Historia

Claude Monet – meteorologiczny esteta

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2018 06:01
Zaczął od koloru i na kolorze skończył. Zaczął od wyzwalania go od zwyczajowych układów, akademickich reguł i wiekowych konwencji. Skończył na doprowadzeniu do absolutu.
Audio
  • Claude Monet - audycja o życiu i twórczości słynnego malarza (PR, 24.02.1989)
Impresja, wschód słońca - obraz Moneta z 1827 roku fot. Wikimedia Commonsdomena publiczna
Impresja, wschód słońca - obraz Moneta z 1827 roku fot. Wikimedia Commons/domena publiczna

14 listopada 1840 roku urodził się Claude Monet. "Impresja, wschód słońca" – to tytuł obrazu francuskiego malarza, od którego pochodzi nazwa jednego z najbardziej znanych i popularnych kierunków w sztuce.

Wraz z Camille’m Pissarro, Alfredem Sisley’em, Edgarem Degas i Augustem Renoirem stanął w opozycji wobec obowiązującej dotychczas akademickiej doktryny w malarstwie. Śmiałość tych artystów polegała nie tylko na rezygnacji z obowiązującej tematyki i kanonów, ale też stworzenie nowych praw rządzących patrzeniem na świat w malarstwie.

Doktryna akademicka została ukształtowana w okresie renesansu. Odzwierciedlała na płótnie rzeczywistość według pewnych stałych i nieprzekraczalnych zasad. Za obiektywne prawa sztuki uważano piękno, wzniosłość, tragizm i patos. Naturę odwzorowywano przez wyidealizowane schematy. Te kryteria, sformowane w antyku, a potem rozwinięte przez Rafaela i Poussina obowiązywały wszystkich artystów.

Impresjoniści postanowili z tym zerwać. Jak powiedział Eugène Boudin, mistrz Moneta powiedział: "Czas romantyków minął, trzeba szukać zwykłego piękna natury widzianej". Wiązało się to z wyjściem artystów w plener.

Monet studiował w Paryżu, gdzie szukał świeżości i zafascynował się malarstwem ludzi łamiących konwencję akademicką. Razem sformułowali zasady impresjonizmu. Ukształtowały ją dwa obrazy Moneta: "Śniadanie na trawie" i "Kobiety w ogrodzie".

Impresjoniści, zgodnie z obserwacją uważali, że w przyrodzie nie ma konturów. Malowali czystym kolorem, wyeliminowali brąz. Tym samym po raz pierwszy zanegowano obiektywne prawa istnienia świata. Nie zgłębiali żadnych metafizycznych problemów. Ważna stała się ulotność chwili, nastrój, oświetlenie, czy kąt widzenia. Zamiast tematów biblijnych, literackich, czy historycznych na obrazach dominowała wizja codzienności i współczesności.

Posłuchaj audycji o rewolucji, jakiej dokonał w malarstwie Claude Monet i inni impresjoniści.


Czytaj także

Vincent van Gogh malował słoneczniki, miasteczka, ludzi i… własny obłęd

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2020 05:40
"Jeśli chodzi o moją pracę, naraziłem dla niej życie, a rozum mój załamał się" – pisał malarz w liście do brata.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Auguste Renoir – impresjonista aż do śmierci

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2019 06:00
– Renoir był nie tylko wielkim malarzem – mówiła Anna Burzyńska w aud. "Sztuka bez ram". – Budził podziw nie tylko jako artysta, lecz także jako człowiek pełen zdrowego rozsądku, żywej inteligencji, który zastanawiając się nad swoją sztuką, twórczością, zastanawiał się nad życiem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Henri Matisse - "dzika bestia" malarstwa

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2019 05:45
W 1905 roku w czasie prestiżowej wystawy sztuki w Paryżu krytyk sztuki Louis Vauxcelles krzyknął na widok kilku obrazów: "cóż za dzikie bestie". Była to reakcja na prace Henri Matisse'a.
rozwiń zwiń