X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

Jerzy Drzewiecki - konstruktor, który uskrzydlił Polskę

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2018 06:01
- Samoloty te bez wątpienia się wyróżniały. Samolot RWD-9 najprawdopodobniej i w dzisiejszych czasach konkurować mógłby z samolotami sportowymi, zawodniczymi - mówił o konstrukcji Jerzego Drzewieckiego historyk lotnictwa Edward Kocent-Zieliński.
Audio
  • Audycja Doroty Truszczak o Jerzym Drzewieckim, konstruktorze samolotów RWD (07.08.1999)
Inżynierowie Jerzy Drzewiecki i Jerzy Wędrychowski przy samolocie RWD-7, źr. Wikimedia Commonsdp
Inżynierowie Jerzy Drzewiecki i Jerzy Wędrychowski przy samolocie RWD-7, źr. Wikimedia Commons/dp

15 maja 1990 zmarł Jerzy Drzewiecki, pilot, konstruktor pierwszego seryjnego polskiego samolotu po I wojnie światowej JD-2 i współtwórca konstrukcji samolotów z serii RWD.

"Bysio" z Politechniki

Będąc studentem Politechniki Warszawskiej został członkiem Akademickiego Aeroklubu Warszawskiego. Tam przeszedł przeszkolenie lotnicze i został pasowany na lotnika przez ówczesnego kierownika aeroklubu prof. Jana Pruszkowskiego, rektora Akademii Sztuk Pięknych - mówił Edward Kocent-Zieliński w audycji Doroty Truszczak.


Polski samolot turystyczny RWD-9 Jerzego Bajana podczas próby składania skrzydeł podczas Międzynarodowych Zawodów Samolotów Turystycznych Challenge 1934, źr. Wikimedia Commons/dp Polski samolot turystyczny RWD-9 Jerzego Bajana podczas próby składania skrzydeł podczas Międzynarodowych Zawodów Samolotów Turystycznych Challenge 1934, źr. Wikimedia Commons/dp

Zgodnie z ówczesnym zwyczajem otrzymał herb lotniczy "Bysio", który przedstawiał głowę byka zionącego ogniem. Swoją pierwszą maszynę - szybowiec - skonstruował w 1924 roku. Rok później zaprojektował swoją pierwszą maszynę silnikową.

- Uczestniczył w konkursie na samolot wojskowy, który ogłosiło lotnictwo wojskowe. Za swój projekt myśliwca oznaczony DK uzyskał trzecią nagrodę - wspominał Edward Kocent-Zieliński.

RWD - legenda polskiej awiacji

Podczas studiów nawiązał współpracę ze Stanisławem Wigurą i Stanisławem Rogalskim. Wraz z nimi miał skonstruować siedem pierwszych modeli samolotów RWD. Pierwsza z nich wzbiła się w powietrze we wrześniu 1928 roku. Za sterami zasiadał Drzewiecki.

- Nazwa maszyny powstała od pierwszych liter nazwisk konstruktorów: Rogalskiego, Wigury i właśnie Drzewieckiego – słyszymy w audycji Doroty Truszczak.

Kolejne konstrukcje wybitnego tercetu powstawały pod szyldem Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych, które ze studenckich prób wyewoluowały w  płodną spółkę. Spod ręki Drzewieckiego wyszły konstrukcje, na których Franciszek Żwirko i Jerzy Bajan zdobywali laury zwycięstwa na międzynarodowych zawodach z serii Challenge.


Współczesny RWD-13, fot. Daniel Delimata, źr. Wikimedia Commons/CC Współczesny RWD-13, fot. Daniel Delimata, źr. Wikimedia Commons/CC

- Ukoronowaniem samolotów w układzie górnopłata był RWD-13, popularny, sportowy, turystyczny samolot. Wyprodukowano ok. 100 egzemplarzy w Polsce, sprzedano licencję do Jugosławii - podkreślał Jan Hoffmann z Muzeum Lotnictwa Polskiego.
RWD-13, który znajdował się w Brazylii latał jeszcze w 1999 roku.

Pilot ATA

Po wybuchu II wojny światowej został ewakuowany do Rumunii. Stamtąd przedostał się na Zachód. Od 1940 roku pracował w ATA, służbie pomocniczej RAF, gdzie zajmował się dostarczaniem samolotów z fabryk na lotniska polowe.

- Była to rola bardzo trudna, bo prowadzano samoloty takie, jakie się zdarzyło: zarówno jednosilnikowe, jak wielosilnikowe, zarówno bojowe, jak szkolne - wyjaśniał Edward Kocent-Zieliński.

Po wojnie zdecydował się pozostać na emigracji. Do końca życia mieszkał w Kanadzie, gdzie jednak nie podjął do końca życia działalności związanej z lotnictwem.

Jaka była konstrukcja słynnych RWD? Posłuchaj audycji.

bm

Czytaj także

Stanisław Skalski legendą stał się za życia

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2019 08:05
7 kwietnia 1950 roku po kilkunastominutowym procesie opartym na fałszywych zarzutach as polskiego lotnictwa myśliwskiego major Stanisław Skalski został skazany na karę śmierci. Proces poprzedziło brutalne śledztwo w areszcie MBP przy ul. Rakowieckiej w Warszawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stanisław Wigura - bez niego Franek by nie poleciał

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2013 06:00
- Inżynier Stanisław Wigura był współzałożycielem fabryki samolotów RWD w Warszawie. W zwycięskich Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych "Challenge" w 1932 roku pełnił rolę nawigatora i mechanika Franciszka Żwirki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zdzisław Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2018 06:01
3 sierpnia 1980 zmarł Zdzisław Krasnodębski, pierwszy dowódca słynnego Dywizjonu 303, bohater bitwy o Anglię.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Życiowe zakręty Jana Zumbacha

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2019 08:00
As myśliwski Dywizjonu 303, jeden z bohaterów bitwy o Anglię. Po wojnie wiódł niespokojny żywot. Zajmował się przemytem, był najemnikiem w Afryce, prowadził dyskotekę i restaurację.
rozwiń zwiń