  • O tym, jak funkcjonowała redakcja Programu 3 u progu swojej działalności opowiada Witold Pograniczny
Mikrofon radiowej Trójki
Mikrofon radiowej "Trójki"

1 kwietnia 1962 roku nadawanie rozpoczął Program 3 Polskiego Radia.

Decyzja o powołaniu nowego programu została podjęta przez Biuro Polityczne PZPR cztery lata wcześniej. Początkowo Program 3 nadawał powtórki audycji z pozostałych dwóch programów. Nowa antena miała charakter rozrywkowy, była adresowana głównie do młodego słuchacza.

- To był taki okres, w którym szukaliśmy nowych form dotarcia do społeczeństwa - mówił ówczesny prezes Radiokomitetu Włodzimierz Sokorski w audycji Marcina Gutowskiego "Trójka z dżemem - palce lizać!".

Trudne początki

Organizacją anteny zajął się Stanisław Stampf, ówczesny dyrektor programowy Polskiego Radia. - Nie było pieniędzy, nie było lokalu, nie było ludzi. Więc on (Stampf-przyp. red.) zaczął wyciągać dziennikarzy z innych redakcji - wspominała Wanda Wolańska, jedna z pierwszych pracownic programu. Tak udało się zebrać pierwszy, trzydziestoosobowy zespół "Trójki". Pierwszym dyrektorem został Edward Fiszer, twórca szlagieru "Przyjedź mamo na przysięgę".

Nowa jakość w Polskim Radiu

Za sprawą młodych prezenterów na falach Programu 3 pojawiły się gatunki muzyczne, których nie grano na pozostałych antenach Polskiego Radia: big beat czy rock’n’roll. By zdobyć płyty z niedostępną wówczas w kraju muzyką, dziennikarze musieli wykazaywać się nie lada kreatywnością. Krążki dostarczali zaprzyjaźnieni sportowcy, stewardessy, koledzy po fachu z zagranicznych rozgłośni.

- W katalogu radiowym właściwie nic nie było: piosenki krajów demokracji ludowej, piosenki marszowe, pieśni o odbudowie socjalizmu, dużo piosenek radzieckich, dużo muzyki ludowej. Utwory nowe zdobywaliśmy prywatnymi kanałami - wspominał Marek Gaszyński.

Nadawane utwory słuchacze "Trójki" nagrywali na własne taśmy dzięki audycji "Mój magnetofon".

- Zgrywałem 20 minut najnowszych przebojów i zapowiadałem: "W dzisiejszej audycji usłyszycie państwo (tu następowało wymienianie artystów), uwaga, proszę przygotować magnetofony! Start". I ludzie sobie to nagrywali – opowiadał Witold Pograniczny, który na zmianę z Mateuszem Święcickim, ówczesnym szefem redakcji muzycznej, prowadził audycję.

Poszukiwania diamentów polskiej piosenki

Już roku po powstaniu Programu 3 pod auspicjami nowego programu wystartował Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu. Inicjatywą radiowej "Trójki" były również Giełdy Piosenki, dzięki którym odkryte zostały talenty m.in. Wojciecha Młynarskiego, Piotra Szczepanika czy Anny German.


Zobacz więcej na temat: HISTORIA Polskie Radio
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"ITR" - tego słuchała cała Polska

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2014 07:00
Co tydzień przed radioodbiornikami w całym kraju zasiadali wierni słuchacze. Nastawiano częstotliwość Programu Trzeciego Polskiego Radia i oddawano się rozrywce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Radio Kraków - pierwsza rozgłośnia regionalna Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2017 06:00
- Halo, halo, tu Radio Kraków – tymi słowami Lena Meyerholdowa zainaugurowała 15 lutego 1927 nadawanie Radia Kraków. Była to pierwsza spośród rozgłośni regionalnych Polskiego Radia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szczepcio i Tońcio - lekkoduchy z lwowskiej ulicy

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2015 17:06
W tym roku Polskie Radio obchodzi urodziny, a jubileusz świętujemy na różne sposoby. Jednym z nich jest nowy cykl, w którym co miesiąc będziemy opowiadać o najlepszych z najlepszych. O kilkunastu największych gwiazdach i osobowościach w historii polskiej radiofonii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jerzy Dobrowolski - mistrz satyry

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2017 06:02
- Jego humoru nie da się z niczym porównać. To była piekielna, błyskawiczna riposta, podkreślenie jednym słowem, coś, co obezwładniało - mówił o współtwórcy Radiokroniki "Decybel" znawca historii polskiego kabaretu Roman Dziewoński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tadeusz Prejzner - jazzman i kompozytor

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2015 06:00
Był taki czas, gdy kompozycje tego wybitnego muzyka miały status przebojów. Dziś ich autor jest niemal zapomniany. - Był człowiekiem bardzo ciepłym, kochającym ludzi. Nie potrafił rozpychać się łokciami, nigdy nie zabiegał o popularność i pewnie dlatego dziś go tak mało w mediach - mówiła w Jedynce wokalistka Anna Osmakowicz.
rozwiń zwiń