X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

Judasz - ten, który stracił wiarę w miłosierdzie

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2019 06:00
- Tak duża liczba różnych koncepcji na temat tego apostoła, pytań, czy możemy go usprawiedliwić, pokazuje, że postać Judasza odsyła do naszych niepokojów i niejasności związanych z ludzką egzystencją - mówiła na antenie Polskiego Radia teolog, dr Ewelina Drzewiecka.
Audio
  • Audycja Michała Nowaka z cyklu "O wszystkim z kulturą" poświęcona postaci Judasza. (PR, 22.12.2016)
  • Audycja Romana Włodka "Tropami Judasza". (PR, 17.04.1987)
  • Audycja Hanny Marii Gizy z cyklu "Sezon na Dwójkę" poświęcona postaci Judasza. (PR, 9.04.2009)
Pocałunek Judasza pędzla Giotto di Bondone
"Pocałunek Judasza" pędzla Giotto di BondoneFoto: Wikimedia Commons/dp

Jego imię stało się synonimem zdrajcy. To on, jeden z dwunastu apostołów, najbliższych uczniów Jezusa, wydał go sługom arcykapłanów. Dlaczego zdradził swojego mistrza, który tylko jego nazywał wprost przyjacielem? Czy Judasz może być zbawiony? Posłuchaj audycji poświęconych tej kluczowej postaci dramatu śmierci Jezusa. 

Wszystko przez pieniądze?

Jezus otaczał się ludźmi o wielu słabościach. "Nie potrzebują lekarza zdrowi, ale ci, którzy się źle mają.  Nie przyszedłem wezwać do nawrócenia sprawiedliwych, lecz grzeszników"  - przytacza jego słowa Łukasz ewangelista. Wśród uczniów Nazarejczyka był tchórzliwy Piotr, bezkompromisowy Jan i niedowiarek Tomasz. Również Judasz miał swoją słabość. Były nią pieniądze. Jak czytamy u ewangelistów, Judasz pełnił funkcję skarbnika. Czwarty ewangelista otwarcie zarzuca mu defraudację funduszy, jakimi dysponowali Jezus i jego uczniowie. Nieprzypadkowo uczeń sprzedał Jezusa za trzydzieści srebrników, jego motywem mogła być chęć wzbogacenia się.

Rewolucjonista i nożownik

Inna hipoteza wiąże się z interpretacjami przydomku Judasza – Iskariota. Według jednej wersji bierze się on od miejsca urodzenia Judasza i sugerował pochodzenie z Kariotu, wsi na południu Palestyny, co oznaczałoby, że był jedynym niepochodzącym z Galilei uczniem Jezusa. O wiele ciekawsza jest interpretacja, wedle której wyraz Iskariota należy kojarzyć ze słowem „sicario” – „nóż”, zaś samego Judasza ze stronnictwem sykariuszy, radykalnymi żydowskich buntownikami, którzy przeprowadzali skrytobójcze zamachy na Rzymian.

Wedle tej interpretacji, Judasz owszem wierzył, że Jezus jest mesjaszem, ale postrzegał jego rolę wyłącznie w kontekście politycznym. Miał nadzieję, że Nazarejczyk zrzuci jarzmo rzymskiej okupacji. Gdy pojął, że jego mistrz jest raczej filozofem i moralistą, głosi program zbawienia duszy, a nie politycznej rewolucji, zawiedziony i zgorzkniały zdecydował się zdradzić Jezusa.

- Judasz reprezentuje świadomość zbiorową i narodową, dążenie do niepodległości. Jezus reprezentuje personalistyczne podejście do świata – podkreślała dr hab. Karina Wojciechowska w audycji Michała Nowaka z cyklu "O wszystkim z kulturą".

Współarchitekt zbawienia?

W 1977 roku w Egipcie odnaleziono manuskrypt w języku koptyjskim. Dokument datowany na połowę III w. n.e. zawierał zapisy dialogów między Judaszem i Jezusem. Tak zwana Ewangelia Judasza przedstawiała całkowicie odmienną od kanonicznej wersję roli, jaką odegrał ten uczeń w dziele zbawienia.

Tekst jest najpewniej dziełem gnostyków, zwolenników tezy o dualistycznej naturze świata, w którym pierwiastek dobra i zła są od siebie współzależne. Według jego tekstu Judasz zdradził za zgodą Jezusa i odegrał istotną, pozytywną rolę w ostatnich dniach Chrystusa na Ziemi.

- Judasz nie zdradza byle kogo, zdradza Boga-człowieka. Można, chociażby na cele tej rozmowy, przyjąć hipotezę, że był najinteligentniejszym z apostołów i dlatego powierzono mu kiesę. Przychylałbym się do tego, że Jezus i Judasz się porozumiewają by dokonało się dzieło śmierci i zmartwychwstania. W końcu ktoś musiał go zdradzić, by się dokonało – mówił honorowy prezes Klubu Gnosis Jerzy Prokopiuk.

Dramat dwóch uczniów

Według przekazu biblijnego Judasz pojął wagę swojej zdrady. Udał się do świątyni i próbował oddać srebrniki arcykapłanom. Ci ich nie przyjęli. Załamany rzucił pieniądze w stronę przybytku i poszedł się powiesić.

Judasz nie był jedynym uczniem, którego postawa w chwilach poprzedzających mękę Jezusa jest negatywna. Pomijając większość uczniów, którzy po prostu ukryli się w obawie przed uwięzieniem, na kartach Ewangelii dobitnie przytaczany jest również przykład trzykrotnego wyparcia się Jezusa przez Piotra. Obaj uczniowie w pewnym sensie zdradzili mistrza, dlaczego jeden został później pierwszym papieżem, drugi zaś skończył życie zarzucając sobie pętlę na szyję?

- Przyczyną śmierci Judasza według św. Augustyna była rozpacz i brak wiary w miłosierdzie Boga. On nie umiał pójść drogą Piotra, który wyznaje swoją winę i zostaje mu ona przebaczona, i Judasza, który wyznaje swoją winę, ale wątpi, że może być mu ona odpuszczona i popełnia samobójstwo – podkreśla dr hab. Karina Wojciechowska.

Ten sens moralny dwóch podobnych, ale odmiennych postaw podkreśla w audycji Hanny Marii Gizy ks. dr Artur Filipowicz. - Najgorszą rzeczą jest to, że o ile Bóg jest w stanie przebaczyć najcięższe przewinienie, o tyle ludzie nie, nawet samym sobie.

bm

Zobacz więcej na temat: HISTORIA Biblia Wielkanoc
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wielkanoc - wiara i zmartwychwstanie

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2019 07:00
Dla chrześcijan zmartwychwstanie Jezusa jest naczelnym dogmatem wiary. Chrześcijanie czczą to wydarzenie w największym swoim dorocznym święcie, jakim jest Wielkanoc.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zmartwychwstanie opisywano jeszcze przed Jezusem

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2015 10:52
Idea pośmiertnego powrotu do świata żywych nie była obca pogańskiej tradycji przedchrześcijańskiej i to zarówno w warstwie mitycznej, jak i w opowieściach o losach konkretnych ludzi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Poncjusz Piłat czyli człowiek wobec zła

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2019 05:55
Prefekt Judei najpewniej nie wiedział, że z jego udziałem odbywa się jeden z największych dramatów w dziejach świata. Jego rolę, choć wątpliwą zarówno moralnie, jak i historycznie, podnieść można do rangi przypowieści o naturze zła.
rozwiń zwiń